Ombouwset Duitse 3assige goederenwagen naar NBDS of NS      --NIEUW--

Periode 1901-1968    Art. T-51ns / T-51nbds


Foto: NBDS uitvoering


Foto: NS uitvoering zoals deze in 1968 buiten dienst ging.


NS CHC 4602 te Groningen in 1950, J.A. Bonthuis

Het voorbeeld:
Deze 5 wagens werden door de NBDS in dienst gesteld om ingezet te worden in haar eigen sneltreinen. Ze waren daartoe voorzien van lange treeplanken, remwerk en schroefrem. Daarmee voldeed de NBDS aan de nieuwe eisen voor treinverkeer in Duitsland waar een deel van haar lijn lag. De wagens werden o.a. gebruikt voor snel vrachtvervoer per personentrein zoals voor bederfelijke goederen (melk en andere zuivel enz).
In 1905 werden 6 nieuwe drieassige rijtuigen met schroefrem (remhuis) door de NBDS in dienst gesteld en waren de wagens niet lager vereist in de sneltreinen en werden ze ook in goederentreinen ingezet. Waarschijnlijk was het snelgoederenvervoer naar Duitsland door oorlogsomstandigheden opgedroogd en waren de snelgoederenwagens niet meer nodig. In 1916 werd daarom een wagen aangewezen tot ongevallen wagen. Doordat de wagen ook in sneltreinen mocht lopen kon deze zo snel ter plaatse worden gebracht.

Bij NS werden de wagens in eerste instantie geschaard onder de gesloten wagens met 10 i.p.v. 15 ton draagvermogen. In 1929 gingen ze over naar het rijtuigenpark om als hulp-snelgoederenwagen dienst te gaan doen in personentreinen.
Deze reden indertijd in convooien van snelgoederenwagens of als versterking in personentreinen.
In 1937 waren ze hier niet meer voor nodig en werden ze weer als gesloten wagen genummerd. Rond deze tijd zijn de lange treeplanken en de handrem met remhuis verwijderd. In de jaren '50 waren ze voor de goederendienst niet meer nodig. Twee wagens werden dienstwagen voor eigen gebruik. In deze toestand heeft de laatste wagen nog tot 1968 dienst gedaan.

Het model:
Voor deze ombouw gebruikt u een Fleischmann model. Er zijn twee varianten: met lang- en korte treeplanken. De versie met korte treeplanken (bv art. nr. 5731, 5380) kunt u vanaf begin jaren '30 inzetten. De wagens met lange treeplanken voor de NBDS versie (bv art. 5885). Het remhuis en remwerk is later verwijderd, in dat geval dient u de kopwand dicht te maken. Meest praktisch hierbij is de hele kopwand eruit te zagen en een nieuw plaatje styreen met plankprofiel erin te zetten (bv Evergreen plaat).
Het model hoeft verder in principe alleen opnieuw te worden geschilderd en van nieuwe opschriften worden voorzien. Voor instructies over de verwerking van onze opschriften kijkt u op de bouwbeschrijvingen van bv de NS 8100 of 4500 stoomlocs.
De opschriften worden geleverd met twee messing roosters die u geheel links op het bestaande rooster lijmt.


Afbeelding: wagen let lange treeplanken (o.a. Fleischmann cat. nr. 5885, 538003) of korte treeplanken (o.a. cat. nr. 5380, 5380, 538001, '02, '04, 05, '06, '07, 08, 09) 

Klik HIER om de NS bouwbeschrijving als PDF bestand te openen De NBDS bouwbeschrijving vind u onderaan deze pagina.

Art. t-51 NBDS  (1901-1919)  8,50
Art. t-51 NS  (1924-1955)  8,50

 

NBDS uitvoering: