
Het eerste gebouwde model van de nieuwe serie Plan E rijtuigen. Afgebeeld is het
3e klasse rijtuig in latere uitvoering als 2e klasse met de bekende blauwe
reclamebanen die na 1970 werden aangebracht. In deze toestand met NS vignet en
UIC nummering gingen de laatste rijtuigen in de jaren negentig buiten dienst.

Afgebeeld model toont de oorspronkelijke uitvoering zonder reclamebanen en met
klasseborden.

Details van de kopwand en het draaistel. De type N draaistellen zijn zeer
nauwkeurig weergegeven.
Bij de productiemodellen is voor de vouwbalgen ook extra etswerk voor de
ophangbeugels tegen de kopwand aanwezig.
Het afgebeelde model is van NEM kortkoppelschacht voorzien maar een
schroefkoppeling wordt eveneens bijgeleverd.

Het prototype in aanbouw. De wagenbak bestond bij de eerste serie nog uit een messing
bak met kunststof dak. Bij de huidige modellen bestaat de gehele kap uit 1
messing plaat die voorgebogen wordt aangeleverd. Draaistellen uit messing met
kunststof detaildelen. Raamlijsten uit etswerk, na het spuiten aan te brengen
voor eenvoudige montage en afwerking.

Detailopname van het prototype in aanbouw. De bufferstelen zijn van staal, de vouwbalg met messing overloopplaat wordt ook bijgeleverd en is een los onderdeel zodat de bak en balg
apart kunnen worden
geschilderd.

De onderzijde; het messing draaistel is voorzien van kunststof delen aan de
buitenzijde. Alle modellen worden met een Symoba kortkoppel mechaniek voor de
NEM schacht geleverd. Aan de binnenzijde zijn goed de geëtste raamlijsten te
zien. Nadat de bak blauw en raamlijsten aluminium zijn gespoten worden deze van binnenuit vastgezet samen met de beglazing.

Detailopname van het draaistel en kop. Het zeer fijn gedetaillereerde draaistel
is exact op schaal 1:87 uitgevoerd, net als natuurlijk het gehele model. Het is
hierdoor niet aan te raden deze modellen in te zetten in combinatie met Lima of
Mastica modellen! Zowel de lengte, breedte en hoogtemaat verschilt en vooral de
schortbeplating wijkt af in hoogte.