Over ons…

De modellen van MK Modelbouwstudio’s worden geheel uitgewerkt door mijzelf. Daarnaast zijn er enkele medewerkers voor de productiewerkzaamheden. Inmiddels zijn we meer dan vijftien jaar actief als kleinserie fabrikant van Nederlandse modellen.

Mijn eerste modellen heb ik, Maykel Kastelijn, in 1992 gemaakt. Dit waren geheel hobbymatige kleine producties van o.a. een 13,5m draaischijf en vijf stuks "bouwset" van de stoomlocs serie NS 1300. Alles werd met de hand uitgetekend en zelf geëtst. Daarbij ging het in eerste plaats om het bouwen van een model voor de eigen collectie waarbij de paar extra exemplaren ervoor zorgde dat de productiekosten laag beleven.
In 1994 leverde we bouwsets van 17,5 tons Staatsspoor goederenwagens en NS bananenwagens. Deze modellen waren als "echte" bouwsets opgezet met een uitgebreide handleiding. De ontwerpen hiervoor waren op de computer gemaakt, indertijd een nieuwigheid. Deze kits zijn te beschouwen als de eerste echte bouwsets onder de naam MK Modelbouwstudio’s.
In 2002 maakte ik de stap om fulltime in de modelspoorwereld verder te gaan. Dat betekende een wat hoger tempo van verschijnen van nieuwe modellen. Al binnen enkele jaren ontstond zo een opvallen breed assortiment. Vele tientallen verschillende modellen zijn er verschenen in nog veel meer varianten van opschriften. Bij elkaar gezet loopt dit op tot over de 200 verschillende modellen. Regelmatig probeerde ik nieuwe constructies en technieken uit wat soms de nodige tijd kostte om door te ontwikkelen. Uiteindelijk leidde dit tot de kwaliteit van de huidige modellen.
Ik probeer steeds een zo groot mogelijk bouwgemak door te voeren door handig gebruik van lipjes, pennetjes, dubbelvouwen enz. Uiteindelijk kunt u zo een authentiek Nederlands model bouwen in een redelijke bouwtijd, zonder jarenlange ervaring en zonder een luxe werkplaats met zetbankjes, mallen enz. 

Keuze van de modellen:

Welke modellen we gaan maken is nagenoeg geheel op persoonlijke voorkeur gebaseerd. Privé interesse op spoorweg gebied ligt tussen 1860 en 1940 met een voorkeur voor ca 1910. Om deze reden zijn al diverse bijzondere modellen verschenen zoals de messing stoomlocomotieven serie 1300, 2900 en binnenkort de NS 1000. Ook de tweeassige rijtuigen en diverse oude goederenwagens zult u niet snel bij een andere producent aantreffen.
Een bezoek als kind aan het spoorwegmuseum en een daarbij gekregen grote foto van de Diesel 3 heeft tot de ontwikkeling van dit model geleid. Het na speuren van de geschiedenis hiervan heeft weer geleid tot een persoonlijke interesse in de opvolgers ervan. Dergelijke grote projecten zoals de ontwikkeling van de stroomlijn treinstellen kosten zeer veel tijd en zijn wat meer rendabel. Daardoor wordt het weer haalbaar om ook de meer bijzondere modellen met soms zeer beperkte vraag uit te kunnen brengen zoals antieke rijtuigjes uit 1860...
Alle modellen worden gemaakt op basis van oorspronkelijke tekeningen, foto’s en nazoeken in archieven. Bij elk model vindt u dan ook een extra toelichting over mogelijke inzet, periode waarin het model als zodanig dienst deed, nummerseries etc. Het onderzoek hiernaar is vaak bijzonder intensief en kost erg veel tijd. Juist deze toevoeging maakt onze modellen uniek en extra compleet in vergelijking tot een "kant en klaar" model!

Periode 2007-2012

De afgelopen 5 jaar hebben met name in het teken gestaan van uitlevering van gebouwde modellen van de NS Diesel 3 treinstellen. Daarnaast kwam er een verhuizing gevolgd door flinke verbouwing waardoor de productie noodgedwongen enige tijd stil heeft gelegen. Het aantal nieuwe modellen dat is uitgebracht is daardoor zeer beperkt gebleven.
De beschikbare tijd is volledig besteed aan de ontwikkeling en productie van de genoemde treinstellen. De vraag bleek hoger dan verwacht zodat aangepaste (sneller te bouwen) constructies noodzakelijk waren, zeker met het oog op vervolgseries voor andere stroomlijn treinstellen. Wat volgde is een proces van drie jaar om te zoeken naar andere bouwmethoden, bouwen van proef exemplaren, testen en meer dan eens problemen met leveranciers…
Het resultaat is nu wel geheel naar onze wens en de modellen zijn uiteindelijk nagenoeg geheel als messing model uitgevoerd. Ook het kortkoppel systeem werkt nu eenvoudig en naar wens en de bouwtijd is nog geen kwart van de eerste proefexemplaren. Desondanks blijft de bouwtijd aanzienlijk. Het spuiten, aanbrengen van alle losse klasseborden en opschriften enz kost veel tijd.
Vanaf begin 2012 is voortaan ondersteuning in vaste dienst voor de bouw van deze modellen. Daarmee kan ik zelf weer meer tijd vrijmaken voor het ontwikkelen van nieuwe modellen waarvan sommige al bijzonder lang zijn aangekondigd.
Naast de oudere aankondigingen zullen komende jaren leuke verassingen verschijnen van soms zeer bijzonder materieel. Dit wordt niet langer vooraf bekend gemaakt, er volgt pas bericht als de modellen nagenoeg productieklaar zijn... Houd hiervoor onze e-mail nieuwsbrief in de gaten! Aanmelden hiervoor kan via de homepage.

Gebouwde modellen

De achterstand voor gebouwde modellen is nog aanzienlijk, er is voor enkele jaren werk in reservering. Sinds 2010 is het niet meer mogelijk gebouwde modellen te bestellen. Mogelijk dat dit op termijn voor specifieke (stroomlijn)modellen veranderd maar voor veel arbeidsintensieve modellen zal dit voorlopig niet het geval zijn. De vóór 2010 bestelde gebouwde modellen DE3, OmBC, mat '36 en DE5, plan E zullen zeker geleverd worden, exacte termijn kunnen we helaas niet geven.
Voor de overige nieuw te ontwikkelen modellen van rijtuigen, goederenwagens, stoomlocomotieven enz. geld dat ze mogelijk uiteindelijk niet gebouwd geleverd zullen worden, ook als deze al eerder zijn besteld. E.e.a. zal per serie bekeken worden en hangt af van de benodigde bouwtijd. Prioriteit blijft bij ontwikkeling van nieuwe bouwsets liggen en pas als dit zonder bezwaar door kan gaan zullen de eerder bestelde gebouwde modellen in productie gaan.
Tot het zover is laten we al uw bestellingen genoteerd staan, u krijgt dan bericht als de nieuwe modellen productieklaar zijn. Indien deze uiteindelijk niet gebouwd geleverd worden kunt u dan alsnog kiezen uit het afnemen van een bouwset of annuleren van uw bestelling.

Vanaf 2012...

Uiteindelijk keer ik zo terug naar de start van 20 jaar geleden: het maken van leuke bouwsets voor de zelfbouwer. We blijven de nadruk leggen op typisch Nederlandse modellen die gebouwd zijn voor 1940, een enkele uitzondering daargelaten.
De constructie van onze messing bouwsets is afgelopen jaren bijzonder verbeterd. De laatste generaties modellen zijn sterk doorontwikkeld tot eenvoudig te bouwen modellen met bijzonder veel details. Een kenmerk is het zoveel mogelijk ontbreken van “koude” passingen van b.v. wanden en onderdelen. Steeds zijn hiervoor pasnokjes, lipjes en sleufjes etc. aanwezig die het vaak mogelijk maken het model al grotendeels in elkaar te steken zonder dat de soldeerbout eraan te pas komt. Deze techniek wordt bij de nieuwe modellen steeds verder doorgevoerd. Veel onderdelen zitten daarmee al direct op de juiste plaats aan elkaar vast en hoeven slechts omgevouwen te worden voor montage. Zo zijn de onderstellen van de messing rijtuigen van 50 naar ca. 15 onderdelen teruggebracht!
Aan iedereen die een gebouwd model heeft besteld van b.v. een messing stoomloc en er nu achter komt dat deze mogelijk niet geleverd zullen worden: mijn excuses voor het ongemak en teleurstelling. Wellicht een mooi moment eens in te stappen in de wereld van het zelfbouwen? De kleine messing zandwagen m131 is een voorbeeld van een eenvoudig te bouwen messing model. Deze complete messing kit is ideaal om eens te oefenen!

En voor iedereen die al zelf modellen bouwt:

Veel plezier komende jaren met onze nieuwe bouwsets…!