Dit model is ontworpen als ombouwset voor de nieuwe kleine Fleischmann
stoomloc "Beathe". Het model is geheel met de meest moderne 3d technieken
ontworpen en bijzonder fijn gedetailleerd uitgevoerd. Desondanks is de ombouw ook geschikt voor modelbouwers met een basis ervaring.
De bouwset is voorzien van diverse gegoten messing en nieuwzilver onderdelen voor o.a. het
drijfwerk en verder van diverse geëtste onderdelen.
Dit model is uit voorraad leverbaar.
Klik hier om de bouwbeschrijving te openen.
Daarin
vind u alle informatie over de inhoud van deze bouwset.
Onderaan deze pagina na de foto's vind u ook meer informatie.
NIEUW: Tramrijtuigen passend bij dit
model -klik hier-
NIEUW: Onderstel bouwset voor NS 8100 als alternatief voor de Fleischmann loc
(zie verderop)
Staatsspoor uitvoering van de NS 8100
NS uitvoering, hier opgebouwd als tramloc met tramkoppelingen. Verder voorzien van
de vergrote waterkasten en machinistenhuis met schuine achterzijde. Ook de
versie met rechte versie en oorspronkelijke waterkasten is uit deze bouwset op
te bouwen, in NS en SS uitvoering.
Prototype voordat deze werd gespoten. Duidelijk zichtbaar is welke delen van
messing en kunststof zijn. De gegoten delen van het drijfwerk zijn in
nieuwzilver gegoten hoewel dit op de foto moeilijk zichtbaar is.
Afgebeeld is de enige bewaarde locomotief van dit type die bij de Museum
Buurtspoorwegen te Haaksbergen. Tot enkele jaren geleden was de loc als SS 657 in haar oorspronkelijke Staatsspoor
uitvoering is te bewonderen, inmiddels heeft deze een donkergroene NS kleur
gekregen.
De eerste productie gietdelen uitgestald. Zichtbaar zijn de twee verschillende
achterwanden van het machinistenhuis, achteraan de overzetstukken voor de hoge
waterkasten, twee types bufferbalk, twee types zandstrooier enz.
De kap met ketel vormt 1 geheel, het frame is ook een compleet deel.
Het model dat voor de ombouw gebruikt wordt (Fleischmann BR 98, o.a. art.
400001)
Bovenstaande constructie wordt niet geleverd bij de definitieve productie. Er is gekozen voor een 3d nylon onderstel, precies passend gemaakt voor wielen en motor. Helaas valt de productie van de wielen tegen en zijn inmiddels al vele testen uitgevoerd. Er lijkt nu een werkende constructie te zijn met gegoten nieuwzilver wielen die echter nog nabewerking vereisen. Zodra de wielen gereed zijn kan dit artikel verder uitgewerkt worden en de bouwbeschrijving worden gemaakt. Vorderingen worden via de nieuwsbrief bekend gemaakt.
De locomotieven serie NS 8100 zijn aan de Staatsspoorwegen geleverd tussen
1901 en 1907
Ze waren bedoeld als rangeerlocomotieven en kregen de nummers SS 651-680. De
meeste machines deden na levering dienst in de havengebieden van o.a. Amsterdam
en Rotterdam.
De serie is in meerdere delen geleverd met onderling steeds enkele kleine
verschillen. De eerste 10 hadden als voornaamste verschil een rechte achterwand
van het machinisten huis. Deze was bij de latere loc's schuin aan de onderzijde
en 10cm langer in verband met een aanpassing van de handrem.
Bij NS zijn diverse exemplaren verbouwd. Meest opvallende hierbij is een
vergroting van de waterkasten. Deze werden iets breder en een stuk hoger.
Bovendien liepen ze verder naar voren door en waren ze geklonken met normale
klinknagels. De oorspronkelijke waterkasten hadden verzonken klinknagels die
glad geplamuurd werden zodat een strakke zijwand ontstond. Daarnaast zijn
diverse locs aangepast voor dienst op diverse tramlijnen. Een deel kreeg daarbij
een middenbuffer en tramkoppelingen.
De laatste loc van deze serie overleefde doordat deze was verkocht aan de
suikerfabriek te Roosendaal. Deze hebben de loc in 1967 aan de Museum Buurt
Spoorwegen geschonken die de machine vervolgens geheel gerestaureerd hebben naar
de afleveringstoestand. Sinds mei 2018 is de machine in de NS uitvoering
geschilderd van ca 1935.
Kleuren:
De locs zijn in de bekende Staatspoor kleurstelling geleverd, appelgroen met
roodbruin frame. Bij NS zijn ze van 1924 t.m. 1932 grasgroen geschilderd met een
zwart frame. Na 1932 is het lichte grasgroen gewijzigd in het standaard
rijtuigen donkergroen zodra er een schilderrevisie nodig was. Zie o.a. de pagina
van de NS 4500 voor meer informatie over de beschildering en kleurenvarianten
bij de SS en NS.
Meer informatie over de complete levensloop van deze serie vind u in het rijk
geillustreerde boek over deze serie van Paul Henken:
Stoomlocomotieven Serie SS 601-612 en 651-680 (NS 6500 en 8100). Uitgeverij
Uquilair, 's-Hertogenbosch, 2010. ISBN 90 71513 72 5
daarnaast is op internet ook nog e.e.a. te lezen zoals op Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_8100
Deze kit is bedoeld als ombouwset voor het Fleischmann startset stoomlocomotiefje BR 98 (o.a. als industrie loc "Beathe" in startsets geleverd). Het gaat daarbij om het eenvoudige model zonder extra drijfwerk zoals in enkele basis startsets maar ook los geleverd wordt (o.a. art. nr 400001). Het model is al voorbereid op digitaal gebruik.
Van het model wordt het complete frame met aandrijving gebruikt. Drijfwerk en
nieuwe cilinders naar model van de NS 8100 wordt deels in messing en nieuwzilver gietwerk en
als etswerk compleet bijgeleverd.
De kunststof kap bestaat uit diverse onderdelen die met een zeer nauwkeurige 3D
techniek zijn ontwikkeld. De relatief hoge ontwikkelkosten hiervoor wegen op
tegen het bouwgemak en de hoeveelheid detail die dit bij de bouwset oplevert.
Daarmee kunt met deze kit bijna iedere variant van deze
locomotieven opbouwen. Meest opvallende onderlinge verschillen in leveringen of
door verbouwingen waren:
- Machinistenhuis met rechte of schuine achterzijde
- Waterkasten met- of zonder de latere vergroting
- Schoorsteen met- of zonder kroon
- Met normale koppelingen of tram koppelingen
- Met oude- of nieuwe zandkisten
- Met oude houten bufferbalken met stangenbuffers of stalen bufferbalken met NS
model buffers
Voor alle bovenstaande varianten worden de benodigde onderdelen meegeleverd.
Enkele onderdelen worden in messing of nieuwzilver gietwerk bijgeleverd zoals delen van het drijfwerk, de lantaarns, messing dom en appendages zoals de fluit. Natuurlijk is ook dit model voorzien van waterslide transfers, nummerplaten en een uitgebreide handleiding.
Dit geheel nieuwe model is inmiddels uit voorraad leverbaar.