Dit materieel stond ter beschikking voor het spoorwegbedrijf en bestond uit o.a. materieel voor seinwezen, baanonderhoud, ongevallenploegen, instructies enz.
Soms werd het aangewezen materieel flink verbouwd, soms veranderde aan het uiterlijk nagenoeg niets. Vaak deed dit dienstmaterieel nog tientallen jaren dienst en in die periode konden ook nog wijzigingen worden uitgevoerd. Ook werd er op oude onderstellen nieuw dienstmaterieel gebouwd zoals een grote hoeveelheid zandwagens uit de jaren '60 en ook de nu nog bestaande RailPro stalen zandwagens met vaste wanden.
Er was ook materieel dat speciaal als dienstmaterieel nieuw werd gebouwd. Een voorbeeld zijn de “Allan” onderlossers voor het vervoer van ballastgrind en zand. De dienstwagens kwamen onder beheer van het goederenvervoer en werden overeenkomstig donkergrijs geschilderd. Toen de goederenwagens roodbruin werden gebeurde dit ook met de dienstwagens.
We hebben dienstmaterieel voor de periode 1917 tot 1990. Bij de modellen staat waar ze zijn ingezet of tot wanneer, indien dit bekend is. Op elke modelbaan is wel een hoekje te vinden voor een dergelijke wagen zodat ze zeer geschikt zijn als oefenmodel om wat bouw ervaring op te doen.
Combinaties als kleine werktreinen zijn ook goed te maken. Zo reed de NS acculocomotief vaak met een kleine open wagen voor gereedschappen.
De modellen in het menu komen ook in de andere groepen voor. Niet altijd staat specifiek bij het model vermeld dat deze
als dienstwagens zijn in te zetten, bij de bouwsets zelf is dat wel het geval.
De betreffende bouwsets zijn standaard voorzien van opschriften voor een uitvoering als dienstwagen.