Ombouw instructies staan hieronder, verder naar beneden
Foto: Eén van de vele koelwagens van dit model die in het NS park waren
opgenomen. Foto: J.A. Bonthuis 1950
Foto: Brawa model 48283, geschikt voor ombouw tot NS wagen
Het voorbeeld voor deze ombouwset werd in de jaren twintig door diverse Duitse
fabrieken geproduceerd zoals Hawa en Gorlitz. Ze hadden 15 ton draagvermogen en
waren dubbel of zelfs driedubbel geďsoleerd. Diverse bedrijven in Nederland
kochten wagens van dit type rechtstreeks uit de fabriekscatalogus die dan wel in de NS nummering werden opgenomen maar
eigendom van de firma’s bleven. Vandaar de achtervoeging “p” achter het
wagennummer (particulier). Het remhuis werd bij de meeste wagens vanaf 1940
afgenomen maar bleef bij enkele wagens tot in de jaren vijftig aanwezig. Soms
verviel het remhuis maar bleef wel het verhoogde bordes met handrem aanwezig die
voortaan als parkeerrem werd gebruikt. Eind jaren ‘60 werden de laatste wagens
afgevoerd na opkomst van gekoeld vrachtvervoer per weg en komst van nieuwe
moderne koelwagens.
Dit model is tot 2013 door ons geleverd als complete kunststof bouwset. In
2012 is door de firma Brawa een nieuw model uitgebracht van deze standaard
Duitse koelwagen. Er zijn intussen een paar versies van verkrijgbaar. Het model
is zeer fraai gedetailleerd waardoor u niet langer dit model zelf hoeft te
bouwen. Met onze bijpassende opschriftensets kunt u van deze wagens een zeer
fraaie Nederlandse koelwagen maken.
Van het model verwijderd u met een wattenstaafje dat u doopt in wat aceton
(nagellak remover) de bestaande opschriften. Het onderstel haalt u bij voorkeur
los en schildert u afzonderlijk. Eventueel het model aanpassen voor lange
treeplanken, remhuis verwijderen of bordes laten staan enz. (afhankelijk van uw
versie) en wit overschilderen. Daarna de opschriften aanbrengen zoals op de de
transfers meegeleverde tekeningen staan aangegeven, een vernislaag aanbrengen en
uw model is gereed.
Let op, de handgrepen zijn bij veel Brawa modellen verlijmd en niet goed te
demonteren. Forceer niets en laat ze zitten als ze niet makkelijk eruit komen!
Het model wordt door Brawa in meerdere uitvoeringen geleverd onder de nummers 48267, 48268, 48277 (set van 3), 48281 (set van 2), 48282, 48283. Komende jaren zullen waarschijnlijk nog meer versies verschijnen. Richtprijs van een model is ca. 37,50 (najaar 2013). Fleischmann heeft een soortgelijk model in haar assortiment, echter wat minder gedetailleerd. Ook dit model is geschikt voor ombouw.
Zinkwit (helder wit):
Wagenbak (alle boven de stelbalken en bufferbalken). Aangezien de wagens
snel vervuilde en de verf ook door zonlicht verkleurde, kunt u een heel klein
druppeltje geel door de witte verf mengen. Hierdoor is de kleur iets minder
hard.
Zwart:
Alle “ijzeren” delen zoals onderstel, bufferbalken, buffers, trappen,
handgrepen, sluitsein ijzers etc. Ook hier een klein beetje wit bij het zwart
mengen zodat de verf iets donkergrijs wordt. Hierdoor 'leeft' het model wat
meer.
Donkergrijs:
Dak vanaf ca 1925, exacte kleur verschilt per wagen door snelle vervuiling.
Bij voorkeur daarom niet al uw wagens met dezelfde kleur grijs voor het dak
schilderen…
Beige / zandgeel:
Dak tot ca 1930, de daken werden oorspronkelijk met linnen bekleed dat met
lijnolie en zit (= geel) zand werden ingestrooid. Ook deze daken werden erg snel
vuil van roet van de stoomlocomotieven.
U kunt het dak van wat “profiel” voorzien door het gebruik van aluminium
oxide (poederachtig materiaal). Dit is ook wel bekend als modelbouw straalmiddel
van o.a. Badget. Deze is ook bij ons verkrijgbaar.
Dit materiaal levert een dak op met een ruwe structuur zoals ingestrooid zand of
bitumen zou hebben. U maakt dit als volgt:
Plak de gehele wagen op het dak na, goed af. Spuit het dak in de gewenste kleur
met Tamiya spuitbus (german grey voor bitumen, light sand voor zanddaken). Spuit
in banen een dekkende laag maar zeker niet te dik!! (oefen eerst!!). Laat deze
laag kort vlak trekken. Het hele dak dient nog nat te zijn van de verf als u
vervolgens het dak vol met het straalgrit strooit (eerst een bakje eronder
plaatsen voor hergebruik!). Meteen daarna het model omdraaien en even het
loszittende grit afblazen. In de natte verf is nu als alles goed gaat, een mooie
gelijkmatige laag achtergebleven. Laat de wagen nu minimaal tien minuten drogen
met de afplakband erop. Daarna het dak nogmaals zeer dun spuiten zodat de kleur
weer egaal word en alle grit goed vastzit.
Daarna de afplakband verwijderen en klaar is uw dak. Na droging kunt u de
dakrand met een zwarte rand afzetten met een watervaste stift om de houten lijst
waar de dakbedekking vroeger mee vast zat te imiteren.
Zie onze website voor instructies hoe u de watertransfers kunt verwerken.
Als laatste brengt u een dunne laag satin of matte vernis aan. Zie ook hiervoor onze website. De vernis is noodzakelijk om de opschriften tegen beschadigingen te beschermen!
Tekening hieronder: Afkomstig van onze eerder geleverde bouwset als toelichting op het aanbrengen van handgrepen enz.: