Spoor 0 - Transfersets voor NS kolenwagens

Periode 1914-1970, diverse varianten


Model van 't Hollandsch lokaalspoor met aangepast remhuis en NBDS opschriften


Model van Lenz met HSM opschriften


Model van Lenz met Staatspoor opschriften

Het voorbeeld:

De NBDS was de eerste Nederlandse maatschappijen die in 1901 een nieuw model grote houten kolenwagens naar Pruisisch voorbeeld kocht. Het draagvermogen was echter geen 20 maar 15 ton. De open balansijzers stonden geen groter draagvermogen toe. De beremde NBDS wagens uit deze serie kregen een open remhuis maar daar werd snel een deur in geplaatst na opmerkingen van de Raad van Toezicht. Bij de NS werden in 1925 de oude NBDS wagens versterkt door ze te voorzien van geperste balansijzers, W1 NS aspotten en een versteviging van de wagenbak met ijzeren hoekplaten. Hierdoor steeg het laadvermogen van 15 ton naar 20 ton. Daarmee werd deze wagens nagenoeg gelijk aan de vanaf 1928 bestelde serie NS kolenwagens. De diagonalen op de wand kwamen te vervallen en onder de deur kwam een versterking.
De Staatsspoorwegen bestelde in 1912 de eerste grote aantallen wagens van dit Duitse type Om12, totaal meer dan 3000! Het waren tot 1918 alle wagens zonder remhuis. . De witte streep op de zijwand van de SS wagens gaf aan dat deze wagens enkel voor het vervoer van steenkolen gebruikt mochten worden en na lossen niet hoefde worden gereinigd.
De HSM liet vanaf 1919 ook wagens van dit type bouwen, met en zonder remhuis.
De NBDS bestelde vanaf 1918 ook wagens bij, dit keer ook geheel volgens model Om12.
De wagens van de SS, HSM, NCS en NBDS reden vanaf 1912 bij elkaar in treinen na het tekenen van en samenwerkingsovereenkomst
Na 1940 werden langzaam aan de remhuizen afgenomen. Enkel een bordes met remspindel bleef over. De wagens deden tot in de jaren '60 nog dienst bij NS waarna ze door stalen wagens zijn vervangen. De meeste van deze kolenbakken bleven grijs, pas na 1954 kwam het roodbruin in gebruik maar toen waren de meeste wagens al afgevoerd. Alleen de HSM wagens waren bij aflevering roodbruin en werden na 1923 NS grijs.

Series:
Met handrem (na 1934 voorzien van luchtleiding of Westinghouse remwerk):
NS 57001-57950 (ex SS)
NS 58031-58035 (ex NBDS, in 1924 verbouwd)
NS 58051-58060 (ex NBDS)
NS 58101-58489 (ex HSM)

Zonder remwerk (na 1934 voorzien van luchtleiding of Westinghouse remwerk)
NS 51001-53225 (ex SS)
NS 53471-53495 (ex NBDS, in 1924 verbouwd)
NS 53501-53540 (ex NBDS)
NS 53541-54291 (ex HSM)

De modellen:

Sinds eind 2007 levert de firma Lenz de kant en klare open goederenwagens type Om12 met en zonder remhuisjes (schaal 1:45). Er zijn 4 versies leverbaar die alle geschikt zijn om als NS / SS / HSM of NBDS kolenwagen op te bouwen. Wij leveren hiervoor losse transfersetjes. Een Lenz wagen met remuis / rembordes kost ca. 90,- euro, een wagen zonder remhuis kost ca. 80,- euro.
Bij alle transfer setjes zit een bouwbeschrijving met aanzichten en nummer- en kleurenschema. Het ombouwen bestaat uit het schilderen van de modellen (kan eenvoudig met de hand of met spuitbusje van b.v. Tamiya) en het aanbrengen van de waterslide transfers.

Er zijn de volgende opschriftensetjes leverbaar voor de periode tot 1923, prijs 9,50:

Opschriften voor NS versies, wagens zonder remhuis, prijs 9,50:

Opschriften voor NS versies, wagens met remhuis, prijs 9,50:

Let op!!
Zowel de transfers als de wagens zijn alleen op bestelling leverbaar! Gezien het grote aantal mogelijke varianten hebben we deze niet steeds op voorraad!
Het drukken van de transfers vind meestal 1x per twee maanden plaats, afhankelijk van het tijdstip van bestelling kan levering dus enige tijd in beslag nemen.

Hieronder staan de 4 leverbare Lenz kolenwagens met hun artikelnummers erbij:


Art. 45110 - Wagen met remwerk, zonder schroefrem. Voor NS versies vanaf 1932 geschikt


Art. 45112 - Wagen zonder remwerk, geschikt voor HSM, SS, NBDS en NS tot 1932


Art. 45111 - Wagen met schroefrem en remhuis, geschikt voor alle versies tot jaren '60


Art. 45113 - Wagen met rembordes en remwerk, geschikt voor NS versies vanaf de jaren '50