Afgebeeld: Staatsspoor uitvoering met verdiepte panelen boven de ramen en deuren
Messing 1e klasse rijtuigen serie NS A 4503-4530, ex SS serie A 101-128
Deze rijtuigen werden 1900 tot 1903 gebouwd voor de belangrijkste
sneltreinen van de Staatsspoorwegen. Ze
hadden 4 coupés, elk met een eigen toilet en waren de enige geheel
1e klasse rijtuigen op 3 assen in Nederland. De verdiepte panelen boven de ramen vervielen bij het
vervangen van de buitenbekleding vanaf 1910. De modellen in SS uitvoering zullen
met deze panelen geleverd worden.
In 1936 begon men de eerste rijtuigen buiten dienst te stellen. In 1940
werden de laatste vier (A 4510, 4517, 4518, 4521) afgevoerd.
Deze wagens werden samen met een serie van 60 drieassige B's (tweedeklasse,
M-201) en drieassige C's (M-202) ) gebouwd. In de normale dienst reden per A rijtuig twee B's en
3 a vier C's mee. In
latere tijd werden deze wagens ook wel als versterkingsrijtuig gebruikt.