Opschriften voor ombouw Duitse G10 gesloten wagens tot NS / SS veewagens

Periode 1924-1955 Art. T-15 en T-16 (NIEUW)


Links veewagen met remhuis, serie SS 87001-'125, later NS 73716-'890 (Art t-15 NS / SS) foto: J.A. Bonthuis.
Rechts: in de praktijk waren de wagens onderop vaak vuil van witkalk (om de wagen te drogen en ontsmetten)

De ongeremde wagens waren SS 88001-'125, later NS 72301-'425 (Art t-16 NS / SS). Foto: Werkspoor
Deze en ook de wagens met remhuis hadden tot begin jaren '30 allemaal lange treeplanken.
 
Afbeelding: omgebouwd Roco model (door J.H. Ruijgrok).
De ombouw van dit model is beschreven in Railmagazine nummer 181 (2001) pagina 58. Hiermee kunt u een standaard Duitse G10 goederenwagen zoals door diverse merken wordt geleverd ombouwen tot Nederlandse veewagens.
Geschikt zijn modellen van Fleiscmann, Roco, Piko en recent Brawa (meest fraaie model).
In alle gevallen geen wagens gebruiken met extra versterkingsprofielen op de zijkanten van de wagen, deze zijn in Nederland niet toegepast. Het model remhuis is niet van belang, het afgebeelde type wordt nergens geleverd.
Wagens met lange treeplanken zijn zover bekend niet leverbaar, deze zult u zelf moeten maken.

De ombouw is eenvoudig: Als eerste het meest lastige deel: de kleine verticale plankjes op de zijwand weghalen met een scherp mesje en de planknaden doortrekken. Zaag dan het bovenste deel van de wand tussen de profielen eruit en lijm er nieuwe kunststof stripjes in (van bv Evergreen). De sleuven onderin om (mestgootjes) raden we aan om niet in de wagen te zagen. Deze vallen vrijwel altijd te groot uit (zie model foto). Meestal zat er redelijk wat witkalk omheen. Het is eenvoudiger de wagen onderin met wit te schilderen en dan een zwarte lijn erop te zetten met een fineliner. Dat geeft een strakker resultaat.
De aspotten waren van het type SS 152, deze hebben we als losse delen beschikbaar als u de bestaande aspotten wilt vervangen.
Het remhuis is eveneens als los kunststof deel beperkt beschikbaar uit een oudere serie van onze koelwagens. Na 1935 werd bij veel wagens het remhuisje, trap en schroefrem afgenomen en bleef alleen een bordesje over.
Een detailtekening van deze wagens vind u op het Utrechts Archief als u de Staatsspoor nummerserie zoekt bij "tekeningen rollend materieel".

* Mocht u een ouder model verbouwen dan kan deze vaak wat extra details gebruiken zoals sluitseinijzers, losse treeplanken enz. Vaak zijn oude wagens ook niet voorzien van NEM kortkoppelschacht. In bovenstaand geval kan een setje art. 555 uitkomst bieden. Hierop vind u alle noodzakelijke onderdelen voor deze ombouw.


Afgebeeld: Voorbeeld van de SS opschriften voor dit model met remhuis.