Nieuwsbrief 1 oktober 2019

Beste modelbouwer,

 

Allereerst:

Op de modelspoorbeurs in Houten op 12 oktober zijn we NIET aanwezig!

De eerstvolgende beurs wel, let op: deze duurt twee dagen!
Zie modelspoorbeurs.nl

Reserveren van bestellingen voor die beurs is al mogelijk.

 

Afgelopen weken is er vooral gewerkt aan het afronden van veel nieuw etswerk zodat deze materialen uit Engeland binnen zijn voor de eventuele Brexit. Het is helaas voor niemand duidelijk wat de gevolgen zijn maar mogelijk zal het een lichte prijsstijging als gevolg hebben van nieuwe import regels en kosten.

Door dit tekenwerk is de e-mail en verwerking van bestellingen even blijven liggen maar komende weken wordt dit weer ingelopen.

Er komen in ieder geval weer een aantal bijzonder modellen aan en de eerste productie van een buitenlands model zit erbij...

Meer hierover volgt als deze modellen zijn getest en vrijwel gereed zijn voor productie.

 

Van een aantal modellen is inmiddels de ontwikkeling afgerond en de productie gestart. Zodra alle onderdelen in huis zijn en de bouwbeschrijvingen klaar zijn kunnen deze worden uitgeleverd.

Aangezien juist het maken van de bouwbeschrijvingen veel tijd kost is niet exact te zeggen wanneer welk model beschikbaar is. Zodra er concreet modellen worden uitgeleverd volgt een korte nieuwsbrief. Het gaat hierbij om o.a. om de volgende bouwsets:

 

Materieel '36, de elektrische stroomlijn treinstellen.

Tegen het eind van het jaar worden de twee- en tot drie verlengde tweewagen stellen uitgeleverd.

Midden volgend jaar komen dan de drie- en tot vier verlengde driewagenstellen.

De productie van de messing koppen is definitief, deze zullen tzt als optie los verkrijgbaar zijn bij deze bouwsets die standaard met kunststof koppen worden geleverd.

Ook zullen aansluiten de twee types pantografen ook als losse nieuwzilver geŽtste bouwsetjes leverbaar zijn (BBC en Vickers).

 

NS 8500 stoomlocomotief (ombouwset voor Roco loc)

Dit model is inmiddels in productie. Over enkele weken kan het proefmodel worden gespoten en afgewerkt. Dan volgen foto's op de website en aansluitend een nieuwsbrief hierover met meer informatie.

 

NS 8100 frame:

Na heel veel pogingen is het eindelijk gelukt zeer fijne nieuwzilver wielen in eigen beheer te ontwikkelen. Deze wielen zijn nu in productie. Zodra ze zijn ontvangen kunnen ze worden nabewerkt en gaan de frames in productie. Levering vind rond de jaarwisseling plaats.

 

Tramrijtuigen:

Het NS (ex. SS) tramrijtuig en bijpassende post-bagagewagen zijn in productie. Uitlevering start over ca. 8 weken.

Foto's van de afgebouwde modellen volgen binnenkort op de website.

 

Drieassige couperijtuigen:

De drieassige A4c, B6c en C8c couperijtuigen zijn nagenoeg gereed. De nieuwe etsplaten worden nog eenmaal ter controle opgebouwd waarna de productie exemplaren besteld kunnen worden.

Levering vind in het voorjaar plaats.

 

D-trein rijtuigen:

Er zijn twee Staatspoor AB rijtuigen vrijwel gereed:

- Serie SS AB 621-626 (NS 7151-7156) in oorspronkelijke staat met brede ramen (tot 1094) en de daarna aangepaste versie.

- Serie SS AB 631-652 (NS 7157-7177)

Beide modellen zijn in productie, levering vind in het voorjaar plaats.

De HSM AB en C rijtuigen en de SS 3e klasse rijtuigen worden binnenkort verder uitgewerkt.

 

Diverse overige rijtuigen:

In productie zijn momenteel een aantal messing rijtuigen.

Het gaat steeds om beperkte productie aantallen van ca. 25 stuks, als u interesse heeft dan dit graag laten weten!

Zodra de bouwbeschrijvingen af zijn worden deze uitgeleverd en volgt meer informatie op de website:

- HSM D2, tweeassige bagagewagen (art. M252)

- Tweeassig postrijtuig met midden instap, zonder lichtkap (art. M223 en 224).

   Verschijnt in diverse varianten, ook als Dg. De laatste gingen in 1952 buiten dienst.

- HSM drieassige AB rijtuigen met 5 coupe's art. M208 en M209

 

Spoor 0: Zandwagen m45131

Sinds lange tijd eindelijk weer een nieuw model in de schaal 1:43,5.

Het gaat om de zandwagens die u op de website onder artikel m131 bij de messing H0 bouwsets vind.

De productie is gestart en zodra het testmodel is afgebouwd volgt informatie op de website en in een volgende nieuwsbrief.

 

Onderdelen:

Vanaf het eind van het jaar zullen diverse onderdelen voor rijtuigen beschikbaar zijn zoals in kunststof gegoten banken 1e en 2e klasse (voor rijtuigen met- en zonder zijgang), Pruissische draaistellen, vele varianten van dakluchters en vouwbalgen.

 

 

Levering eerdere modellen:

NS 2000 diesellocomotief bouwset

De NS 2000 is komende weken even nog niet in voorraad, enkele onderdelen zijn nog niet in huis voor de tweede oplage.

Zodra hiervan weer alles in voorraad is krijgt u bericht als u deze recent nog heeft besteld.

Als u besteld heeft voor juni 2019 dan heeft u hierover bericht van ons ontvangen of uw bouwset reeds in huis. Mocht u geen bericht hebben ontvangen dan graag even contact opnemen.

 

Laadkisten trekkers

Ook deze zijn momenteel nog niet veel in voorraad. Naar mate we onderdelen ontvangen kunnen we deze uitleveren. U krijgt nog bericht als u deze recent heeft besteld. Bestellingen die zijn geplaatst voor juni 2019 zijn alle uitgeleverd. Mocht u toch geen bericht hebben ontvangen dan graag even contact opnemen.

 

De overige recente modellen zijn in voorraad zoals:

-M260 drieassige messing bagagewagen, ex SS

- NS 8100 bouwset

- NS 2801 bouwset

- Gaswagen

 

Opschriften (LET OP!!):

Sinds ca. maart gebruiken we voor nieuwe opschriften dragervellen van een andere leverancier. Ze zien er exact hetzelfde uit als voorheen maar zijn beter van kwaliteit. Het materiaal is wat elastischer en scheurt minder snel.

Er is echter 1 groot verschil: het laat veel sneller los in water en drijft dan snel weg van het dragervel. Dat maakt plaatsen dan niet makkelijker. De nieuwe vellen daarom slechts ca. 15 seconden in water en dan nat op een plastic plaatje zodat het water er niet uit wordt gezogen. Even later liggen de opschriften dan los op het lichtblauwe papier en kunt u ze er makkelijk vanaf schuiven.

Over het algemeen geld dat deze vellen voor alle nieuwe modellen zijn gebruikt, voor de oudere modellen wordt eerst de bestaande voorraad opgemaakt. Uiterlijk is er geen verschil, snij daarom een test stukje eraf en leg dat in water. Als het na 30 seconde los is gekomen van het dragervel is het een nieuwe productie, anders een oudere.

 

Algemeen:

Op de modelspoorbeurs in Houten zullen we ook enkele proefmodellen laten zien van ander materieel waaraan gewerkt wordt. Leverdata daarvan zijn nog niet bekend, eerst worden de hiervoor genoemde modellen afgerond.