Veewagens bij de NS

Al in breedspoortijd kende het spoor speciale wagens voor het vervoer van vee. Vooral (rij)paarden werden met bijzonder veel aandacht vervoerd, vaak met een eigen verzorger die in de wagen een kleine zitplaats had. Voor het overige vee werden lange tijd ook wel gewone gesloten wagens gebruikt maar de beperkte ventilatie capaciteit en "rommel" naderhand maakte deze wagens minder geschikt. De daarop gebouwde veewagens waren herkenbaar aan hun ventilatie sleuven aan de bovenzijde en aan de kleine sleuven onderaan, bedoeld om mest weg te spoelen na de rit. Na het reinigen werden de vloeren met kalk ingestrooid en romdom de onderste sleuven was vaak een witte waas te zien.

Er waren ook wagens voor het vervoer van klein vee zoals schapen en varkens. Om de wagen wat nuttiger te gebruiken werd halfweg de bak een vloer gemaakt. Bij een aantal wagens was de vloer wegklapbaar gemaakt zodat de veewagens voor zowel klein- als normaal vee gebruikt konden worden.

In de veewagens werd niet alleen levend vee vervoerd. Er waren ook veewagens voor "onverpakt geslacht" vee. Deze waren uiterlijk gelijk maar aan de binnenzijde tegen het dak van grote vleeshaken voorzien.

Zowel de HSM als SS bouwde grote aantallen veewagens. NS liet in 1928 nog een kleine serie van 50 stuks bouwen, wat groter dan de voorgaande series en met een meer moderne wagenbouw. Van de Staatsspoorwegen hebben we momenteel geen model in ons programma. Wel is er een ombouwset voor een Roco gesloten wagen die u tot veewagen kunt ombouwen.
Van het HSM model hebben we wagens met en zonder remhuis en het NS model uit 1928 is vanaf 2013 leverbaar.