Messing model stroomlijn treinstellen mat '36        Periode 1938-1968

De eerste modellen worden vanaf september 2024 uitgeleverd. Let op, gelimiteerd model, maximale oplage 200 stuks!!

Momenteel zijn de originele tweewagenstellen leverbaar en deze stellen na verlenging tot driewagenstellen.
Met een bouwset kunt u elke gewenste kleurvariant ervan bouwen, de opschriften bevatten ook meerdere nummers.
U hoeft dan ook geen tijdperk op te geven bij het bestellen. 

De als driewagenstel gebouwde exemplaren (later alle tot viertje verlengd) zijn rond de jaarwisseling.
Gebouwde modellen zijn NIET leverbaar of te bestellen.

Na de afbeeldingen vind u alle informatie over deze bouwsets of u klikt HIER om rechtstreeks naar beneden te gaan


Boogstraal:
De minimale boogstraal voor de modellen met opgelegde draaistellen ("jacobsdraaistellen") is standaard 48cm (R4).
Bij krappere bogen komen de zijwanden bij de vouwbalgen tegen elkaar. Wilt u toch door krappere bogen dan zult u de afstand tussen de rijtuigen moeten vergroten door de messing bus waarover de bakken scharnieren iets verder uit elkaar te zetten. Door deze 1mm te verzetten kunt u door een boog met 43,5cm boogstraal. Deze aanpassing levert weinig verschil in aanzicht op. Bij 2mm is de minimale boogstraal 39,5cm. Bij meer afstand is een steeds krappere boogstraal mogelijk maar gaat dit wel ten koste van het zijaanzicht bij de vouwbalg. Bij zeer krappe bogen zal er bovendien een probleem ontstaan bij de zijdelingse draairuimte van de draaistellen. We hebben dit model hierop NIET voorbereid.

Voor de drie / vierdelige stellen met losse draaistellen is dit probleem niet aanwezig

Handleiding nu beschikbaar!
Om deze te downloaden klikt u op de onderstaande koppelingen, u heeft hiervoor een PDF reader nodig.
Handleiding NS materieel 1936 - aanvulling n.a.v. tips versie 1-9-2025

Handleiding NS materieel 1936, onderdelen lijst versie 6-11-2024
Handleiding NS materieel 1936, deel 1 = Zwart wit afdruk, 26 pagina's
Handleiding NS materieel 1936, deel 2 = Kleuren afdruk, 33 pagina's incl. handleiding pantograaf en magneet koppelingen
Handleiding NS materieel 1936, - handleiding pantograaf Vickers (aanvulling)
Handleiding NS materieel 1936, deel 3a = Opschriften Eld 22-23 blad 1, naar wens af te drukken op A3 formaat
Handleiding NS materieel 1936, deel 3b = Opschriften Eld 22-23 blad 2, naar wens af te drukken op A3 formaat
Handleiding NS materieel 1936, deel 3c = Opschriften Eld 33-34 blad 1+2, naar wens af te drukken op A3 formaat (nog niet beschikbaar)
Handleiding NS materieel 1936, deel 4 = Nummerlijst Eld 22-23 (vernummeringen en meegeleverde nummers)


Afgebeeld: Tweewagenstel in lichtgroene kleur die ze na 1954 kregen. Klik op de foto om de afbeelding in groter formaat te openen!


Afgebeeld: Driewagenstel, gebouwd als tweewagenstel en in 1942 voorzien van een extra tussentijtuig met grotere bagageruimte. De laatste stellen in deze kleurstelling werden rond 1962 afgevoerd.
Klik op de foto om de afbeelding in groter formaat te openen!


Afgebeeld: Vanaf 1960 kregen diverse tot driewagenstel verlengde mat '36 treinstellen een gele "snor" en biezen als afgebeeld. De vier laatste stellen die in 1968 werden afgevoerd hadden alle deze kleurstelling.
Klik op de foto om de afbeelding in groter formaat te openen!


Afgebeeld: Er werden ook driewagenstellen gebouwd die vanaf 1943 alle werden verlengd tot een vierwagenstel als afgebeeld. Ook deze kregen na 1954 de grasgroene kleur en na 1960 de gele snor met gele biezen.
Dit model is voorzien van de Vickers pantografen die soms na 1946 aangebracht werden. Ze zijn een stuk groter dan de BBC pantografen.
Klik op de foto om de afbeelding in groter formaat te openen!


Zijaanzicht van de verschillende rijtuigen. Klik op de foto om de afbeelding in groter formaat te openen!

Voorzijde met de Scharfenberg koppeling. Deze zijn magnetisch uitgevoerd voor eenvoudig koppelen


Afgebeeld: de verschillende kleuren door de jaren als ingevoerd vanaf 1938, 1954, 1960.


Afgebeeld: Het jaren '60 driewagenstel gereed voorspuiten. De kap rechtsboven heeft een messing kop, de andere de standaard bijgeleverde kunststof kop.


De complete bouwset uitgestald (op schroefjes enz. na).


Afgebeeld de opgebouwde BBC pantografen. In de stroomlijnkap zit een magneetje dat de pantograaf omlaag kan houden. Deze bouwsets worden ook los geleverd.
De Vickers pantografen verschijnen bij de drie/vierdelige treinstellen.


De Scharfenberg koppelingen zijn voorzien van magneten voor eenvoudig koppelen. Het materiaal is een taaie zwarte kunststof, zeer geschikt voor mechanische onderdelen. Met een veertje worden de koppelingen recht gehouden.
Deze koppelingen zullen ook los leverbaar zijn.


Statiefoto bij aflevering door Werkspoor. Ze waren olijfgroen geschilderd met aluminium schorten en daken. Op de koppen waren rode banden aangebracht zoals bij de Diesel 3.
In de jaren '60 zouden enkele exemplaren nog de bekende gele "snor" krijgen


Een driewagen treinstel in ooorspronkelijke staat in 1938 te Rotterdam CS. J. Bonthuis foto nr. 639871.
De driewagen stellen hadden geen gemeenschappelijke draaistellen zoals hier goed zichtbaar is.

Het origineel

Deze treinstellen zijn na de eerste serie elektrische stroomlijn treinstellen (de mat '35 "hoek van Hollanders") gebouwd. Technisch gezien zijn ze nagenoeg gelijk aan de mat '24 blokkendoos treinstellen echter in een modern lichter geconstrueerd jasje.

Van deze treinstellen is door Stibans een tweewagen stel bewaard en uiteindelijk in de collectie van het Spoorwegmuseum opgenomen. Ondergetekende heeft de afbouw voor het museum ter hand genomen en in 2024 kon het treinstel compleet opgebouwd getoond worden in Utrecht.
Er dient nog veel elektra te worden aangesloten wat komende jaren plaats zal vinden. Uiteindelijk zal dit treinstel weer zelfstandig kunnen rijden! Klik op deze link om de complete documantaire over het museumtreinstel te bekijken op Youtube: https://youtu.be/-iLghs601M4?si=7dDPOocpQ2cYOBrI

De modellen verschijnen in diverse uitvoeringen. Oorspronkelijk zijn er twee- en driewagen stellen gebouwd. Beide series werden later met een tussenbak verlengd maar enkele tweewagenstellen niet zodat er twee- drie- en vierwagen stellen bestonden.
Zie voor meer informatie over het voorbeeld de website van Gerard vd Weerd: www.seinarm.nl onder "stroomlijn".

Het model

De afbeeldingen tonen de inhoud van de bouwset. De constructie is in hoofdlijnen gelijk aan onze OmBC motorwagens. Download de bouwbeschrijving om te zien hoe de modellen zijn opgebouwd.
Enkele kenmerken van dit model:

Mogelijke kleurstellingen per periode:
1938-1962 Olijfgroen met rode banen op de kop en een zilverkleurig dak en schorten
(Tussen 1940 en 1945 bij alle stellen de daken donkergrijs)
1940-1964 Olijfgroen met rode banen op de kop en een donkergrijs dak en schorten
1954-einde Grasgroen (als hondekoppen) met rode banen en grijs dak en schorten
1960-einde Grasgroen (als hondekoppen) met gele “snor”, grijs dak en schorten

Dit model is strikt gelimiteerd en OP=OP!
Er worden maximaal 200 bouwsets geproduceerd (alle versies opgeteld)

Prijzen:
mat 36-22k  tweewagen treinstel (oorsp. 2)               € 395,-    Nu leverbaar!
mat 36-23k    driewagen treinstel (oorsp. 2)               € 495,-    Nu leverbaar!
mat 36-33k    driewagen treinstel (oorsp. 3)               € 495,-
mat 36-34k    vierwagen treinstel (oorsp. 3)               € 590,-
Extra te bestellen: gegoten messing koppen, 2 stuks € 55,-    Nu leverbaar!
(Standaard worden de bouwsets met kunststof koppen geleverd)

Denk ook aan::
Belijningstape 0.5 of 0.75mm, zie handleiding voor toelichting               € 4,-
Soldeerverf 18ml (60gram)                                                                        € 17,50 
Soldeerverf 30ml (100gram)                                                                     € 26,- 

Verf, potjes nitrocellulose lak: € 5,50 per stuk.

zie hieronder ons assortiment verf die voor dit model van toepassing kan zijn. Graag juiste artikelnummers opgeven!
Verf 15    Standgroen 1 (donkergroen, gebaseerd op NS kleurstalen)
Verf 11    Standgroen 2 (donkergroen), iets lichtere tint om te passen bij oa Roco mat '24 (2 kleuren), artitec modellen enz (RAL 6020)
Verf 17    Grasgroen voor elektrische treinstellen vanaf 1955 toegepast
Verf 19    Rood voor biezen en banden op de kop
Verf 29    Bandengeel voor biezen (bij treinstellen met snor)
Verf 08    Aluminium voor stalen daken (tot einde jaren '50 voorgekomen)
Verf 06    Dakgrijs stalen materieel (naoorlogs)

Verf, spuitbus acryl lak € 15,- per stuk.

11SB    Standgroen 2 Spuitbus Motip acryllak, hoogglans, 400ml

 

Gebouwde modellen zijn niet leverbaar!