De groentewagens bij NS

Een groot deel van het vervoer van groente en fruit ging tot de jaren '50 per spoor. Dit was de snelste manier om de verse waren door het land te verspreiden. Tot de eeuwwisseling werden vooral gesloten goederenwagens gebruikt. Bij gebrek aan ventilatie voor koeling reden ze met de roldeur op een kier en de kleine ventilatieroosters geopend.

Men gebruikte hiervoor in eerste instantie veelal open wagens die voldoende ventilatie hadden. Maar bij langere ritten kon regen of kou een probleem zijn.
Vanaf 1914 werden door zowel de HSM als SS voortaan speciale groentewagens gebouwd. De SS wagens waren voorzien van luiken die vanaf de buitenzijde waren te bedienen met lange schuiven.
De HSM wagens hadden 12 luiken in de kop- en zijwanden met gaasroosters aan de buitenzijde en vier vaste ventilatieroosters. De luiken konden alleen van binnenuit worden gesloten. Er werden totaal 1975 van deze groentewagens door de HSM gebouwd (zie kit m-185 en m-186)
NS liet vanaf 1929 nog 425 nieuwe groentewagens bouwen, gebaseerd op het HSM model. Ze kregen 18 luiken en vier vaste ventilatieroosters wat ze de bijnaam "18 luikers" opleverde (zie model m-187).

Bij grote drukte werden vaak ook veewagens ingezet voor het vervoer van met name fruit. Deze boden ook enige ventilatie en beschermde het fruit toch tegen weersinvloeden. Zie hiervoor b.v. de verschillende veewagens die we aanbieden.

Met een combinatie van de verschillende modellen kunt u zo een authentieke fruit- of groentetrein samenstellen.