Bouwset voor twee NS zelflossers art. k-33


Afgebouwde set zelflossers met opschriften uit de jaren '80


Model met opschriften rond de jaren '60


De opbouw van deze kit is hier goed te zien. De wagenbak bestaat uit 1 stuk met enkele losse kunststof onderdelen en diverse messing details. De messing opstaptreden zijn hierbij nog niet aangebracht.


Foto's: prototype in aanbouw.

Deze bouwset bevat twee zelflossers die NS door de fabriek Allan liet bouwen in 1948 naar aanleiding van een proefmodel uit 1943. Deze fabriek had al eerder voor NS speciale lange rongenwagens gebouwd die later de bijnaam "Allan wagens" kregen. Ook deze zelflossers kregen als bijnaam "Allan zelflossers".
De wagens werden speciaal gebouwd voor het vervoeren van ballastgrind en zand en zijn tot midden jaren '80 in gebruik geweest bij NS. Vaak reden ze in bloktreinen, soms werden ze per set of twee sets gebruikt voor kleinere werken, b.v. op emplacementen.

De wagens waren steeds per twee gekoppeld met een stalen pen. Op het bordes kon men door aan de drie handwielen te draaien de vier schuiven openzetten (de middelste bediende twee schuiven). Rond 1965 werd bij deze wagens de bak vernieuwd. In tegenstelling tot de oorspronkelijke bak werd de nieuwe bak met rechte buitenhoeken uitgevoerd. Ook kregen ze rollager aspotten maar verder bleven de wagens ongewijzigd.

Midden jaren '80 kwamen bij NS de eerste blauwe grindlossers type FCCPPS in dienst (de bekende blauwe ProRail zelflossers) waarna de Allan wagens buiten dienst werden gesteld.  In de praktijk waren de wagens goed bruikbaar en was het lossen eenvoudig te doseren. Een bekend nadeel was echter de ontsporingsgevoeligheid van de wagens, de exacte oorzaak hiervan was mogelijk aan de vrij starre kortkoppeling te danken. Na buitendienst stelling gingen 8 wagens (4 sets) naar Utrecht voor het aanleggen van de sneltram naar Nieuwegein. Al deze wagens bestaan ook nu nog waarvan twee sets bij musea; de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) en de Museumbuurtspoorwegen (MBS) te Haaksbergen. De overige twee sets doen ook nu nog dienst bij de Amsterdamse tram als dienstwagens waarvoor ze vrij recent volledige gereviseerd zijn.

Serie: NS 179025-179196, na 1967 serie NS 944 2 025 - 944 2 196


Foto: Een rij wagens aan het werk in 1949, kort na indienststelling. Verz. M. Kastelijn

De modellen:

De bouwset bestaat uit twee kunststof wagenbakken met vaste kunststof buffers, messing details zoals de bordessen, losschuiven, hekwerken en handwielen. Ze zijn voorzien van NEM kortkoppeling, wielen en opschriften.

Dit model is ook als set van 10 stuks (10 wagens = 5 sets) leverbaar waarmee u direct een complete NS grindtrein op de baan zet. Bij deze trein hoort natuurlijk wel een bagagewagen, zie daarvoor onder "personenmaterieel" de keuze "bagagewagens".

Prijs van deze bouwset:    Art. nr.         k-33ns    49,50 per set van twee wagens.   
set k-33ns 220,00 per set van tien wagens.