Meer foto's van de gebouwde modellen onderaan de pagina
Foto van de NS 612 in 1948.
De constructie is grotendeels gelijk aan o.a. de NS 2801 bouwset. In de
onderstaande bouwbeschrijving vind u alle informatie over het bouwen van dit
model.
De bouwbeschrijving voor dit model kunt u vooraf als PDF bestand downloaden
hieronder, dan heeft u duidelijk beeld van de inhoud van deze bouwset.
Bouwbeschrijving:
Deze kunt u
downloaden door HIER te klikken (PDF bestand)
Aanvulling bouwbeschrijving n.a.v. reacties:
Deze kunt u
downloaden door HIER te klikken (PDF bestand)
Deze serie van 20 locomotieven kwam in 1947 naar NS. Ze waren met de
geallieerde meegekomen voor de bevrijding van Europa en kwamen daarna in een
legerdump terecht.
NS nummerde de locs in de serie NS 601-619. Niet alle locs kwamen direct in
dienst. Ze hadden in eerste instantie veel last van storingen aan de Buda
motoren. De hele serie kreeg daarom nieuwe motoren vanaf 1953 waarna ze werden
vernummerd in de serie NS 2001-2019. De 20e loc werd als onderdelen leverancier
gebruikt en kwam nooit op de baan.
De NS 2000-en reden met name in de goederen- en rangeerdienst. Ook zijn ze bekend van de vroege olietreinen vanuit Schoonenbeek waarbij ze vaak in tweespan reden.
Meer informatie over het origineel vind u in de bouwbeschrijving.
Het eerste deels opgebouwde productiemodel van de NS 2000. Voor degene die NEM
schachten wil aanbrengen worden ook bufferplaten meegeleverd met sparing voor
deze kortkoppelingen.
Het model is nog niet van alle losse details voorzien, de handgrepen op de
achterste huis ontbreken, net als ruitenwissers en details op de bufferbalk.
De gereedschapbak voor de cabine is, net als de accukist aan de andere zijde van
de loc, een los deel zodat u de bouwset naar wens als NS 600 of NS 2000 op kunt
bouwen.
Meer informatie over de constructie van deze bouwset vind u in de bouwbeschrijving (onderaan deze pagina).