Ombouwset rongenwagen Roco SSlk (NS HTRS, ex. SS) -NIEUW, nu leverbaar-

Periode 1911-1960             Bouwset nr. t-56 NS of SS   prijs   16,50 (incl. etswerk)

Foto: Toestand van deze wagens rond 1935. De verschillende kleine wijzigingen in de opschriften vind u op bouwbeschrijving terug.


Foto: aangepast model met de nieuwe messing onderdelen erop, gereed voor schilderen.

SS HTRS 6981, '82, na 1924 NS HTRS 89101, '02.
De Staatsspoorwegen stelde twee van deze wagens in dienst in 1911. Het zijn de enige twee rongenwagens in Nederland geweest met een remhuisje. Ze hadden indertijd tevens het hoogste draagvermogen, 30 ton (in 1935 verhoogd naar 35 ton).
Beide wagens zijn besteld voor het vervoeren van bijzonder grote ketels enz. van de firma Stork te Hengelo naar de overlaadkraan aan de haven van Almelo. Tot 1933 waren ze dan ook specifiek aan depot Hengelo toegewezen.
Vanwege deze speciale transporten tussen Hengelo en Almelo was op dit stuk spoorlijn zelfs een groter profiel van vrije ruimte aangehouden.

Deze wagens zijn gebouwd naar Pruisisch voorbeeld type SSml uit ca 1904. Twee jaar voor de SS had de NCS al een vijftal gelijksoortige wagens besteld, echter zonder schroefrem. Ook deze werden regelmatig voor vervoer van Stork ingezet. In afwijking op het Duitse ontwerp lieten zowel de NCS als SS de stelbalken (buitenste hoofddragers) helemaal tot de kopzijdes doorlopen in plaats van thv het draaipunt van de draaistellen deze naar binnen te laten knikken. Ook bij het rembordes liepen de stelbalken recht door zonder sprong voor de trap. De SS liet bovendien SS200 aspotten plaatsen in plaats van de standaard Duitse glijlagers.
De vloer van de wagens was van geribt plaatijzer met daarop vastgezette houten balken. Hierdoor werd schuiven op de stalen bodem voorkomen en kon men makkelijk kettingen en touwen onder de lading schuiven voor het vastzetten. Op de zijkant waren daartoe kettingogen aangebracht.

In 1932 kregen beide wagens doorgaande luchtleidingen met per kopzijde twee luchtslangen.
Na 1936 zijn de remhuisjes verwijderd en bleef alleen de leuning met schroefrem over. Deze behielden ze tot hun einde. In de jaren '50 zijn de rongen van wagen 89102 nog een stuk verlengd tot ca 1,6 meter in plaats van 1 meter.
Wagen 89101 werd in 1958 dienstwagen voor railvervoer van de stapelplaats Crailoo en kreeg nummer 173347. In 1960 is deze afgevoerd. Wagen 89102 is in 1957 afgevoerd. Een foto van 1 van beide wagens vind u op internet bij Het Utrechts Archief onder inventaris nummer 167532.

Met dank aan Hans Nahon

Ombouw van dit model:
Het Roco model dat u hiervoor gebruikt is van een iets later type SSml waarvan u wat punten dient aan te passen, met name de kopzijdes. Daartoe worden messing etsplaatjes geleverd bij de opschriften.
De ombouw is vrij eenvoudig. Download door hier te klikken de bouwbeschrijving als PDF bestand.