Spoor 0 - Gesloten- en veewagens HSM/NS   1:43,5

Eind 2013 leveren we de eerste modellen van de standaard HSM gesloten wagens uit. Deze wagens zijn in zeer veel varianten op te bouwen.



Foto's: Twee prototypes zijn op rail 2013 gepresenteerd. De productie modellen zijn nagenoeg identiek.

Het voorbeeld:
De HSM bouwde in een vrij vaste stijl haar gesloten wagens en bagagewagens na 1872. Hoofdafmetingen van vakken tussen de spanten, deuropeningen, radstand en dakvorm waren steeds nagenoeg gelijk. In de loop der tijd werden diverse kleine wijzigingen doorgevoerd.
Oorspronkelijk waren de wagens ontworpen met open balansen, schuine schoren op de zijwand en een deur zonder verticale verstevingsstrip. Vanaf 1909 bouwde men wagens met gesloten remhuizen toe i.p.v. de daarvoor gebruikte open remhuisjes. Vanaf 1912 werden geperste vlakke balansen toegepast.
Alle wagens met lange treeplanken kregen afwijkende aspotten, geschikt voor 80km/u in plaats van 60km/u. Deze aspot was gebaseerd op Duits ontwerp voor rijtuigen en ook de SS gebruikte deze later. Bij NS zou het model de standaard worden voor zowel rijtuigen (R1) als wagens (W1). De rijtuig aspotten waren 5cm langer voor een astap van 200mm tegenover 150mm bij de goederenwagens.

Na 1912 wijzigde ook de wagenbak. Op de hoeken van de zij- en kopwanden werden voortaan schuine plaatstalen hoeken aangebracht om de wagens te verstevigen. De schoren vervielen daardoor. De deursluiting werd eveneens aangepast en het dak werd boller. Deze versie zal in schaal 0 niet door ons ontwikkeld worden, verhoudingsgewijs was dit een kleinere serie wagens.

Wijzigingen bij NS
Bij de NS zijn er ook diverse wijzigingen uitgevoerd op de bestaande wagens. Begin jaren twintig werd bij veel series het draagvermogen van 10 of 12 ton naar 15 ton verhoogd. In de jaren dertig begon de NS veel van de oudere wagens te “normaliseren” wat inhield dat ze geperste balansen, w1 aspotten en soms hoekverstevingen kregen in plaats van diagonale versterkingen. Deze wijziging was algemeen en gold ook voor vele andere wagens. Dat dit bij lang niet alle wagens daadwerkelijk werd uitgevoerd blijkt uit foto's uit de jaren vijftig waarop wagens te zien zijn in nagenoeg originele toestand. Soms werd maar een klein deel van de voorgeschreven wijzigingen uitgevoerd zodat er in de jaren vijftig vele tientallen varianten met elk kleine onderlinge verschillen dienst deden.

Kleuren:
Oorspronkelijk werden deze wagens bij de HSM in het bruin in dienst gesteld. Bij de NS werd dit donkergrijs. Een deel van deze wagens heeft nog de roodbruine kleur gekend zoals de NS die invoerde in 1954. Een enkele wagen was zelfs opgenomen in de Europ wagenpool. In de jaren zestig gingen de laatste oude HSM en SS gesloten wagens buiten dienst. Tegen 1970 waren ze alle buiten dienst of hooguit in gebruik als terrein wagen of dienstwagen. Enkele wagens bestaan nog bij musea in Nederland in al dan niet gerestaureerde toestand.

Het model:

Deze bouwsets zijn alle gelijk van constructie. Een prototype hebben we in maart gepresenteerd op Rail 2013. Dit model zal in het najaar worden geleverd als bouwset in versies met- en zonder remhuis en als gesloten wagens of veewagens.
De bouwsets worden geleverd met de volgende onderdelen:

De bouwset bevat daarmee alle onderdelen voor de bouw van 1 compleet model. De bak enz. is voorzien van alle oorspronkelijke details. De bodem is aan de onderzijde voorzien van plankprofiel maar de profielen en balken die zich uit zicht bevinden tussen de stelbalken zijn niet meegeleverd. Het remwerk wordt geleverd met geëtste remblokken en triangels tussen de remblokken. Een remcilinder met toebehoren word standaard niet meegeleverd! Deze is afzonderlijk als messing onderdeel verkrijgbaar via 't Hollandsch Lokaalspoor en zal t.z.t. alleen als kunststof onderdeel ook in ons programma beschikbaar zijn.

Meer informatie over deze modellen volgt in het najaar. U wordt vriendelijk verzocht bij serieuze interesse uw bestellingen / reserveringen al door te geven, we maken steeds zeer beperkte oplages! Maximale oplage per type wagen is 50 stuks.

Gesloten wagen Art. 45175  €  149,-
Gesloten wagen met remhuis Art. 45177  €  165,-

Veewagen Art. 45180  €  149,-
Veewagen met remhuis Art. 45181  €  165,-

Eventueel aanvullende / vervangende onderdelen geschikt voor dit model

Art. 45509 HSM Ag2 messing aspotten, per 4   €  12,50   
Art. 45509 NS W1 messing aspotten, per 4   €  12,50