Messing model stoomlocomotief serie NS 1000 (ex. HSM)

Uitwerking van dit model volgt in 2016

Enkele afbeeldingen van de 3d tekeningen die voor de productie van dit model zijn gemaakt:



De vele zeer fijne details op deze 3d ontwerpen komen ook alle voor op de productie modellen!


Statiefoto eind jaren dertig met tenderkap


Prototype zoals in aanbouw eind 2008 met daarachter een proefaandrijving voor de tender. De meeste ontbrekende onderdelen worden via 3d software opgebouwd en in messing gegoten. Dit staat garant voor een zeer hoge detaillering.

Prototype (gietmodel) voor de drijfwielen, geheel in 3d ontwikkeld. Dit wiel is slechts 2,5cm groot en zal in nieuwzilver gegoten worden. De overige gietdelen zullen van vergelijkbare kwaliteit zijn.


NS 1001-1029 in NS uitvoering rond 1930
In de hierboven afgebeelde uitvoering gingen de meeste machines buiten dienst. Ze waren toen voorzien van een tenderkap, extra zanddom, remwerk op de loc etc.


HSM Eos - Jordaens, nr 116-125 in oorspronkelijke uitvoering
In de hierboven afgebeelde uitvoering werden de eerste van deze locomotieven afgeleverd bij de Hollandse Spoorweg Maatschappij (HSM). Ze hebben een houten machinistenhuis met kleine ramen en zijn dan nog niet voorzien van remwerk op de locomotief.

Geschiedenis

De stoomlocomotieven van de NS uit de serie 1001-1029 werden gebouwd van 1878 tot 1883 voor de toenmalige Hollands Spoorweg Maatschappij (HSM) door Borsig in Duitsland. Ze waren gebouwd voor dienst in de zwaarste HSM sneltreinen.
De oorspronkelijke nummers waren HSM 116-125, al had de naam van locomotief bij het HSM personeel in die periode meer betekenis dan het locomotiefnummer. Deze namen waren in overeenstemming met hun nummering: Eos, Furie, Galatea, Hydra, Io, Janus, Kalypso, Laokoon, Medea, Orpheus, Pegasus, Ra, Sirene, Titaan, Utopia, ,Victoria, Walhala, , Xanthippe, Zelos, Artevelde, Beyling, Cats, Gerard Dou, Evertsen, Govert Flinck, Hugo de Groot, Huygens en Jordeans.

Deze machines waren een voortzetting van eerdere leveringen van soortgelijke locomotieven door Borsig (latere serie NS 800), echter nu met tien atmosfeer keteldruk in plaats van 8,5. Hieraan hadden zij ook hun bijnaam "tienders" te danken.
Bij de NS reden de meeste locomotieven de eerste jaren voornamelijk in de personendienst. Ze waren al rond 1910 afgezakt van sneltreinen naar stoptreinen en lokaaldiensten. Doordat er meer jongere machines vrij kwamen voor de personendienst na het in dienst stellen van nieuwe locomotiefseries, werden veel machines vanaf de jaren dertig gebruikt voor de rangeerdienst. Hierbij werden enkele opvallende wijzigingen aangebracht. Op de ketel werd een extra zanddom aangebracht waardoor men ook bij achteruit rijden zand kon strooien. In 1925 werd begonnen met het aanbrengen van een tenderkap (zie de tekening van de NS uitvoering). Deze werden aangebracht om bij achteruit rijden bij rangeren wat meer comfort voor de stoker en machinist te krijgen. Ook werden de zijruiten bij de NS groter gemaakt. 

Eén exemplaar van deze serie bestaat nog, de "Nestor" in het Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht. Deze machine overleefde de afvoer van deze serie tussen 1924 en 1935 per toeval. Oorspronkelijk was gepland een machine van de serie NS 1100 (“ grote snellopers” ) te bewaren maar de laatste machine uit die serie werd door een vergissing gesloopt. Hierdoor werd besloten een exemplaar uit deze serie te bewaren. De machine is hierdoor ook nu nog in oorspronkelijke uitvoering te bewonderen echter in de foutieve kleur donkergrijs in plaats van zeer donkergroen.

Dit model wordt geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 75 stuks totaal. De ontwikkeling van dit model is al ver gevorderd. Rond de jaarwisseling kunnen we waarschijnlijk een afgebouwd handmonster tonen.

De bouwset, geheel nieuw ontwikkeld met 3d techniek!:

Dit model wordt geheel opgebouwd uit messing gietdelen met een beperkte hoeveelheid messing etswerk. Zeer veel onderdelen zijn met 3D techniek ontwikkeld met als resultaat een bijzonder goed gedetailleerd model. Door de constructie in verschillende complete gietdelen is de bouw eveneens sterk vereenvoudigd.

De detailleringsgraad bij dit model ligt hoger dan bij enig ander model dat we tot op heden hebben ontwikkeld!
Dit komt met name door gebruik van 3D ontwerpen voor de messing gietdelen waarbij we het uiterste vergen van de huidige stand van de technieken. Het frame, ketel, rookast, tenderopbouw, wielen enz. zijn alle als messing gietdelen uitgevoerd. Daarnaast zijn diverse onderdelen in messing geëtst zoals het machinistenhuis en de naam- en nummerplaten.

Voor dit model worden in eigen beheer speciale wielen ontwikkeld met bijzonder fijne spaken in RP 25 profiel. Verder is het model voorzien van verende messing buffers, waterslide transfers (met sierstrepen), diverse nummerplaten en alle overige onderdelen die nodig zijn voor de bouw van een compleet rijvaardig model.

De bouwbeschrijving bevat een tiental pagina’s tekst met daarin stapsgewijs de bouwvolgorde en montage technieken besproken. Daarbij staan duidelijke afbeeldingen van het model waarmee de bouw stap voor stap aangegeven wordt. Ook zijn aanzichten van alle uitvoeringen getekend en foto’s van de originele serie bijgeleverd.

Het model is geschikt voor de modelbouwers met een redelijke ervaring met messing. Voor het opdoen van voldoende ervaring in dezelfde technieken als op dit model toegepast zijn adviseren wij een twee- of drieassig rijtuig uit ons programma.

Bouwset nr. 1000 ns-k / 1000 hsm-k prijs € 435,-