Tekening: Toestand van deze wagens na ca. 1953. Het remhuis werd rond deze tijd
verwijderd. De verschillende kleine wijzigingen in de opschriften vind u op
tekening terug.
In de periode tot ca 1953 hadden deze wagens alle nog een remhuisje.
Ombouw model
"Vleescentrale".
Deze opschriftenset is bedoeld voor overschilderen en beschriften van een
Brawa koelwagen (let op: model met dubbele deuren, geen roldeur!). De wagens
waren lichtgeel. We raden aan Humbrol nr 7 Gloss (afwerken met zijdeglans
vernis). Op de deur verwijderd u de handgrepen en de grendel plaatst u wat lager
verticaal terug (1 van beide pennetjes hieraan wegsnijden).
Na verwijderen van het remhuis bleef alleen het ijzeren bordes met trappen en schroefrem over die
daarna als parkeerrem diende. De Brawa wagens met remhuis hebben deze delen er
al op zitten maar u dient de gaatjes waarin het remhuis was geklemd dicht te
maken vooraf aan het schilderen.
Koelwagen
"Vleescentrale" te Assen, periode 1947-1968:
De Vleescentrale had totaal 8 wagens, alle overgenomen van andere
vervoerders. Het waren allemaal eenlingen, behalve de NS 554003-'05p. Die werden
in 1947 overgenomen uit de serie van 19 wagens van de firma Trazent. De wagens
van deze firma werden na de oorlog geveild door de Staat (NS 555616-'634, zie
k20p14).
De 3 wagens kwamen en gingen als volgt in en uit het wagenpark:
554003: Oud NS 555622 (oud Wupp 543153), depot Assen. Afvoer 1961
554004: Oud NS 555626 (oud Wupp 543157), depot Twello, in 1964 depot Assen.
Afvoer 1968
554005: Oud NS 555630 (oud Wupp 543162), depot Wierden, in 19?? depot Zutphen,
in 1956 depot Assen, in 1957 depot Twello, in 1958 depot Assen. Afvoer 1964.
(met dank aan Hans Nahon)