Met deze set is een leuke aanvulling op uw Staatsspoor tweeassers te maken.
De set kan tot 1880 worden ingezet alhoewel twee van de rijtuigen ook langer
dienst hebben gedaan tot na 1900. Deze drie rijtuigen zijn niet los leverbaar!!
Ze worden alleen als set van 3 stuks geleverd in een gelimiteerde oplage van 15
sets. Er wordt bij de rijtuigen geen specifieke bouwbeschrijving geleverd.
Volstaan word met een bouwbeschrijving van de reguliere tweeassers, een
aanzichttekening en meerdere goede foto's van de modellen. Hiermee is de bouw
voor iedereen met enige ervaring geen enkel probleem.
Nieuw: het is mogelijk het oudste rijtuig kosteloos te ruilen voor een "standaard" C5 rijtuig waarmee de set ook in de periode 1880-1915 inzetbaar is.
1x rijtuig ABC 8 (tweeassig):
Er werden twee van deze rijtuigen gebouwd in 1863, de AB3 en AB4. Ze hadden een
afwijkende wagenvorm aangezien alleen de twee 1e klasse coupe's een koetsvorm
kregen. De tweede klasse coupes waren gewoon recht. Bovendien was het dak
gegolfd zoals we wel eens bij trams zien. Laatste detail is de vorm van de
kopwand die onderaan naar binnen gebogen is. De AB 4 is in 1879 gesloopt, de AB3
was in 1872 verbouwd tot ABC rijtuig nr 8. De buitenste twee coupe's werden 3e
klasse en bruin geschilderd. Als zodanig deed het rijtuig nog zeker tot 1894
dienst. In 1919 was het uit het park verdwenen.
1x rijtuig C1-5 (tweeassig):
Deze 5 rijtuigen waren de eerste 3e klasse rijtuigen bij de SS. Ze waren
opvallend klein en geleverd in 1863. Rijtuig C3 en C4 waren al voor 1875
afgevoerd. C5 verongelukte in 1878 en C1 werd in 1879 afgekeurd omdat de
wagenbak verrot was. De laatste, C2 werd in 1880 afgekeurd en verkocht aan een
handelaar in Dordrecht.
Het model valt door de zeer kleine afmetingen erg op. Op het oog lijkt de schaal
eerder TT als H0, zelfs tegenover de andere oude tweeassers.
Nieuw: I.v.m. beperkte periode van inzet van dit rijtuig kunt u het model
wisselen voor een "standaard" SS tweeasser. Dit bij bestellen aub direct kenbaar
maken.
1x rijtuig A 50 (twee, later drieassig):
Dit rijtuig is een model uit een serie ABP 162-173 en 194-205, gebouwd tussen
1876 en 1879. De rijtuigen ABP 162-164, 171, 172 kregen rond 1880 een remhuisje
met schroefrem en Westinghouse rem, de rijtuigen ABP 165-170 kregen alleen een
Westinghouse rem. De overige bleven tot deze rem op al het personenmaterieel was
ingevoerd onberemd.
De rijtuigen hadden oorspronkelijk aan ieder eind 1 coupe 1e klasse en 1 coupe
2e klasse. Het midden was ingericht als postruimte. In 1886 kwam de 2e klasse
coupe bij de postruimte. Aangezien de SS geen benaming "P" voor postrijtuigen
kende maar sprak van "Postinrichting" veranderde de serie van AB naar A
rijtuigen "met postafdeling". Ze werden tegelijk vernummerd naar serie A 50-73
waarvan de rijtuigen 50 en 57-60 een remkoepel hadden. Alle rijtuigen hadden
inmiddels een Westinghouse remwerk gekregen en ook een derde as zodat ze
toegelaten bleven op trajecten naar het buitenland.
Vanaf 1915 zijn ze verbouwd in geheel 3e klasse met 5
coupe's (SS C 377-399) waarvan er één als NS C 3024 nog tot ca 1927 dienst deed
(met remhuis). Dit model kunt u zowel met- als zonder remkoepel opbouwen, als
twee- of drieasser echter niet als 3e klasse, de hierbij gewijzigde zijwanden
zijn niet bijgesloten.
Dit model kunt u zowel met- als zonder remkoepel opbouwen, als twee- of
drieasser.