De goederenwagen bouwsets

We leveren een breed programma Nederlands goederenmaterieel in diverse materialen, moeilijkheidsgraden en uitvoeringen. Hier per type een toelichting.
Ombouwsets

Als eenvoudige instap zijn de diverse losse transfers voor het ombouwen van modellen van groot serie fabrikanten tot authentiek NS materieel. De ombouw bestaat voornamelijk uit demonteren van het model, overschilderen of spuiten, transfers aanbrengen en weer monteren. In een enkel geval dient ook wat aan het model verbouwd te worden om een exact correct model te krijgen. Met deze setjes kunt u indien u nog geen ervaring heeft, eens een voorzichtige start maken. Ook kunt u met deze transfers op een eenvoudige manier uw materieelpark uitbreiden.

Kunststof modellen

Als instap in het geheel zelf bouwen van modellen kunt een kunststof model proberen. Deze zijn relatief laag geprijsd en bieden u de kans diverse technieken te proberen.

Bij de zelflossers k-33 en koelwagen k-20 bestaat de wagenbak uit één geheel. De gesloten wagens k-17 bestaan uit losse wanden. Het dak is voorgevormd uit messing en het onderstel van kunststof met eventueel messing balansijzers, veerpakketten en aspotten. Buffers zijn niet verend en van kunststof met een stalen buffersteel.
Deze modellen zijn eenvoudig te lijmen met twee componenten- of secondelijm. Er zijn geen speciale gereedschappen vereist. Alleen tangetjes, vijltjes, een scherp mes en wat schuurpapier.

Voor de particuliere wagens met “grote” opschriften raden we u aan de twee potjes transfervloeistof aan te schaffen (Microsol en Microset, zie achterin de catalogus) om de transfers zo net mogelijk op het model te krijgen. Een potje is voldoende voor tientallen bouwsets. Bij beschadiging zijn alle onderdelen los leverbaar ter vervanging, van enkele onderdelen als aspotten met veerpakketten zijn al reserve exemplaren bijgesloten.

Messing modellen

Mocht u de messing modelbouw (her)overwegen of hiervoor uw voorkeur hebben dan is er ook een ruime keuze aan modellen. We hebben speciaal voor beginners een instapmodel, een kleine messing zandwagen. Deze is vrij snel in elkaar te zetten met beperkte gereedschappen. Daarop volgend is de HSM of SS rongenwagen een goede keuze. De gesloten wagens kosten wat meer tijd. Ze zijn ook makkelijk te bouwen door veelvuldig gebruik van insteeklipjes, geëtste handgrepen enz.
Er wordt bij al de messing modellen een uitgebreide handleiding over soldeertechnieken en tips gegeven. De bouwbeschrijvingen bestaan uit tekst met stapsgewijs de bouw besproken met daartussen steeds diverse foto’s van het model tijdens de bouw zodat u goed ziet wat bedoeld word. Voorbeelden hiervan vind u op onze homepage.

Schilderen

Schilderwerk kan bij veel modellen met de hand worden uitgevoerd door telkens een paneel te schilderen. Gebruik van spuitbus is ook mogelijk, b.v. Tamiya. Gebruik van een airbrush heeft natuurlijk de voorkeur. Buiten de vele kleuren die wij als spuitverf voor de airbrush leveren vind u inde bouwbeschrijving kleurnummers voor diverse merken voor zowel spuitbussen als potjes. Ook over de diverse schildertechnieken vind u in de bouwbeschrijvingen en op de homepage extra toelichting.
We raden aan modellen te spuiten. Dit kan airbrush in combinatie met onze eigen lijn verf. Deze is echter alleen op thinnerbasis verdunbaar en dient dus in een goed geventileerde ruimte (of buiten) verwerkt te worden. Met een beetje oefening zult u door de zeer snelle droogtijd van deze verf al snel een goed resultaat krijgen. De investeringen zijn vrij laag (voor ca 40,- euro heeft u een airbrush en verf) en het helpt u over uw eerste angst heen. Een compressor is voor een eerste wagentje niet direct nodig, u kunt eens beginnen met de bussen lucht die worden geleverd bij het Revell setje. Een kleine compressor kan dan later alsnog en er zijn al  exemplaren die voor de modelbouw voldoende zijn vanaf ca 75,- euro.

Kortom…

U heeft een ruime keuze aan modellen. Uw ervaring kan hierin meespelen, uw periode op uw modelbaan of juist het materiaal van het model. Alle goederenwagen modellen zijn geheel compleet en voorzien van transfers, wielen, NEM kortkoppelschacht en een uitgebreide handleiding. U dient alleen verf, lijm of soldeer materiaal, de koppelingen en transfervloeistof zelf aan te schaffen.