Messing model stroomlijn treinstellen mat '36

Dit productie van dit model is gestart, levering einde zomer 2019
Let op: gelimiteerd model, maximale oplage 120 stuks!!


Prototype van een tweewagenstel met later geplaatste tussenbak.


Pantograaf type Vickers zoals op veel elektrisch NS materieel werd geplaatst. Mat '36 kreeg bij bouw BBC pantografen (nog niet afgebeeld) maar vanaf de jaren '60 kregen diverse stellen nog Vickers pantografen.
Het prototype is in messing uitgevoerd, de productie is in nieuwzilver geëtst. Beide types zullen ook los geleverd worden.


Statiefoto bij aflevering door Werkspoor. Ze waren olijfgroen geschilderd met aluminium schorten en daken. Op de koppen waren rode banden aangebracht zoals bij de Diesel 3.
In de jaren '60 zouden enkele exemplaren nog de bekende gele "snor" krijgen


Een driewagen treinstel in ooorspronkelijke staat in 1938 te Rotterdam CS. J. Bonthuis foto nr. 639871.
De driewagen stellen hadden geen gemeenschappelijke draaistellen zoals hier goed zichtbaar is.

Het origineel

Deze treinstellen zijn na de eerste serie elektrische stroomlijn treinstellen (de mat '35 "hoek van Hollanders") gebouwd. Technisch gezien zijn ze nagenoeg gelijk aan de mat '24 blokkendoos treinstellen echter in een modern lichter geconstrueerd jasje.

Van deze treinstellen is door Stibans een tweewagen stel bewaard. Dit treinstel is (nog) niet dienstvaardig maar de restauratie is in uitvoering.

Deze treinstellen verschijnen in diverse uitvoeringen. Oorspronkelijk zijn er twee- en driewagen stellen gebouwd. Beide series werden later met een tussenbak verlengd zodat drie- en vierwagen stellen ontstonden. Er verschijnen dan ook twee versies van een driewagen stel, de originele 3 (later 4) en een verlengd tweetje.
Zie voor meer informatie over het voorbeeld de website van Gerard vd Weerd: www.seinarm.nl onder "stroomlijn".

Het model

De constructie is compleet gewijzigd ten opzichte van de eerder verschenen Diesel 3 treinstellen. De kap bestaat uit een voorgevormde in messing geëtste plaat met gegoten messing neuzen. De bodemplaat is eveneens in messing uitgevoerd. Het aangedreven draaistel in 1 kopbak is in nylon uitgevoerd, de overige in messing etswerk met kunststof draaistel zijkanten en NEM wielen.
De koppen zijn van kunststof, evenals vouwbalgen, interieurs en pantograaf voeten. Ventilatoren en dakveiligheid zijn in messing gietwerk uitgevoerd. Alle raamframes zijn van nieuwzilver etswerk. Er worden opschriften geleverd voor vele versies. Alle overige benodigde onderdelen zijn eveneens bijgesloten, alleen verf- en soldeer / lijm materialen dient u zelf aan te schaffen.
Zoals u van ons gewend bent zijn de modellen voorzien van een uitgebreide geschiedenis- en bouwbeschrijving.

Mogelijke kleurstellingen per periode:
1938-1956 Olijfgroen met rode banen op de kop en een zilverkleurig dak en schorten
(Tussen 1940 en 1945 bij alle stellen de daken donkergrijs)
1940-1964 Olijfgroen met rode banen op de kop en een donkergrijs dak en schorten
1956-einde Grasgroen (als hondekoppen) met rode banen en grijs dak en schorten
1965-einde Grasgroen (als hondekoppen) met gele “snor”, grijs dak en schorten

Dit model is strikt gelimiteerd en OP=OP!
Er worden maximaal 120 bouwsets geproduceerd (alle versies opgeteld)

Prijzen:
mat 36-22k  tweewagen treinstel (oorsp. 2)   € 395,-
mat 36-23k    driewagen treinstel (oorsp. 2)   € 495,-
mat 36-33k    driewagen treinstel (oorsp. 3)   € 495,-
mat 36-34k    vierwagen treinstel (oorsp. 3)   € 590,-

Gebouwde modellen zijn niet leverbaar!

Messing koppen mat '36:

De koppen voor dit model zijn geheel nieuw ontwikkeld in 3d voor een zeer nauwkeurige passing van beglazing en verlichting. Het is mogelijk deze koppen in messing te maken maar daarvoor dienen vooraf minimaal 10 sets te zijn besteld
De prijs voor 1 set van twee koppen bedraagd 55,- euro. Bestellen is al mogelijk.