Laatste nieuws...  December 2015:

Enkele voorproefjes voor komend voorjaar:


Meer informatie volgt later in 2016....

 

Beste modelbouwer,
Het is langere tijd stil geweest aan mijn zijde, met name vanwege het afronden van het project "Maquette Amsterdam Centraal 1889" in het Spoorwegmuseum te Utrecht.
Dit project is sinds een maand gereed en de officiŽle opening hiervan vind plaats tijdens OnTraxx 2016 in het Spoorwegmuseum (10-11-12 maart).
Ik ben daar met enkele collega's alle dagen aanwezig om demonstraties te geven die betrekking hebben op de bouw van de maquette en het materieel.
Bij dit project is veel gebruik gemaakt van een CNC gestuurde freestafel, in de toekomst zal deze ook gebruikt gaan worden voor diverse nieuwe (kunststof) bouwsets.

Inmiddels wordt er weer druk gewerkt aan het "opstarten" van de modeltreinen productie, met name de bouwsets.
Eerste stap die nu is afgerond is het inventariseren van alle voorraad en bijbestellen van veel materiaal. Tegen maart zijn daardoor de bestaande modellen weer allemaal uit voorraad leverbaar.
Hiermee samen hangt de e-mail achterstand. Deze werk ik bij zodra de voorraad weer op peil is. Het is pas vanaf dat moment ook goed mogelijk die achterstand in te lopen omdat ik dan bestellingen meteen af kan werken.

De komende weken worden met name gebruikt voor het afronden van de ontwikkeling van enkele nieuwe modellen:

De OmBC motorwagens:
Als eerste nieuwe model is eindelijk de OmBC motorwagen afgerond. Het model was al ruim twee jaar nagenoeg gereed maar het ontbrak aan tijd voor de laatste controles.
De bouwsets zijn inmiddels in productie, uitlevering volgt rond maart als alle onderdelen in huis zijn en de bouwbeschrijving is gecontroleerd met het productie model.

Er zijn inmiddels wel een paar wijzigingen doorgevoerd.
Meest opvallende is de kant en klare aandrijving van 1 motordraaistel. Het betreft een gemotoriseerd draaistel met aandrijving op twee assen met zeer rustige goede rijeigenschappen.
Daarnaast worden, in tegenstelling tot wat gepland stond, de neuzen niet geleverd in messing maar in kunststof. Ze worden ook niet optioneel in messing geleverd.
De reden daarvoor is krimp bij het gieten. De master van deze neus is exact op maat gemaakt en bij afgieten in kunststof is dat prima. Er treed dan vrijwel geen krimp op.
Echter, bij messing gietwerk ontstaat er wel krimp rond 4 tot 5%. In de praktijk betekend dit dat de neus dan 1mm smaller en lager wordt waardoor ik dan genoodzaakt ben een nieuwe, net iets grotere tweede master op te bouwen.
Het bouwen van de master is dusdanig bewerkelijk dat dit niet zinvol is, mede omdat tijd daarvoor ontbreekt. Daarnaast is in de praktijk ervaren dan het gieten van geheel strakke vlakke neuzen best tegenvalt, het oppervlak is dan niet zo glad als dat van kunststof gietwerk.

Voor de kunststof gietdelen van de draaistel zijkanten en interieur banken is van 3d technieken gebruik gemaakt waardoor deze zeer nauwkeurig zijn nagebootst.
Voorin de motorwagen zijn de originele "bus" bankjes geplaatst (in messing etswerk) met veel detail. Ook zijn de tussenwanden conform origineel en is de wand achter de cabine van ramen voorzien.
De kap en bodem zijn al vooraf in vorm gebogen. U hoeft alleen de tussenwanden te solderen en de dakopbouw (6 onderdelen).
Daarmee is het model goed geschikt voor modelbouwers met een basis ervaring in messing bouw.

De bouw staat in een uitvoerige bouwbeschrijving stap voor stap beschreven met duidelijke foto's erbij. Er worden opschriften voor meerdere nummers bijgeleverd.
Voor het afwerken van uw model staan sjablonen voor snijmallen van de afplaktape in de beschrijving waarmee u makkelijk de rode banen op de kop kunt afplakken.
Meer informatie over het model en het voorbeeld vind u op onze website.

De bouwset gaat 285,- euro kosten (260,- euro voor degene die al hebben aanbetaald).

Ombouwset stoomlocomotief NS 8100 "Kikker":
Er is inmiddels nieuw 3d werk in huis voor het testen van de ombouw van het drijfwerk. Zodra dit laatste puntje soepel is op te bouwen kan het model in productie, alle andere onderdelen zijn afgerond.
In maart zal een nieuw prototype te zien zijn nadat afgelopen jaar het vorige prototype is gestolen op de beurs in Houten. Als alles past zoals wordt verwacht zal het model rond de zomer worden uitgeleverd.

Overige aangekondigde modellen:
De ontwikkeling van o.a. de NS 1000, de drieassige rijtuigen en NS 4500 in NBDS uitvoering met vierassige tender zijn allemaal ingepland voor komend half jaar. Pas zodra een model daadwerkelijk helemaal getest is en productieklaar volgt meer informatie over de te verwachten aflevertijd.
Ik verwacht deze modellen nog in 2016 te kunnen uitleveren, ze verkeren meestal al in vergevorderd stadium. Over de andere aangekondigde modellen kan ik alleen aangeven dat deze worden opgepakt zodra de hiervoor genoemde modellen gereed zijn.

Verder is naar aanleiding van terugkomende vraag besloten de Dg goederentrein bagagewagens uit 1954 opnieuw in productie te nemen. Deze zullen rond maart eveneens weer leverbaar zijn.

Nieuwe modellen:
Er zijn ook een paar nieuwe modellen ontwikkeld, met name goederenwagens en ombouwsets. Enkele voorproefjes hiervan vind u op de bijgewerkte "nieuws" pagina op onze website. De nieuwe ombouwsetjes staan er nog niet op, informatie over deze modellen volgt zodra ze in voorraad zijn en de bijbehorende bouwbeschrijvingen gereed zijn.

Onderdelen:
Ik heb afgelopen jaar en ook recent diverse kleine onderdelen verbeterd, mede door gebruik van 3d technieken.
Enkele voorbeelden:
- Messing verende stangenbuffers art. 823 (de ronde antieke standaard buffers): Deze worden nu geleverd met twee platte en twee bolle bufferschijven zoals origineel toegepast.
- Messing dakluchters voor gasverlichting zijn voortaan in messing draaiwerk uitgevoerd met aan de binnenzijde een eenvoudige lamp. Op de site is ook de toepassing per type bijgewerkt.
- Messing locbuffers: Deze zijn in messing gietwerk uitgevoerd, zodanig dat ze niet langer door de bufferbalk steken. U kunt ze vlak op een (bestaande gladgevijlde) bufferbalk monteren.
- Aspotten: De gegoten messing aspotten zijn voortaan van een messing puntlager aan de binnenzijde voorzien zodat u niet langer de losse messing lagertjes hoeft te gebruiken in de messing balansijzers (asophangingen) van goederenwagens en rijtuigen.
- Locomotieflantaarns: Er zijn voortaan SS, HSM en NS lampen in productie, alle geheel vernieuwd en exact op maat. Ze zijn niet geschikt voor verlichting (tenzij u ze uitboort) maar dat is vrijwel nooit nodig in Nederland. De olielampen werden pas bij duister ontstoken en de meeste modelbanen kennen die situatie niet.
Nieuwe onderdelen:
- Losse remwerk setjes met geŽtste remblokken en triangels, geschikt voor 1 tweeassig model, art. 554, prijs: 2,- euro
- Schroefkoppeling setje van twee stuks, onze bekende geŽtste schroefkoppelingen zijn nu ook los leverbaar. Ze zijn met verende trekhaak op te bouwen. Art. 559 prijs: 3,50 euro

Gebouwde modellen:
Er staan nog steeds leveringen van de DE3 open. Deze zullen alle nog volgen maar pas vanaf het najaar van komend jaar wordt er weer uitgeleverd. Eerst willen we het assortiment bouwsets weer op peil hebben en de diverse "bijna klaar" modellen omzetten naar daadwerkelijk leverbare bouwsets!
Van alle andere modellen dan de DE3 is nog steeds geen zekerheid of deze nog geleverd gaan worden.

Website:
Ik heb een beperkt deel van de website bijgewerkt, een meer complete update volgt later komend jaar!

Bestellingen:
U kunt uw bestellingen nog steeds via e-mail doorgeven. Antwoord zal toch nog even op zich laten wachten tot de voorraden weer op peil zijn en er tijd is voor het verwerken van alle bestellingen. Dit zal tot ca. einde maart duren, daarna krijgt u antwoord op uw bericht, ook als u dit al een jaar geleden heeft gestuurd...


Ik ben komend jaar weer steeds in Houten op de modelspoorbeurs in Houten te vinden en verder op OnTraxx. Ik neem voorlopig geen deel aan andere beurzen wegens gebrek aan tijd!

Veel plezier met uw hobby komend jaar!


Met vriendelijke groeten,

Maykel Kastelijn