Momenteel zijn de originele
tweewagenstellen leverbaar en deze stellen na verlenging tot driewagenstellen.
Met een bouwset kunt u elke gewenste kleurvariant ervan bouwen, de opschriften
bevatten ook meerdere nummers.
U hoeft dan ook geen tijdperk op te geven bij het bestellen.
De als driewagenstel gebouwde
exemplaren (later alle tot viertje verlengd) zijn rond de jaarwisseling.
Gebouwde modellen zijn NIET leverbaar of te bestellen.
Na de afbeeldingen vind u alle informatie over deze bouwsets
of u klikt HIER om rechtstreeks naar beneden te gaan
Boogstraal:
De minimale boogstraal voor de modellen met opgelegde draaistellen
("jacobsdraaistellen") is standaard 48cm (R4).
Bij krappere bogen komen de zijwanden bij de vouwbalgen tegen elkaar. Wilt u
toch door krappere bogen dan zult u de afstand tussen de rijtuigen moeten
vergroten door de messing bus waarover de bakken scharnieren iets verder uit
elkaar te zetten. Door deze 1mm te verzetten kunt u door een boog met 43,5cm
boogstraal. Deze aanpassing levert weinig verschil in aanzicht op. Bij 2mm is de
minimale boogstraal 39,5cm. Bij meer afstand is een steeds krappere
boogstraal mogelijk maar gaat dit wel ten koste van het zijaanzicht bij de
vouwbalg. Bij zeer krappe bogen zal er bovendien een probleem ontstaan bij de
zijdelingse draairuimte van de draaistellen. We hebben dit model hierop NIET
voorbereid.
Voor de drie / vierdelige stellen met losse draaistellen is dit probleem niet aanwezig
Handleiding nu
beschikbaar!
Om deze te downloaden klikt u op de onderstaande koppelingen, u heeft
hiervoor een PDF reader nodig.
Handleiding NS materieel 1936
- aanvulling n.a.v. tips versie 1-9-2025
Handleiding NS materieel 1936,
onderdelen lijst versie 6-11-2024
Handleiding NS materieel 1936, deel 1 = Zwart wit afdruk, 26 pagina's
Handleiding NS materieel 1936, deel 2 = Kleuren afdruk, 33 pagina's incl.
handleiding pantograaf en magneet koppelingen
Handleiding NS materieel 1936, - handleiding pantograaf Vickers (aanvulling)
Handleiding NS materieel 1936, deel 3a = Opschriften Eld 22-23 blad 1, naar wens
af te drukken op A3 formaat
Handleiding NS materieel 1936, deel 3b = Opschriften Eld 22-23 blad 2, naar wens
af te drukken op A3 formaat
Handleiding NS materieel 1936, deel 3c = Opschriften Eld 33-34 blad 1+2, naar wens
af te drukken op A3 formaat (nog niet beschikbaar)
Handleiding NS materieel 1936, deel
4 = Nummerlijst Eld 22-23 (vernummeringen en meegeleverde nummers)

Afgebeeld: Tweewagenstel in lichtgroene kleur die ze na 1954 kregen. Klik op
de foto om de afbeelding in groter formaat te openen!

Afgebeeld: Driewagenstel, gebouwd als tweewagenstel en in 1942 voorzien van een
extra tussentijtuig met grotere bagageruimte. De laatste stellen in deze
kleurstelling werden rond 1962 afgevoerd.
Klik op de foto om de afbeelding in groter formaat te openen!

Afgebeeld: Vanaf 1960 kregen diverse tot driewagenstel verlengde mat '36
treinstellen een gele "snor" en biezen als afgebeeld. De vier laatste stellen
die in 1968 werden afgevoerd hadden alle deze kleurstelling.
Klik op de foto om de afbeelding in groter formaat te openen!

Afgebeeld: Er werden ook driewagenstellen gebouwd die vanaf 1943 alle werden
verlengd tot een vierwagenstel als afgebeeld. Ook deze kregen na 1954 de
grasgroene kleur en na 1960 de gele snor met gele biezen.
Dit model is voorzien van de Vickers pantografen die soms na 1946 aangebracht
werden. Ze zijn een stuk groter dan de BBC pantografen.
Klik op de foto om de afbeelding in groter formaat te openen!

Zijaanzicht van de verschillende rijtuigen. Klik op de foto om de afbeelding
in groter formaat te openen!
Voorzijde met de Scharfenberg koppeling. Deze zijn magnetisch uitgevoerd voor
eenvoudig koppelen

Afgebeeld: de verschillende kleuren door de jaren als ingevoerd vanaf 1938,
1954, 1960.

Afgebeeld: Het jaren '60 driewagenstel gereed voorspuiten. De kap rechtsboven
heeft een messing kop, de andere de standaard bijgeleverde kunststof kop.

De complete bouwset uitgestald (op schroefjes enz. na).

Afgebeeld de opgebouwde BBC pantografen. In de stroomlijnkap zit een magneetje
dat de pantograaf omlaag kan houden. Deze bouwsets worden ook los geleverd.
De Vickers pantografen verschijnen bij de drie/vierdelige treinstellen.

De Scharfenberg koppelingen zijn voorzien van magneten voor eenvoudig koppelen.
Het materiaal is een taaie zwarte kunststof, zeer geschikt voor mechanische
onderdelen. Met een veertje worden de koppelingen recht gehouden.
Deze koppelingen zullen ook los leverbaar zijn.

Statiefoto bij aflevering door Werkspoor. Ze waren olijfgroen geschilderd met
aluminium schorten en daken. Op de koppen waren rode banden aangebracht zoals
bij de Diesel 3.
In de jaren '60 zouden enkele exemplaren nog de bekende gele "snor" krijgen

Een driewagen treinstel in ooorspronkelijke staat in 1938 te Rotterdam CS. J.
Bonthuis foto nr. 639871.
De driewagen stellen hadden geen gemeenschappelijke draaistellen zoals hier goed
zichtbaar is.
Deze treinstellen zijn na de eerste serie elektrische stroomlijn treinstellen (de mat '35 "hoek van Hollanders") gebouwd. Technisch gezien zijn ze nagenoeg gelijk aan de mat '24 blokkendoos treinstellen echter in een modern lichter geconstrueerd jasje.
Van deze treinstellen is door Stibans een tweewagen stel bewaard en
uiteindelijk in de collectie van het Spoorwegmuseum opgenomen. Ondergetekende
heeft de afbouw voor het museum ter hand genomen en in 2024 kon het treinstel
compleet opgebouwd getoond worden in Utrecht.
Er dient nog veel elektra te worden aangesloten wat komende jaren plaats zal
vinden. Uiteindelijk zal dit treinstel weer zelfstandig kunnen rijden! Klik op
deze link om de complete documantaire over het museumtreinstel te bekijken op
Youtube:
https://youtu.be/-iLghs601M4?si=7dDPOocpQ2cYOBrI
De modellen verschijnen in diverse uitvoeringen. Oorspronkelijk zijn er
twee- en driewagen stellen gebouwd. Beide series werden later met een tussenbak
verlengd maar enkele tweewagenstellen niet zodat er twee- drie- en vierwagen stellen
bestonden.
Zie voor meer informatie over het voorbeeld de website van Gerard vd Weerd:
www.seinarm.nl onder "stroomlijn".
De afbeeldingen tonen de inhoud van de bouwset. De constructie is in
hoofdlijnen gelijk aan onze OmBC motorwagens. Download de bouwbeschrijving om te
zien hoe de modellen zijn opgebouwd.
Enkele kenmerken van dit model:
Mogelijke kleurstellingen per periode:
1938-1962 Olijfgroen met rode banen op de kop en een zilverkleurig dak en
schorten
(Tussen 1940 en 1945 bij alle stellen de daken donkergrijs)
1940-1964 Olijfgroen met rode banen op de kop en een donkergrijs dak en
schorten
1954-einde Grasgroen (als hondekoppen) met rode banen en grijs dak
en schorten
1960-einde Grasgroen (als hondekoppen) met gele snor, grijs dak
en schorten
Dit model is strikt gelimiteerd en OP=OP!
Er worden maximaal 200 bouwsets geproduceerd (alle versies opgeteld)
zie hieronder ons assortiment verf die voor dit
model van toepassing kan zijn. Graag juiste artikelnummers opgeven!
Verf 15 Standgroen 1 (donkergroen, gebaseerd op NS
kleurstalen)
Verf 11 Standgroen 2 (donkergroen), iets lichtere tint om te
passen bij oa Roco mat '24 (2 kleuren), artitec modellen enz (RAL 6020)
Verf 17 Grasgroen voor elektrische treinstellen vanaf 1955
toegepast
Verf 19 Rood voor biezen en banden op de kop
Verf 29 Bandengeel voor biezen (bij treinstellen met snor)
Verf 08 Aluminium voor stalen daken (tot einde jaren '50
voorgekomen)
Verf 06 Dakgrijs stalen materieel (naoorlogs)
11SB Standgroen 2 Spuitbus Motip
acryllak, hoogglans, 400ml