Deze antieke HSM rijtuigen worden
alleen als sets geleverd in twee uitvoeringen:
Een set voor de periode 1866-1885 (set HSM01)
Een set voor de periode 1885-1910 (set HSM02)
Deze sets zijn naar wens uit te breiden met de los verkrijgbare tweeassige HSM coupérijtuigen en bagagewagens.
Daarnaast zijn gelijktijdig een aantal afzonderlijk verkrijgbare oude HSM
tweeasser verschenen die ook nog de NS periode hebben gehaald.
Tezamen met twee nieuwe HSM drieassers die eind 2017 geleverd
worden kunt u zo een breed gevarieerde HSM (snel)trein samen te stellen.
Op onze website volgt later nog meer informatie over de vele versies die u van deze sets kunt bouwen met authentieke voorbeeld treinstammen enz.
Op deze pagina staan de verschillende modellen en series onder elkaar (naar beneden schuiven!) waarvan u
exemplaren in de twee sets aantreft. Helemaal onderaan staat een overzicht van de inhoud van
iedere set.
Ieder rijtuig afzonderlijk behandelen is wat lastig omdat ze steeds verband
houden met elkaar. We hopen dat e.e.a. toch goed leesbaar is verwoord. Gezien de
vele verbouwingen van de diverse rijtuigen is zowel het lezen als schrijven geen
gemakkelijke opgave!
HSM B 52-55(1883 - 1917)
Van de oudste HSM breedspoor 1e klasse rijtuigen uit 1847 werden de A 8, 12,
13 en 18 in 1883 tot 2e klasse B 52 - B 55 verbouwd waarbij de bakken werden
vernieuwd. Tegelijk werd er gasverlichting aangebracht. Een jaar later werden ze
per twee kortgekoppeld. In 1900 deden ze alle vier nog dienst, in 1917 kwamen ze
niet meer in het HSM park voor.
Set HSM 02 bevat twee kortgekoppelde rijtuigen.
Deze rijtuigen zijn ook per twee stuks als set los leverbaar:
HSM B 1, 4, 14 (1856), later HSM P 401, 402, 404 (1880 - 1910)
De breedspoor rijtuigen B 1-18 met 3 coupés waren in 1866 op B 1, 4, 14 na
alle verlengd tot 4 coupés. Deze werden in 1878 en 1880 verbouwd tot
postrijtuig. P 1 en P4 kregen toen een nieuw hoger tonnendak. Zo kreeg men meer
binnenhoogte zonder de wanden te verhogen. Bij P 14 werd de wandbeplating in
dilligencemodel in 1883 vervangen door plaat met rechte lijsten. Tegelijk zijn
alle 3 rijtuigen vernummerd naar P 401, 402 en P 414. In 1900 deed alleen
rijtuig P402 met nieuwe wandbeplating en het lage oorspronkelijke dak nog
dienst.
Set HSM 01 bevat het afgebeelde rijtuig echter als "standaard" 2e klasse,
met plat en niet ingericht voor postvervoer.
Set HSM 02 bevat het afgebeelde postrijtuig met tonnendak.
Dit rijtuig is NIET los verkrijgbaar!
HSM C 1-46 (1861-1899, ex breedspoor)
Deze rijtuigen waren nog in breedspoortijd gebouwd en kregen nieuwe
onderstellen zonder wijzigingen aan de bak. Ze waren modern van bouw met per coupé een eigen paar deuren en
een buitenbekleding van ijzeren paneelplaat. Ook de hoogte was een stuk groter
als bij de oude "waggons". Ze kregen alle normaalspoor onderstellen maar later
nooit genormaliseerde balanzen en ook geen remwerk. In 1882 werd een gaslamp in
het midden van het rijtuig aangebracht. Vanaf 1884-1886 werd bijna de hele serie
kortgekoppeld. In 1899 waren de laatste afgevoerd.
Set HSM 01 bevat twee kortgekoppelde rijtuigen.
HSM C 47-66 (1864-1927)
Deze rijtuigen waren een coupé langer en zijn op normaalspoor onderstellen
geleverd. Rond 1883 werd gasverlichting en in de deuren zakramen aangebracht. De
meeste zijn rond 1915-1920 afgevoerd. Twee haalde NS nog:
NS C 2441, 2442 (ex HSM C 49, 54).
Set HSM 02 bevat het afgebeelde rijtuig.
HSM C 67-78 (1865-1927, zie linkerzijde
onderstaande tekening met remstoel)
De wanden waren 15cm hoger en aan de onderzijde gebogen. Twee haalde NS:ed .
Deze kleine deelserie is niet leverbaar.
HSM C 79-125 (1866-1930), na 1924 NS C
2445-2474
Bij deze serie werden de zijwanden bekleed met houten schroten. De
maatvoering was verder geheel gelijk. Hiervan hadden C 91-105 een open rembok
die in 1884 werd afgenomen toen ze Westinghouse remwerk kregen (tekening
onderaan). C 123 en 124 hadden tot 1884 een postcompartiment in het midden. Bij
NS werden ze C 2445-2474.
Set HSM 01 bevat het afgebeelde rijtuig met planken en remstoel.
Het linker rijtuig is in zowel NS als HSM uitvoering los leverbaar als
artikel M-246 (Beperkte beschikbaarheid, houd rekening met langere levertijd!)
HSM B 1-26 (1856-1868), HSM BC 5, 8, 9 (1878), HSM C 216 (1883-1927):
Deze driebaks breedspoor rijtuigen werden op drie na (B1, 4, 14) alle rond
1866 bij ombouw naar normaalspoor met een bak verlengd. Bij 8 rijtuigen was de
aangebouwde coupe in het midden voorzien van een dwarsschot.
Het grootste deel was ingericht voor postvervoer, de kleine helft met totaal 4 zitplaatsen
werd gebruikt als dienstcompartiment voor het vervoer van eigen personeel. In
1872 verviel de postafdeling en konden hier 6 personen zitten. Later verviel ook
het tussenschot voor de dienstafdeling.
Rijtuig B19 werd bij verlenging in 1865 als proef voorzien van houten buitenwand
betimmering. Blijkbaar beviel dit want de nieuw gebouwde B21 enz. kregen dit
ook.
In 1878 werden drie stuks verbouwd tot BC rijtuigen 5, 8, 9 en daarna in 2
kleuren geschilderd (bruin en groen).
Door ongevallen raakte de B13 (1866) en B15 (1868) verbrijzeld maar werden
herbouwd. Beide werden daarbij 13cm hoger opgebouwd (als B21-28) maar behielden
mogelijk de paneelplaten met dilligence model.
In 1883 werd de hele serie verbouwd tot 3e klasse rijtuig, zie C 211 e.v.
hieronder.
Daarvan behield alleen de C 216 behield de "diligence" beplating uit haar 2e
klasse periode nog tot ca 1910. Dit rijtuig kreeg later nog nummer NS C 2016.
Nummering vierbaks B rijtuigen in normaalspoor periode:
Bouwjaar Met
Nummer
Nummer Nummer
dienstafd.? tot 1882 na 1882
na
1924
1856
BP2
P414 (1883) NS 177001
1856
BP3
P 403 (1883)
1856
BP5 1863-'78
B5 (1873), BC5 (1878) C225 (1884)
1856
BP6
P406 (1883)
1856
B7
P407 (1883)
1856
BP8 1865-'78
B8 (1873), BC8 (1878) C227 (1883)
1857
B9 1866-'78
BC9 (1878)
C226 (1883) NS C 2020
1857
BP10 1864-'83 B10
(1872)
C224 (1883) NS C 2019
1857
BP11
P408 (1883)
1857
B12 1866-'82
C215 (1882)
1858
BP13 1863-'83 B13
(1878)
C223 (1883)
1858
B15
C216 (1882)
1858
BP16
P409 (1883)
1858
BP17 1864-'79
C214 (1882)
1858
BP18 1865-'79
B18 (1872)
C219 (1883)
1858
B19
C218 (1883) NS C 2017
1858
B20
BP20 (1871)
P410 (1883)
1868
B21
C217 (1882)
1868
B22
C 222 (1883)
1868
B23
C220 (1882)
1868
B24
C211 (1882)
1868
PB25
P405 (1883)
1868
BP26
C212 (1882)
1870
B27
C213 (1882)
1870
B28
C221 (1883)
Set HSM 01 bevat het hierboven getekende rijtuig met diligence beplating.
HSM C 211-227, P 406-408, 410 (1883), later NS C 2017-2020 (1924-1930)
In 1883 werden alle bovenstaande rijtuigen B1-26 verbouwd tot 3e klasse C 211-227
of postrijtuig. De wandbekleding werd meestal door eenvoudige
staalbeplating of door verticale planken. Door verbouwingen week de wandhoogte
onderling af. Alle verhoging gebeurde door onderaan de wand 13cm te verhogen.
Bij een aantal is de bak ook aan de bovenzijde 20cm verhoogd. Rijtuig P 414 werd
in 1921 afgevoerd en verbouwd tot dienstwagen seinwezen NS 177001. Rond 1955 is
de bak van het onderstel afgenomen nadat de wagen al enkele jaren als
terreinwagen was opgesteld. Enkele jaren later is ook de bak gesloopt
(verschijnt later afzonderlijk als werkwagen).
Alle overige tot postrijtuig verbouwde exemplaren zijn nog voor 1921 afgevoerd.
1,77m inwendig: C 214, 215, 219 (zijn niet verhoogd, 1,77m wandhoogte, niet
in model verkrijgbaar)
1,90m inwendig: C 211-213, 216, 217 en 220 (213 behield latjes, niet
leverbaar), C 216
behield als enige de diligence beplating tot ca 1910 (niet los verkrijgbaar)
2,1m inwendig: C 218, 221-227 (later NS C 2017-2020), P 406-408, 410,
alleen los leverbaar als art. M-249 HSM post / HSM / NS (juiste versie
opgeven bij bestellen!)
Bij set HSM 02 wordt een rijtuig van 1,9m hoogte met staalbeplating geleverd
(niet los verkrijgbaar)
Deze serie werd tussen 1858 en 1861 geleverd als driebaks breedspoor rijtuigen. Ze hadden geen "bolle koetsen" meer maar een vlakke zijwand die
aan de onderzijde flauw naar binnen was gebogen. De paneelplaten was van
gietijzer met sierlijke gebogen lijsten. Bij de spoorversmalling zijn ze verlengd tot vier bakken.
Ook werden twee van de oudste A's uit 1847 verlengd, A4 en A16. Bij deze
verlenging zijn ze geheel opnieuw opgebouwd zodat meer van nieuwbouw gesproken
kon worden.
De hele serie kreeg bijzondere normaalspoor onderstellen toen ze in 1868 weer
in dienst werden gesteld. Daarbij was de bak verend op het onderstel was
gemonteerd volgens het "Reifert" systeem voor een hoger comfort. In 1882
werden de bakken vastgezet op rubber schijven en vervielen de veren.
Gelijktijdig werd ook gasverlichting aangebracht, de balansijzers genormaliseerd
en de radstand vergroot van 4 naar 4,6m.
De in 1869 gebouwde rijtuigen AB 88-92 kregen een identiek onderstel en
een vereenvoudigde wandbeplating in diligence model. De bak was gelijk aan de HSM AB 57-87 (zie
art. m-235) die een normaal onderstel kregen.
In 1882 werden als eerste A3 en A16 gedeklasseerd tot B35 en B36. In 1888
werden ze B58 en B58 waarbij de wandbeplating werd vereenvoudigd overeenkomstig
de AB's 57-87. In 1884 werden de overige A's verbouwd tot 2e klasse.
A6 werd B49 en kreeg daarbij vereenvoudigde wandbeplating.
A1 en A4 werden B44 en B45 met verkorte onderstellen en nieuwe bakken (kwam
neer op nieuwbouw, hiermee vrijwel gelijk aan
art. m-225 geworden).
De rijtuigen A14, A15 en A20 werden in 1884 buiten dienst
gesteld voor ombouw tot 2e klasse. Daarbij bleef het onderstel langer dan de bak
maar werd de radstand wel wat vergroot. De bak zelf werd verbouwd zoals bij de driebaks B52-55
(geheel rechte beplating) waarmee de laatste bakken met gietijzeren paneelplaat waren
verdwenen.
Rijtuig A16 deed als B 57 in 1917 als enige ex A nog met "dilligence" beplating dienst. De vijf AB 88-92 zijn in 1917 tot 3e klasse verbouwd en genummerd C 556-560. Ze deden bij NS nog dienst met de nummers C 2053-2057 tot begin jaren '30.
* Tegelijk met de ombouw van deze rijtuigen naar normaalspoor is op basis van de afgevoerde A6 (met twee halve en 2 hele coupe's) een bijna gelijk rijtuig opgebouwd dat weer nummer A6 kreeg. Enig verschil was de lengte, het was 24cm langer. In 1884 is het gedeklasseerd tot B49 en is de wandplating vereenvoudigd.
Nummering en ombouw in de normaalspoor periode:
1866: Ombouw: Afvoer
A1 B 44 in 1884, rechte
beplating (bak vernieuwd), onderstel verkort Voor 1888
A3 B 35 in 1882, B 58 in 1888,
vereenvoudigde beplating
Tussen 1918 en 1921
A4 B 45 in 1884, rechte
beplating (bak vernieuwd), onderstel verkort Na 1921 als NS C 2015
A6 B 49 in 1884, vereenvoudigde
beplating (was 24cm langer)
Tussen 1918 en 1921
A14 B 46 in 1884, rechte beplating Voor 1897
A15 B 47 in 1884, rechte beplating
ca 1910
A16 B 36 in 1882, B 57 in 1888,
vereenvoudigde beplating Voor 1897
A20 B 48 in 1884, rechte beplating Voor 1897
AB 88-92 Bij bouw voorzien van vereenvoudige
beplating. Na 1917 HSM C 556-560 Na 1924 NS C 2053-2057 (afvoer 1924-1930)
Set HSM 01 bevat een rijtuig met oude diligence beplating en afgeveerd
onderstel (tekening linker zijde)
Set HSM 02 bevat een rijtuig met vereenvoudigde diligence beplating en lang
onderstel (tekening rechter zijde)
Dit rijtuig is niet los verkrijgbaar.