Eerdere nieuwsbrieven en updates:

Nieuwbrief maart 2019 

Bij deze weer een korte nieuwsbrief.
Komend weekend sta ik weer op Houten, op Ontraxx ben ik volgende week niet aanwezig. 

De e-mail en bestellingen lopen wat achter doordat er veel tijd is gaan zitten in het afronden van etswerk i.v.m. de aankomende Brexit. Omdat niet duidelijk is wat de gevolgen zullen zijn voor de levertijden en kosten wil ik zoveel mogelijk op tijd in huis hebben. Komende week wordt het tekenwerk afgerond waarna de openstaande bestellingen weer worden ingelopen.

 NS2000protoweb.jpg

NS 2000:

De bouwset is in productie en het eerste model is inmiddels in aanbouw. Op Houten kunt u deze ook bekijken en op onze webpagina staat de foto wat groter afgebeeld.
Alles past prima maar nog niet alle onderdelen zijn voldoende in voorraad om te kunnen leveren.
Er is een kleine prijsaanpassing nodig aangezien uiteindelijk is besloten de bouwset te leveren met zeer fijn messing gietwerk voor o.a. de lampen en typhoons (ipv kunststof) en een wat hogere kostprijs voor de 6 polige motoren die uiteindelijk zijn toegepast.
Vanaf de eerstvolgende beurs in Houten zal het model geleverd kunnen worden, de complete bouwset kost 159,- euro.

NS Mat '36 treinstellen:

Van de mat '36 zijn de testetsen in aanbouw, ook hiervan is in Houten het eerste half gebouwde exemplaar te zien.
Alles past erg goed en inmiddels start ook hiervan de productie. Opvallend aan het model zijn de zeer fijn uitgevoerde BBC stroomafnemers (Vickers exemplaren zijn binnenkort ook leverbaar) en de geheel nieuw ontwikkelde kop.
De kop is in 3d uitgewerkt op basis van de oorspronkelijke bouwtekeningen waarin ieder los spantje staat, ieder raam enz. Een hele klus om uit te werken maar het resultaat zal ernaar zijn. Helaas kan ik morgen nog geen model hiervan tonen, de 3d afdruk is nog niet in huis.
Bij voldoende vraag kunnen nu alsnog de koppen in messing gietwerk worden geleverd bij de bouwset. Het 3d model kan immers digitaal iets vergroot worden wat nodig is om krimp van het messing op te vangen.
De kosten zijn hiervoor echter nogal fors omdat met een ander soort 3d print gewerkt moet worden voor het origineel en omdat het gieten zelf nogal prijzig is. Een set messing koppen kost dan ook 55,- euro extra en we nemen deze pas in productie als er minimaal 10 sets besteld zijn.

De mat '36 treinstellen verschijnen in diverse varianten:
mat 36-22k  tweewagen treinstel (oorsp. 2)   Ä 395,-      (minimale boogstraat 50cm)
mat 36-23k    driewagen treinstel (oorsp. 2)   Ä 495,-       (idem)
mat 36-33k    driewagen treinstel (oorsp. 3)   Ä 495,-       (minimale boogstraal 40cm)
mat 36-34k    vierwagen treinstel (oorsp. 3)   Ä 590,-       (idem)

Er worden in totaal maximaal 120 bouwsets van deze treinstellen gemaakt (alle varianten bij elkaar opgeteld). Zoals bij de Diesel 3 geld: op = op!!!

NS 8100 frame:

Het is nogal een karwei geweest maar inmiddels zijn eindelijk de nieuwzilver gegoten wielen voor deze bouwset in productie. Diverse testen bleken niet altijd even succesvol waardoor dit alles nogal vertraagd is.
Nu eenmaal een manier is gevonden om locomotiefwielen in eigen beheer te produceren kan er ook met enkele andere geplande modellen verder worden gegaan, denk hierbij aan o.a. de NS 1000 stoomlocomotief.
Het gieten van de wielen zal enkele weken duren waarna ik de bouwbeschrijving kan afronden en deze setjes uit ga leveren. Te rekenen is op ca. 6 weken.

Ford trekkers voor de laadkisten:

Er zijn sinds deze week een paar bouwsetjes compleet, deze zal ik op de beurs bij hebben. Nog niet alles is gereed, komende weken volgen er meer productie exemplaren en worden de postverzendingen geleverd.
Zie de website voor alle informatie over deze bouwsetjes en de los verkrijgbare opschriften en laadkisten.

Bagagewagen M-260:

De nieuwe bagagewagen is momenteel tijdelijk uitverkocht tot het nieuwe etswerk er is. De volgende beurs in Houten is deze weer beschikbaar.
Degene die het nageleverde etswerk op de beurs hebben afgehaald: graag even nagaan of u TWEE plaatjes heeft gekregen, er zijn er enkele geleverd met maar 1 setje waardoor u een viertal deurstuitjes mist bij de bouw.

Onderlossers K-33:

Deze kunststof bouwset is lange tijd niet meer leverbaar geweest, met name omdat het erg moeilijk was dit model te produceren. Inmiddels is een nieuwe matrijs aangemaakt en wordt dit model eenmalig weer bijgemaakt. Het zal de laatste productieserie worden waarvan een groot deel al besteld staat. Totaal zullen er aansluitend nog zo'n 25 stellen van 2 wagens geleverd kunnen worden tot de matrijs is versleten, daarna is dit model niet meer verkrijgbaar.

Overige nieuwe modellen:

Er zijn een aantal testetsen van nieuwe modellen opgebouwd en een tweede testets gaat volgende week in productie. Zodra alles in orde is kan de serie productie starten, als er nog wat foutjes in zitten zal weer een testets nodig zijn. Nauwkeurige leverdata aangeven is dus nog niet mogelijk, er wordt actief aan gewerkt!
Het gaat hierbij o.a. om de nieuwe tramrijtuigen, drieassige SS couperijtuigen, SS D-trein rijtuigen en spoor 0 zandwagen.

 

Nieuwsbrief December 2018

De nieuwe bagagewagens zijn gereed! Vanaf zaterdag leverbaar op de modelspoorbeurs in Houten

m-260ns-kl.jpg

Deze typische Staatsspoor / NS bagagewagens uit 1909 zijn al ruime tijd geleden aangekondigd maar inmiddels gereed voor levering!
Te gebruiken in vrijwel alle personentreinen met houten coupe rijtuigen maar vanaf de jaren '50 ook in diverse goederentreinen. De laatste exemplaren zijn pas in 1962 afgevoerd.
Zie onze website voor meer informatie over dit fraaie messing model (in het menu onder "bagagewagens").
Daar kunt u ook de bouwbeschrijving als PDF bestand downloaden en bekijken. Deze is geheel nieuw van opzet met zeer veel 3d tekeningen in kleur!

Weer in voorraad!

Afgelopen week is er weer etswerk aangeleverd waardoor diverse modellen weer uit voorraad geleverd kunnen worden die al ruime tijd niet in voorraad waren. Het gaat dan met name om:
- Tweeassige couperijtuigen "C5"
- Kortgekoppelde tweeassige rijtuigen art. M-249
- Zandwagens zonder remhuis
- CHD gesloten wagens / veewagens zonder remhuis
- De gistwagen versie van deze gesloten wagens
- Spoor 0 wisselstellers

NS 2801:

Er is een tweede oplage aangemaakt en deze kit is weer in voorraad.

TIP Voor degene die al een model hebben aangeschaft:
We hebben inmiddels wormwielen in huis met 1,5mm asgat die u niet met een busje hoeft aan te brengen op de motoras.
Deze waren voorheen niet beschikbaar maar bleken bij toeval eenmalig te verkrijgen. We hebben er nu voldoende voor de hele serie.
Als u uw wormwielen met busjes wilt ruilen kan dat kosteloos.

Nieuwe modellen:

Er zijn een aantal nieuwe modellen in afronding. Nu het etswerk er is kunnen we hiermee verder:

         Vrijwel gereed zijn de nieuwe laadkisten vrachtwagens van Ford, met diverse containers, opschriftensets enz.
         Gelijktijdig zullen diverse handkarren, oude kruiwagens enz. verkrijgbaar zijn voor aankleding van uw modelbaan
        
Voor de NS 2000 kan na komende week de productie van het kunststof gietwerk worden gestart, de laatste 3d gefabriceerd onderdelen zijn deze week ontvangen
        
Het eerste prototype van mat '36 kan nu opgebouwd worden!
        
Het eerste prototype van de NS 8500 ombouwset kan opgebouwd worden!

Spoor 0:
        
De nieuwe zandwagen kan worden getest en vervolgens in productie
        
Er wordt bekeken of we zelf wielen kunnen maken in nieuwzilver, medio januari zijn de eerste resultaten bekend!
        
Nieuw messing gietwerk voor de aspotten is medio januari eveneens weer in voorraad.
        
Productie van de gesloten goederenwagens type CHD in spoor 0 gaat definitief door. U wordt echter wel DRINGEND verzocht interesse kenbaar te maken.
Het gaat om het model overeenkomstig het H0 model art. m-175 HSM / NS, m-179 HSM / NS en m-180 HSM / NS (veewagen).
Wagens met remhuisje volgen mogelijk later bij voldoende interesse

         De HSM rongenwagens zijn op verzoek nog eenmalig aangemaakt, er zijn 4 exemplaren beschikbaar buiten de al bestelde exemplaren.

 

Nieuwsbrief MK Modelbouwstudio's - November 2018

Allereerst: we zijn niet op Eurospoor, wel op Houten aankomende zaterdag.
Wat nieuwtjes voor deze maand die u vanaf nu ook op de website kunt vinden:

Nieuw en nu leverbaar: NS / SS / HSM gaswagen bouwset
Messing model met kunststof ketels

m153ns1935-web.jpg

Gaswagens werden door NS oliegas te vervoeren vanaf de eigen gasfabrieken naar "vulstations" waar men vanuit de gaswagen via grondleidingen de gastanks onder de rijtuigen kon vullen. Deze gastanks waren nodig voor de gasverlichting van de rijtuigen. Pas in de jaren '20 kwam elektrisch licht veelvuldig in treinen voor door opkomst van elektrificatie. De laatste rijtuigen met gasverlichting bleven tot 1957 in Nederland in gebruik. Toen sloot de laatste NS gasfabriek (Amersfoort) en werden de resterende gaswagens afgevoerd.

Gaswagens stonden meestal op een kopspoor ergens op het emplacement.  Zodra een gaswagen leeg raakte werd een nieuwe aangevraagd en bij aankomst verwisseld. Ze liepen daarbij meestal mee in goederentreinen maar de SS wagens met remwerk mochten ook achteraan in personentreinen lopen.

Er waren vele types, het voorbeeld voor dit model was herkenbaar aan de drie losse ketels. De ketels waren tussen 1883 en 1896 geleverd en op onderstellen van kleine open kolen- of zandwagens geplaatst waarvan de bak was verwijderd. Deze waren rond de eeuwwisseling zo'n 50 jaar oud en versleten. De SS liet dan de ketels overplaatsen naar oude rijtuigonderstellen, de HSM bouwde nieuwe onderstellen. Met de fusie tot NS waren de HSM wagens alle al omgebouwd. De resterende oude SS gaswagens werden nu ook allemaal ineens omgebouwd op dezelfde wijze als de HSM wagens. Ze kregen echter dichte schenen en aan de kopzijde kwam een klein bordesje. Bovendien werden ze van remwerk voorzien. Uit de kit zijn diverse varianten te bouwen.

Prijs complete kit: 65,- euro    Meer informatie klik HIER!

 

Nieuw en nu leverbaar: Ombouwset Roco rongenwagen naar NS model
Etsdelen en opschriften, prijs 16,50 euro

m154ns-klein.jpg

De SS stelde twee van deze wagens in dienst in 1911, het zijn de enige rongenwagens in Nederland geweest met een remhuisje. De laatste werd in 1960 afgevoerd.
Zie de website T-56 onder "Goederenwagens, ombouwsets" voor meer informatie over deze ombouwset.

 

Nieuw en nu leverbaar: Ombouwset Fleischmann 3-assige goederenwagen naar NS / NBDS snelgoederenwagen

Opschriften en geŽtste roosters voor zijwand, prijs 8,50 euro

t51nbds-web.jpg

t51ns-web.jpg

Deze 5 wagens werden door de NBDS in dienst gesteld voor vervoer van voor bederfelijke goederen (melk en andere zuivel enz) in sneltreinen.
Bij NS werden de  in 1929 hulp-snelgoederenwagen om zo ook weer dienst te gaan doen in personentreinen of konvooien van snelgoederenwagens. In 1937 werden ze gewone gesloten wagen en zijn de lange treeplanken en remhuis verwijderd. In de jaren '50 werden de laatste twee dienstwagen voor eigen gebruik. Zo heeft de laatste wagen nog tot 1968 dienst gedaan.
Basis voor dit model is een Fleischmann wagen, met of zonder remhuis, klik HIER voor meer informatie.

 

Vooruitblik, kunststof bouwsetjes NS laadkistentrekkers van Ford

Fordtrekkers-protokl.jpg
NS gebruikte deze trekkers voor haar laadkisten i.p.v. DAF trekkers. Met deze set kunt u uw Artitec laadkisten oplegger van de juiste trekker voorzien en ook gebruiken vanaf 1938.
Er worden tevens enkele extra details voor de oplegger meegeleverd. De afgebeelde silo is los verkrijgbaar.
De setjes hebben kunststof cabines, wielen en details met 3d geprinte onderstellen en enkele messing details (nog niet op foto).
Deze bouwsets zijn momenteel in productie, verkrijgbaar over ca. 6 weken. Prijs nog niet bekend 

Enkele nieuwe onderdelen voor de zelfbouwer:
        
Kunststof bankjes 1e en 2e klasse voor couperijtuigen. Prijs 1,5 per 2 bankjes (1 coupe)
        
Ombouwset T15 en 16 zijn geheel vernieuwd (ombouwset gesloten wagen naar NS veewagen)
        
Er zijn opschriften voor NS locschilden beschikbaar, zie T ns 10 en 11 locschilden

Inmiddels kunnen we melden dat de productie is gestart voor de volgende modellen:
        
M-260 NS / SS drieassige messing bagagewagen
        
Materieel '36, alle varianten (2, 3 en 4 wagen stellen)
        
SS CHA gesloten wagen en veewagen, messing model m-170 / m171
        
Vooruitblik: Spoor 0 messing zandwagen naar gelijk voorbeeld als m-131 in H0

Reserveringen voor afhalen op de de beurs in Houten kunt u nog doorgeven, dit voorkomt wachttijd aan de stand!

 

Nieuwsbrief mei 2018:

Na een lange tijd weer eens een nieuwsbrief!

E-mail en bestellingen:
Zoals vele van u zullen hebben gemerkt is laatste maanden hard gewerkt aan de achterstand met de e-mail. Nog even te gaan en dan ben ik naar verwachting in staat steeds binnen een week of 4 te antwoorden. Veel sneller lukt niet altijd omdat ik in blokken werk (mail / administratie / ontwerpen / bouwen) om zo een beetje overzicht te houden.

Website:
De website is laatste maanden ook uitgebreid en bijgewerkt. De nieuwe modellen staan er inmiddels op met veel informatie en foto's.
Voortaan op de website met gekleurde stippen gemarkeerd wat in productie / leverbaar is. Zie daarvoor links boven op de website de toelichting bij de kleuren.
Soms zijn modellen tijdelijk op door de beperkte voorraad maar we streven ernaar om de kits die als "leverbaar" vermeld staan zoveel mogelijk in voorraad te hebben. Ze worden in ieder geval bijgemaakt als ze tijdelijk op zouden zijn.

Nieuwe modellen:
Er is behoorlijk veel nieuws te melden. We raden u aan de website te bezoeken voor meer informatie per model.
Een opsomming van het nieuws van laatste tijd en planning voor komend half jaar (wat niet staat vermeld volgt pas later!):

Meest recente nieuwe modellen, nu leverbaar:

 Uitlevering komende maanden:

Uitlevering najaar / winter 2018

Spoor 0:
Het is op gebied van spoor 0 nogal erg stil geweest. Prioriteit ligt voor ons bij de H0 modellen aangezien de markt daarvoor groter is. Desondanks gaan we wel verder met de spoor 0 modellen. De eerder aangekondigde gesloten wagens type CHD zullen alsnog verschijnen in schaal 1:43,5. Dit zal pas tegen het einde van dit jaar zijn. Verder maken we dan ook de bagagewagen art 45220 gereed voor zodat de tweeassige rtijtuigensets afgerond zijn.
Ter informatie: wij houden 1:43,5 aan om aan te sluiten op leveranciers van andere Nederlandse modellen ondanks dat in Duitsland schaal 1:45 inmiddels de overhand heeft.

Gebouwde modellen:
Er word komende zomer tijd ingepland voor het afronden van openstaande leveringen van de laatste gebouwde modellen DE3 en start van de reeds bestelde gebouwde OmBC modellen. Er worden nog steeds geen nieuwe bestellingen voor gebouwde modellen aangenomen.

Voor degene die het volgende afgelopen jaar hebben aangeschaft:

Messing zand / kolenwagen art m-131 tm 134:
Bij enkele bouwbeschrijvingen mist ofwel de isometrische tekening ofwel de tekening met aanzichten van deze wagen. We hebben de meest recente versie op onze website bij dit model beschikbaar gezet om te downloaden. Ook als u een wat oudere handleiding had (van alleen zandwagen m131) raden we aan deze te printen, er staan wat extra tips in.

OmBC motorwagen:
De opschriften zijn bij niet alle sets even goed afgedrukt. We hebben vorig jaar wat moeilijkheden met de printer gehad en deze uiteindelijk vervangen. Het blijkt achteraf dat een aantal met name heel kleine opschriften, niet goed hechtte aan het transferpapier en kan zijn losgekomen. Mocht u deze willen omruilen dan graag even bericht.

Verder staat op de site een kleine aanvulling m.b.t. de dakopbouw van de motorwagen. Dit bleek niet voor iedereen even duidelijk uit de bouwbeschrijving. Zie pagina OmBC, geheel onderaan.

Veel leesplezier en hopelijk nog meer bouwplezier komend jaar!

Ouder nieuws (december 2015):

Een voorproefje...

Beste modelbouwer,
Het is langere tijd stil geweest aan mijn zijde, met name vanwege het afronden van het project "Maquette Amsterdam Centraal 1889" in het Spoorwegmuseum te Utrecht.
Dit project is sinds een maand gereed en de officiŽle opening hiervan vind plaats tijdens OnTraxx 2016 in het Spoorwegmuseum (10-11-12 maart).
Ik ben daar met enkele collega's alle dagen aanwezig om demonstraties te geven die betrekking hebben op de bouw van de maquette en het materieel.
Bij dit project is veel gebruik gemaakt van een CNC gestuurde freestafel, in de toekomst zal deze ook gebruikt gaan worden voor diverse nieuwe (kunststof) bouwsets.

Inmiddels wordt er weer druk gewerkt aan het "opstarten" van de modeltreinen productie, met name de bouwsets.
Eerste stap die nu is afgerond is het inventariseren van alle voorraad en bijbestellen van veel materiaal. Tegen maart zijn daardoor de bestaande modellen weer allemaal uit voorraad leverbaar.
Hiermee samen hangt de e-mail achterstand. Deze werk ik bij zodra de voorraad weer op peil is. Het is pas vanaf dat moment ook goed mogelijk die achterstand in te lopen omdat ik dan bestellingen meteen af kan werken.

De komende weken worden met name gebruikt voor het afronden van de ontwikkeling van enkele nieuwe modellen:

De OmBC motorwagens:
Als eerste nieuwe model is eindelijk de OmBC motorwagen afgerond. Het model was al ruim twee jaar nagenoeg gereed maar het ontbrak aan tijd voor de laatste controles.
De bouwsets zijn inmiddels in productie, uitlevering volgt rond maart als alle onderdelen in huis zijn en de bouwbeschrijving is gecontroleerd met het productie model.

Er zijn inmiddels wel een paar wijzigingen doorgevoerd.
Meest opvallende is de kant en klare aandrijving van 1 motordraaistel. Het betreft een gemotoriseerd draaistel met aandrijving op twee assen met zeer rustige goede rijeigenschappen.
Daarnaast worden, in tegenstelling tot wat gepland stond, de neuzen niet geleverd in messing maar in kunststof. Ze worden ook niet optioneel in messing geleverd.
De reden daarvoor is krimp bij het gieten. De master van deze neus is exact op maat gemaakt en bij afgieten in kunststof is dat prima. Er treed dan vrijwel geen krimp op.
Echter, bij messing gietwerk ontstaat er wel krimp rond 4 tot 5%. In de praktijk betekend dit dat de neus dan 1mm smaller en lager wordt waardoor ik dan genoodzaakt ben een nieuwe, net iets grotere tweede master op te bouwen.
Het bouwen van de master is dusdanig bewerkelijk dat dit niet zinvol is, mede omdat tijd daarvoor ontbreekt. Daarnaast is in de praktijk ervaren dan het gieten van geheel strakke vlakke neuzen best tegenvalt, het oppervlak is dan niet zo glad als dat van kunststof gietwerk.

Voor de kunststof gietdelen van de draaistel zijkanten en interieur banken is van 3d technieken gebruik gemaakt waardoor deze zeer nauwkeurig zijn nagebootst.
Voorin de motorwagen zijn de originele "bus" bankjes geplaatst (in messing etswerk) met veel detail. Ook zijn de tussenwanden conform origineel en is de wand achter de cabine van ramen voorzien.
De kap en bodem zijn al vooraf in vorm gebogen. U hoeft alleen de tussenwanden te solderen en de dakopbouw (6 onderdelen).
Daarmee is het model goed geschikt voor modelbouwers met een basis ervaring in messing bouw.

De bouw staat in een uitvoerige bouwbeschrijving stap voor stap beschreven met duidelijke foto's erbij. Er worden opschriften voor meerdere nummers bijgeleverd.
Voor het afwerken van uw model staan sjablonen voor snijmallen van de afplaktape in de beschrijving waarmee u makkelijk de rode banen op de kop kunt afplakken.
Meer informatie over het model en het voorbeeld vind u op onze website.

De bouwset gaat 285,- euro kosten (260,- euro voor degene die al hebben aanbetaald).

Ombouwset stoomlocomotief NS 8100 "Kikker":
Er is inmiddels nieuw 3d werk in huis voor het testen van de ombouw van het drijfwerk. Zodra dit laatste puntje soepel is op te bouwen kan het model in productie, alle andere onderdelen zijn afgerond.
In maart zal een nieuw prototype te zien zijn nadat afgelopen jaar het vorige prototype is gestolen op de beurs in Houten. Als alles past zoals wordt verwacht zal het model rond de zomer worden uitgeleverd.

Overige aangekondigde modellen:
De ontwikkeling van o.a. de NS 1000, de drieassige rijtuigen en NS 4500 in NBDS uitvoering met vierassige tender zijn allemaal ingepland voor komend half jaar. Pas zodra een model daadwerkelijk helemaal getest is en productieklaar volgt meer informatie over de te verwachten aflevertijd.
Ik verwacht deze modellen nog in 2016 te kunnen uitleveren, ze verkeren meestal al in vergevorderd stadium. Over de andere aangekondigde modellen kan ik alleen aangeven dat deze worden opgepakt zodra de hiervoor genoemde modellen gereed zijn.

Verder is naar aanleiding van terugkomende vraag besloten de Dg goederentrein bagagewagens uit 1954 opnieuw in productie te nemen. Deze zullen rond maart eveneens weer leverbaar zijn.

Nieuwe modellen:
Er zijn ook een paar nieuwe modellen ontwikkeld, met name goederenwagens en ombouwsets. Enkele voorproefjes hiervan vind u op de bijgewerkte "nieuws" pagina op onze website. De nieuwe ombouwsetjes staan er nog niet op, informatie over deze modellen volgt zodra ze in voorraad zijn en de bijbehorende bouwbeschrijvingen gereed zijn.

Onderdelen:
Ik heb afgelopen jaar en ook recent diverse kleine onderdelen verbeterd, mede door gebruik van 3d technieken.
Enkele voorbeelden:
- Messing verende stangenbuffers art. 823 (de ronde antieke standaard buffers): Deze worden nu geleverd met twee platte en twee bolle bufferschijven zoals origineel toegepast.
- Messing dakluchters voor gasverlichting zijn voortaan in messing draaiwerk uitgevoerd met aan de binnenzijde een eenvoudige lamp. Op de site is ook de toepassing per type bijgewerkt.
- Messing locbuffers: Deze zijn in messing gietwerk uitgevoerd, zodanig dat ze niet langer door de bufferbalk steken. U kunt ze vlak op een (bestaande gladgevijlde) bufferbalk monteren.
- Aspotten: De gegoten messing aspotten zijn voortaan van een messing puntlager aan de binnenzijde voorzien zodat u niet langer de losse messing lagertjes hoeft te gebruiken in de messing balansijzers (asophangingen) van goederenwagens en rijtuigen.
- Locomotieflantaarns: Er zijn voortaan SS, HSM en NS lampen in productie, alle geheel vernieuwd en exact op maat. Ze zijn niet geschikt voor verlichting (tenzij u ze uitboort) maar dat is vrijwel nooit nodig in Nederland. De olielampen werden pas bij duister ontstoken en de meeste modelbanen kennen die situatie niet.
Nieuwe onderdelen:
- Losse remwerk setjes met geŽtste remblokken en triangels, geschikt voor 1 tweeassig model, art. 554, prijs: 2,- euro
- Schroefkoppeling setje van twee stuks, onze bekende geŽtste schroefkoppelingen zijn nu ook los leverbaar. Ze zijn met verende trekhaak op te bouwen. Art. 559 prijs: 3,50 euro

Gebouwde modellen:
Er staan nog steeds leveringen van de DE3 open. Deze zullen alle nog volgen maar pas vanaf het najaar van komend jaar wordt er weer uitgeleverd. Eerst willen we het assortiment bouwsets weer op peil hebben en de diverse "bijna klaar" modellen omzetten naar daadwerkelijk leverbare bouwsets!
Van alle andere modellen dan de DE3 is nog steeds geen zekerheid of deze nog geleverd gaan worden.

Website:
Ik heb een beperkt deel van de website bijgewerkt, een meer complete update volgt later komend jaar!



Ik ben komend jaar weer steeds in Houten op de modelspoorbeurs in Houten te vinden. Ik neem voorlopig geen deel aan andere beurzen wegens gebrek aan tijd!

Veel plezier met uw hobby komend jaar!


Met vriendelijke groeten,

Maykel Kastelijn
 

Laatste nieuws...  September 2013:

Ouder nieuws...  Februari 2013:

Na een periode van minimale modelspoor activiteit door afronding van enkele projecten is de productie van nieuwe modellen afgelopen winter weer hervat!
Er is hard gewerkt aan de afronding van diverse nieuwe modellen die inmiddels in productie zijn. Daarnaast is de bouw van de Diesel 3 treinstellen in volle gang alhoewel de complete afronding nog zeker to het najaar van 2013 in beslag zal gaan nemen.

We zijn al weer enige tijd op de maandelijkse beurs te Houten aanwezig, leveringen / bestellingen per e-mail lopen nog enige tijd achter maar ook hier is de grootste achterstand ingelopen.
Nu de ontwikkeling van diverse modellen is afgerond gaan we ook deze laatste paar weken achterstand bijwerken en hopen dan steeds binnen 3 weken uw vragen te kunnen beantwoorden.

Wegens flink gestegen productiekosten van met name etswerk in de periode 2010-2013 zijn we genoodzaakt een prijsverhoging door te voeren.
Deze prijzen gaan in per 01-02-2013. Eerdere e-mail bestellingen voor voorraad artikelen worden nog tegen de oude prijs uitgeleverd zodra uw bestelling wordt behandeld.
Dit geld in geen enkel geval voor de per 01-02-2013 nog te verschijnen nieuwe modellen, ook als deze al langere tijd besteld staan! Deze worden alleen tegen de nieuwe prijzen uitgeleverd.

Hieronder een overzicht van de modellen die komend jaar tot aan de zomer zullen worden uitgeleverd. In het najaar volgt de NS 1000 en daarna de NS mat '36. Overige nieuwe en aangekondigde modellen die vanaf de zomer leverbaar zijn worden nu niet vermeld. T.z.t. volgt weer een update van deze pagina als de levertijden van die modellen min of meer definitief zijn.

NIEUW
Ombouwset stoomlocomotief NS 8100


Ombouwset stoomlocomotief NS 4500 (uitlevering vanaf maart 2013)

Productievolgorde: We houden in principe onderstaande volgorde aan, alle gepland voor levering in 2013.

Daarnaast zijn er al diverse nieuwe modellen leverbaar of aangekondigd voor levering op korte termijn:

Er zijn tevens veel nieuwe scenery onderdelen bijgekomen, dit programma zal nog verder uitgebreid worden!

Spoor 0: Deze pagina's zijn nog niet bijgewerkt. Meest opvallende nieuws is:

Als laatste zijn er diverse nieuwe of vernieuwde losse onderdelen, alle zeer gedetailleerd uitgevoerd. Deze zullen over enige tijd op deze website worden geplaatst bij "onderdelen":

Zie verder ook de bijgewerkte pagina van de NS 1000 waar u enkele 3d impressies ziet van dit model dat in het najaar in productie gaat.

Aankondigingen van nieuwe modellen worden niet meer gedaan totdat het model al in productie is, uitgezonderd modellen in de hogere prijsklasse.

Als u door het menu bladert ziet u aan de gekleurde stippen of het een bestaand, nieuw of gewijzigd model betreft. Eerdere aankondigingen die nu leverbaar zijn staat eveneens als "nieuw" vermeld.