Ombouwset voor 4 stuks SS / NBDS / HSM kolenwagens

Periode 1914-1924   Art. T50p1


Modelfoto: Links een HSM wagen met remhuis, rechts een onberemde SS wagen.

Deze set is bedoeld om een 4 tal van de bekende Fleischmann® kolenwagens om te bouwen. De set bevat opschriften voor 4 complete wagens met daarbij keuze uit 5 verschillende wagennummers.
Bij deze transfer setjes zit een bouwbeschrijving met aanzichten en nummer- en kleurenschema. Het ombouwen bestaat uit het schilderen van de modellen (kan eenvoudig met de hand of met spuitbusje van b.v. Tamiya) en het aanbrengen van de waterslide transfers. Eventueel kunt u uw modellen voorzien van fijne spaakwielen (Art. 870) of schijfwielen (Art. 871) en sluitseinijzers met fijne messing treeplanken en kortkoppelingschacht (art. 555).

Het voorbeeld:

De NBDS was een van de eerste maatschappijen die al in 1901 deze wagens liet bouwen. Het draagvermogen was echter geen 20 maar 15 ton en de wagens hadden open schenen (balansijzers). De geremde wagens uit deze serie kregen een open remhuis maar daar werd snel een deur in geplaatst na opmerkingen van de Raad van Toezicht.
De SS stelde vanaf 1914 meer dan 3000 20 tons kolenwagens zonder versterkingsverband onder de deuren in dienst (type als het Fleischmann model). Ook de NBDS stapte op dit type met een hoger draagvermogen over en bestelde een aantal van deze wagens in 1916. De HSM volgde als laatste pas in 1919, ook met dit type wagens.

De wagens van de SS, HSM, NCS en NBDS reden vanaf 1914 bij elkaar in treinen na het tekenen van en samenwerkingsovereenkomst. De witte streep op de zijwand van de SS wagens gaf aan dat deze wagens enkel voor het vervoer van steenkolen gebruikt werden en daardoor niet steeds gereinigd hoefden worden.

Bij de NS werden in 1925 de oude NBDS wagens aangepast door ze te voorzien van geperste balansijzers, W1 NS aspotten en een versteviging van de wagenbak met ijzeren hoekplaten. Hierdoor steeg het laadvermogen van 15 ton naar 20 ton. Deze ombouw gebeurde ook grootschalig in Duitsland. Daarmee werd deze wagens nagenoeg gelijk aan de vanaf 1928 bestelde serie NS kolenwagens (type als het Roco model). Na 1940 werden langzaam aan de remhuizen afgenomen. Enkel een bordes met remspindel bleef over. Om dit te maken kunt u b.v. een Fleischmann ketelwagen met enkel een bordes kopen en het remhuis met het bordes verwisselen. De overgebleven ketelwagen kunt u b.v. tot NS wagen verbouwen met onze transferset K-30

Deze set bevat transfers om vier van de volgende vijf wagens te bouwen:

Fleischmann model:
SS 48532: Onberemde wagen b.j. 1912
SS 47849: Beremde wagen b.j. 1912
NBDS 1592: Onberemde wagen b.j. 1901
HSM 24506: Beremde wagen b.j. 1919
NBDS 554: Beremde wagen b.j. 1901

Roco model kolenwagens:
Dit model is pas na 1925 gebouwd en daardoor niet voor deze periode bruikbaar.

Opmerking:
Voor het model van de NBDS wagens dient u tot 1925 een Fleischmann kolenwagen met open remhuis te gebruiken. Het onderstel had echter open lange balansijzers. Door een Trix onderstel met deze balansen en de juiste aspotten onder deze wagen te plaatsen krijgt een originele NBDS kolenwagen.

Bouwbeschrijving: Klik op onderstaande koppelingen op de PDF bestandenvan de bouwbeschrijving te openen zodat u kunt bekijken welke varianten er mogelijk zijn.

bladzijde 1      bladzijde 2      bladzijde 3      bladzijde 4

Ombouwset: T-50 p1 € 12,-