De ombouw is eenvoudig: Als eerste het meest lastige deel: de
kleine verticale plankjes op de zijwand weghalen met een scherp mesje en de
planknaden doortrekken. Zaag dan het bovenste deel van de wand tussen de
profielen eruit en lijm er nieuwe kunststof stripjes in (van bv Evergreen). De
sleuven onderin om (mestgootjes) raden we aan om niet in de wagen te zagen. Deze
vallen vrijwel altijd te groot uit (zie model foto). Meestal zat er redelijk wat
witkalk omheen. Het is eenvoudiger de wagen onderin met wit te schilderen en dan
een zwarte lijn erop te zetten met een fineliner. Dat geeft een strakker
resultaat.
De aspotten waren van het type SS 152, deze hebben we als losse delen
beschikbaar als u de bestaande aspotten wilt vervangen.
Het remhuis is eveneens als los kunststof deel beperkt beschikbaar uit een
oudere serie van onze koelwagens. Na 1935 werd bij veel wagens het remhuisje,
trap en schroefrem afgenomen en bleef alleen een bordesje over.
Een detailtekening van deze wagens vind u op het Utrechts Archief als u de
Staatsspoor nummerserie zoekt bij "tekeningen rollend materieel".
Transferset NS of SS € 7,50 (T15=ongeremd, T16 = geremd)
Art. T16rh Remhuisje, kunststof gietdeel € 3,00
Art. 506 SS 152 aspotten, kunststof € 3,00
Art. 824 Tweevoudig open buffers (indien gewenst) € 8,50
Art. 555 Nemschacht, sluitseinijzers enz.* € 8,-
* Mocht u een ouder model verbouwen dan kan deze vaak wat extra details gebruiken zoals sluitseinijzers, losse treeplanken enz. Vaak zijn oude wagens ook niet voorzien van NEM kortkoppelschacht. In bovenstaand geval kan een setje art. 555 uitkomst bieden. Hierop vind u alle noodzakelijke onderdelen voor deze ombouw.
Afgebeeld: NS opschriften. Zie de bouwbeschrijving van de messing tweeassige HSM
goederenwagens voor de juiste plaatsing van de NS opschriften op veewagens.
Afgebeeld: Voorbeeld van de SS opschriften voor dit model met remhuis.