Laadkisten trekkers Ford, NS uitvoering en containers

Periode 1938-1965. Kunststof bouwset met messing onderdelen € 19,-


Met deze bouwset kunt u de echte NS laadkisten trekkers voor uw DAF oplegger plaatsen. DAF vrachtwagens hebben in de praktijk nauwelijks voor deze opleggers gereden, vanaf 1936 tot het einde werden vooral Ford trekkers gebruikt.
Links afgebeeld de Ford uit 1946 (60 stuks), rechts de Ford uit 1938/39 (27 stuks). De laadkist is overgespoten en voorzien van opschriften uit 1938.


De"COE" (Cab over Engine) ford met kolen laadkist (nog niet voorzien van opschriften). Bij de bouwset worden ook details voor de oplegger geleverd om deze van het aangehouden Belgische voorbeeld aan te passen naar een NS type. Meest opvallende zijn de grote "schijven" voor voorop de cilinders van de pendelassen en een verdikking van de hoofdbalk midden onder de kist. Verdere details zijn losse oprijgoten voor de kiepstand, geλtste handwielen voor de spanners en messing reflectorsteuntjes boven de schotel


Voorbeeld van een om te bouwen Brekina laadkisten trekker

Het origineel:

Toen NS in 1936 de eerste drie laadkisten werden aangeschaft werd voor het proefbedrijf een Ford V8 model 1936 gebruikt. Deze truck is ook regelmatig op reclame foto's te zien.
Pas in 1938 ging NS over tot het aanschaffen van grotere aantallen laadkisten waarvoor de ATO 27 stuks DAF opleggers met Ford V8 trekkers aanschafte. Deze waren alle van het model uit 1938/1939 met ovalen grille. In oorlogstijd raakten 11 exemplaren verloren maar de laatste bleven tot 1952 in gebruik.
In oorlogstijd werd het aantal laadkisten nog flink uitgebreid van ca. 380 begin 1940 tot bijna 2500 exemplaren. Daaronder ook 900 open laadkisten.
NS schafte in 1946 nieuwe Ford "Cab over Engine" trucks aan. Deze waren door het ontbreken van een neus erg kort wat heel praktisch was bij het manoeuvreren op de soms smalle loswegen. NS zou er totaal 60 van het model uit 1946 bestellen, de laatste daarvan bleven tot 1964 in gebruik (van de DAF trekkers zijn er slechts 12 geleverd in 1960 die tot 1965 zijn gebruikt door van Gend en Loos).

De beschildering van de trucks wijzigde door de jaren heen wel wat. Oorspronkelijk waren ze zoals de afgebeelde modellen in donkerblauwe cabinne en spatborden en beige/grijze delen. Ze werden geleverd met ATO logo's (zie trekker met neus), na 1947 werd dit het NS monogram zoals op de COE truck.
Na 1954 werd de bovenzijde van de cabine wit, de spatborden zwart en de rest lichtgrijs. Boven de voorruit kwam het opschrift "van Gend en Loos" en op de deur kwam het GvL logo.

De modellen:

U kunt voor de bijpassende oplegger een Artitec model gebruiken maar ook een Brekina model (art. nr 42247, 42248, 42256, 42262, 48011, 48020, 48023, 48024  enz.). Er zijn en komen nog vele varianten van dit model die meestal voordeliger zijn dan de versie met DAF trekker. In beide gevallen heeft u alleen de oplegger nodig, de trekker vervalt geheel. Bij aanschaf van een Artitec model heeft u er meteen een NS laadkist bij, bij de Brekina modellen dient u de kist van nieuwe opschriften te voorzien.

Let op: de trekkers zijn zeer beperkt op voorraad en alleen op bestelling leverbaar, levertijd kan oplopen tot ca. 4-6 weken i.v.m. het 3d printen van de onderstellen!

Art. nr. 450: Trekker Ford 1938 incl. etswerk, opschriften en onderdelen voor verbetering oplegger    € 18,-

Art. nr. 451: Trekker Ford 1941 "Cab over Engine" incl. etswerk, opschriften en onderdelen voor verbetering oplegger    € 18,-

Art. nr. 453: Kolen laadkist model uit 1940 incl. opschriften voor 6 kisten € 12,- per 3 stuks (niet per stuk leverbaar)
Deze kisten waren vanaf 1940 in gebruik genomen, ruim 900 stuks.

Art. nr. 454: Silo laadkist voor soda vervoer (1965-1972) incl. opschriften € 15,- per 4 stuks -nog niet leverbaar, volgt binnenkort-
Deze kisten werden met afwijkende DAF opleggers vervoerd die de ketel kantelde na het overzetten. De ketels zijn dus alleen bedoeld voor plaatsing op een laadkisten wagen, steeds met 4 ketels.
Een geschikte kloppend model is niet verkrijgbaar, zelfbouw / aanpassing van een bestaand model is nodig.

Art. nr. T-455: Opschriftenset gesloten laadkisten periode als aangebracht in 1938 (blauw, voor 6 kisten) € 8,50
Zie voorbeeld onderaan de pagina

Art. nr. T-456: Opschriftenset gesloten laadkisten periode als aangebracht tussen 1939-1945 (zwart, voor 6 kisten) € 8,50
Zie voorbeeld onderaan de pagina

Art. nr. T-457: Opschriftenset ketel laadkisten (voor 6 kisten) € 7,50 (ketels verkrijgbaar bij Alsacast) -nog niet leverbaar, volgt binnenkort-

Bestel nu bij uitgeverij Uquilair "van huis tot huis per spoor" over het laadkisten vervoer! Ga naar www.railmagazine.nl

Bouwbeschrijving:

De bouwsets bestaan uit een kunststof cabine, wielen enz. en 3d geprint frame. Voorzien van beglazing, etswerk voor o.a. spiegels enz. en opschriften voor van Gend en Loos.
U dient e.e.a. zelf te schilderen en assembleren. Daarvoor eerst de bramen en gietkanalen verwijderen en alle onderdelen passen (met name de beglazing). Kleine onderdelen kunt u aan elkaar laten zitten tot na het ontvetten. Het ontvetten van de 3d print doet u als volgt: Leg het kunststof in een bakje heet water (max 50 graden) met een flinke scheut afwasmiddel. Na een half uurtje onder lopend lauwwarm water met een oude tandenborstel en Cif de onderdelen voorzichtig schoonpoetsen. Daarna zeer goed afspoelen, laten drogen en primer aanbrengen, b.v. Alabastine spuitplamuur (bouwmarkt). De cabine en wielen kunnen kleine luchtbelletjes hebben, dit is vanwege de productiewijze helaas niet te voorkomen. Maak deze dicht met wat 2 componenten polyester plamuur (bv blikje verkrijgbaar bij Action). Na uitharden en drogen met P400 schuurpapier afwerken en primer aanbrengen.
Schilderen kan verder met de hand of met een spuitbus.
Voor uitleg over het aanbrengen van de watertransfers zie in het zijmenu onder "opschriften" de beschrijving en zie ook onder "verf" adviezen m.b.t. schilderen en afwerken.
De beglazing pas als laatste aanbrengen met Kristal klear. Gebruik geen secondelijm, deze zal een witte waas achterlaten!

Opschriften kiezen:
De Ford 1938 trekkers hadden het ronde logo van de ATO op de deur. Let op, het zijn twee verschillende, de pijl wijst steeds naar voren. Deze trekkers kregen na de oorlog het NS monogram op de deur.
De Ford COE trekkers hadden bij aflevering het NS monogram op de deur, vrijwel direct onder de horizontale sierstrip. Na ca 1957 werd de bovenzijde van de cabine niet langer zwart geschilderd. Alleen het dak werd wit tot tegen de voorruit. Boven de voorruit kwam toen "van Gend en Loos" te staan en op de deur het ronde VGL logo, ook nu met de pijl steeds naar voren.
Bij de opschriften voor de trekkers zijn ook nummerborden gedrukt. Snij deze rondom los en haal ze eruit voordat u de transfers nat maakt. Maak de achterzijde zwart met een viltstift en lijm met heel weinig lijm het nummerbord links op de voorbumper.

Toelichting voor de opschriften op de kisten vind u hieronder (met dank aan H. Nahon):


De onderste twee varianten van opschriften zitten samen in set T-456, de bovenste (blauw) in set T-455.
Opschriften voor latere kisten zijn al aangebracht op de kisten van Artitec en niet los leverbaar.
Let op: data zijn tot wanneer de opschriften zijn aangebracht, niet wanneer de laatste kist is overgeschilderd.