Kunststof ombouwset voor serie NS 8101-8130 "Kikker"(ex. Staatsspoorwegen)

NIEUW MODEL!!!   In ontwikkeling!

Dit nieuwe model is ontworpen als ombouwset voor de nieuwe kleine Fleischmann stoomloc "Beathe". Het model is geheel met de meest moderne 3d technieken ontworpen en bijzonder fijn gedetailleerd uitgevoerd.
Desondanks is de ombouw ook geschikt voor modelbouwers met een basis ervaring. De bouwset is voorzien van diverse gegoten messing onderdelen voor o.a. het drijfwerk enz. en geëtste onderdelen.
Het model is al in afronding van de productie, uitlevering vind in 2016 plaats. Bestellen is al mogelijk.


Afgebeeld is de enige bewaarde locomotief van dit type die bij de Museum Buurtspoorwegen te Haaksbergen als SS 657 in haar oorspronkelijke Staatsspoor uitvoering is te bewonderen.



Het eerste prototype in aanbouw


Een eerder eenvoudige 3d print als prototype hier gedemonteerd op foto. Het nieuwe frame valt over het Fleischmann frame heen.


De eerste productie gietdelen uitgestald. Zichtbaar zijn de twee verschillende achterwanden van het machinstenhuis, achteraan de overzetstukken voor de hoge waterkasten, twee types bufferbalk, twee types zandstrooier enz.
De kap met ketel vormt 1 geheel, het frame is ook een compleet deel.

Foto: Diverse gietdelen van dit model gereed voor productie (foto december 2012).


Het model dat voor de ombouw gebruikt wordt (Fleischmann BR 98, o.a. art. 400001)

Geschiedenis

De locomotieven serie NS 8100 zijn aan de Staatsspoorwegen geleverd tussen 1901 en 1907
Ze waren bedoeld als rangeerlocomotieven en kregen de nummers SS 651-680. De meeste machines deden na levering dienst in de havengebieden van o.a. Amsterdam en Rotterdam.

De serie is in meerdere delen geleverd met onderling steeds enkele kleine verschillen. De eerste 10 hadden als voornaamste verschil een rechte achterwand van het machinisten huis. Deze was bij de latere loc's schuin aan de onderzijde en 10cm langer in verband met een aanpassing van de handrem.
Bij NS zijn diverse exemplaren verbouwd. Meest opvallende hierbij is een vergroting van de waterkasten. Deze werden iets breder en een stuk hoger. Bovendien liepen ze verder naar voren door en waren ze geklonken met normale klinknagels. De oorspronkelijke waterkasten hadden verzonken klinknagels die glad geplamuurd werden zodat een strakke zijwand ontstond. Daarnaast zijn diverse locs aangepast voor dienst op diverse tramlijnen. Een deel kreeg daarbij een middenbuffer en tramkoppelingen.
De laatste loc van deze serie overleefde doordat deze was verkocht aan de suikerfabriek te Roosendaal. Deze hebben de loc in 1967 aan de Museum Buurt Spoorwegen geschonken die de machine vervolgens geheel gerestaureerd hebben naar de afleveringstoestand. Sindsdien heeft deze fraaie Nederlandse stoomloc al zeer veel kilometers afgelegd!

Ze zijn in de bekende Staatspoor kleurstelling geleverd, appelgroen met roodbruin frame. Bij NS zijn ze van 1924 t.m. 1932 grasgroen geschilderd met een zwart frame. Na 1932 is het lichte grasgroen gewijzigd in het standaard rijtuigen donkergroen zodra er een schilderrevisie nodig was. Zie o.a. de pagina van de NS 4500 voor meer informatie over de beschildering en kleurenvarianten bij de SS en NS.

Meer informatie over de complete levensloop van deze serie vind u in het rijk geillustreerde boek over deze serie van Paul Henken:
Stoomlocomotieven Serie SS 601-612 en 651-680 (NS 6500 en 8100)
. Uitgeverij Uquilair, 's-Hertogenbosch, 2010. ISBN 90 71513 72 5
daarnaast is op internet ook nog e.e.a. te lezen zoals op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_8100

De bouwset

Deze kit is bedoeld als ombouwset voor het Fleischmann startset stoomlocomotiefje BR 98 (o.a. als industrie loc "Beathe" in startsets geleverd). Het gaat daarbij om het eenvoudige model zonder extra drijfwerk zoals in enkele basis startsets maar ook los geleverd wordt (o.a. art. nr 400001). Het model is al voorbereid op digitaal gebruik.

Van het model wordt het complete frame met aandrijving gebruikt. Drijfwerk en nieuwe cilinders naar model van de NS 8100 wordt deels in messing gietwerk en als etswerk compleet bijgeleverd.
De kunststof kap bestaat uit diverse onderdelen die met een zeer nauwkeurige 3D techniek zijn ontwikkeld. De relatief hoge ontwikkelkosten hiervoor wegen op tegen het bouwgemak en de hoeveelheid detail die dit bij de bouwset oplevert. Daarnaast k kunt met deze kit bijna iedere variant van deze locomotieven opbouwen. Meest opvallende onderlinge verschillen in leveringen of door verbouwingen waren:
- Machinistenhuis met rechte of schuine achterzijde
- Waterkasten met- of zonder de latere vergroting
- Schoorsteen met- of zonder kroon
- Met normale koppelingen of tram koppelingen
- Met oude- of nieuwe zandkisten
- Met oude houten bufferbalken met stangenbuffers of stalen bufferbalken met NS model buffers
Voor alle bovenstaande varianten worden de benodigde onderdelen meegeleverd.

Enkele onderdelen worden in messing gietwerk bijgeleverd zoals delen van het drijfwerk, de lantaarns, messing dom en appendages zoals de fluit. Natuurlijk is ook dit model voorzien van waterslide transfers en nummerplaten en een uitgebreide handleiding.

Dit geheel nieuwe model is in ontwikkeling, productie en levering van de bouwsets vind plaats in 2016.

Bouwset nr. 8100ns-k prijs € 137,50
Bouwset nr. 8100ss-k prijs € 137,50
Dit model is niet gebouwd leverbaar