Oorspronkelijk hebben we deze opschriften ontwikkeld voor ombouw van de ruim 25 jaar oude Piko gesloten wagens type G02
/ G10 (ook
geleverd als koelwagens van bv Frico). In combinatie met een Trix onderstel kunt
u zo een correct Nederlands
model opbouwen. In 2012 is echter bij Fleischmann een nieuw model van de Duitse
G02 wagens uitgekomen dat heel goed overeen komt met de NBDS wagens die volgens
dezelfde tekeningen waren gebouwd. Alleen de aspotten wijken af, dit zouden NBDS
aspotten behoren te zijn.
U heeft bij Fleischmann keus uit diverse varianten. Alleen voor NS uitvoeringen na 1930
kunt u ook het model met de dichte schenen toepassen. Die werden pas vanaf dat
moment aangebracht bij grote herstellingen (in de praktijk niet bij alle wagens
uitgevoerd). Daarbij kunt u de aspotten ook door NS W1 aspotten
vervangen.
Op dit moment (begin 2017) is nog geen versie met remhuis en open schenen
leverbaar, wel met remhuis en dichte schenen. Mogelijk dat deze later alsnog
geleverd worden.
Het om te bouwen Fleischmann model. Bij de NBDS zijn de wagens lichtgrijs, bij NS
werden ze
donkergrijs.
Onberemde versie links: Naar wens te verbeteren door de horizontale stang midden onder
de wagen te verwijderen, aspotten aan te passen (zie verderop) en eventueel open korfbuffers aan
te brengen.
Beremde versie: Voor de wagens met remhuis dient u voor 1932 het onderstel te
vervangen door b.v. een Trix onderstel met lange schenen. Deze hebben al vrijwel de
juiste aspotten en buffers.
Voorbeeld van een Trix onderstel, diverse types zijn geleverd. Controleer met
name de lengte vooraf. De aspotten zijn voor de NBDS versie geschikt.
Detail van de standaard NBDS aspotten. Eventueel de ronde aspotten iets bewerken
met een mesje of een Trix aspot wat vlak vijlen aan de voorzijde.
Het voorbeeld in NBDS uitvoering. Het luik links is van een plaatijzeren rooster
voorzien (vanaf januari 2018 voortaan bij deze transfers meegeleverd!) en de deur van een extra leklijst..
De wagens gebouwd voor 1901 hadden een geheel houten deur zonder middenstijl.
Ook hadden die remhuisjes 4 ruiten per zijde i.p.v. twee. De wagens van 1901
komen geheel overeen met het Fleischmann model.
Series met remhuis:
NBDS Gml 256-260 (1897), 276-280 (1898), 296-317 (1901)
NS CHD 12001-10014 (1897, '98), 12016-12031 (1901).
NS FOT 71053, '54 (1901), gebruikt als veewagens voor "onverpakt geslacht vee"
Series zonder remhuis:
NBDS Gml 261-275 (1897), 281-295 (1898), 318-365 (1901)
NS CHD 10001-10028 (1897/'98), 10031-10077 (1901).
NS FC 70579, '80 (1901), FOT 7001, '02 (1897)
De NS transfers voor dit model zijn gelijk aan de transfers als geleverd bij kit
m-175ns of m-176ns echter met natuurlijk een ander nummer.
De NBDS transfers brengt u aan volgens het voorbeeld hieronder. Na 1917 werden
de goederenwagen opschriften in Nederland gestandariseerd volgens het latere NS
model. De opschriften werden toen na complete schilderbeurten, geheel gelijk aan
de NS opschriften met als enige verschil dat er NBDS i.p.v. NS stond.
Gezien de overname van de NBDS in 1919 door de SS zal er nog weinig van het
oudere materieel van deze opschriften zijn voorzien. De SS zal het materieel bij
schilderbeurten het nieuwe SS nummer hebben gegeven.
Instructie tekening voor plaatsing van goederenwagen opschriften bij de NBDS: