We leveren modelbouw verf voor Nederlands materieel. De kleuren zijn gebaseerd op uitgebreid onderzoek.
De verf is alleen met airbrush te
verwerken, na 2 minuten al stofdroog en zeer goed dekkend! Met de kwast
verwerken lukt door de snelle droogtijd praktisch niet! De verf is ideaal voor
modelbouw
doordat deze niet in de randen optrekt, snel droogt en erg slijtvast is.
LET OP!!
Deze lakverf is alleen met thinner verdunbaar (ca 1:1 toevoegen) zodat een zeer
goede ventilatie en verfmasker zijn vereist.
Voor
verwerkingsadviezen zie de pagina's hierna in het linker menu. Voor de
beschikbare kleuren zie het overzicht wat verder naar beneden op deze pagina.
We hebben momenteel alleen het NS standgroen in spuitbus uit voorraad leverbaar. We raden echter aan een airbrush te gebruiken want lak uit spuitbus heeft de neiging bij op randen en b.v. bij klinknagels minder goed te dekken. Bovendien geven ze meer verf dan een airbrush. Voor relatief eenvoudig spuitwerk kunt u tock ook met deze spuitbussen een net resultaat bereiken maar het vereist wel wat oefening en meerdere dunne lagen die u tussendoor goed laat drogen! Op bestelling zijn diverse andere kleuren ook in spuitbus leverbaar. Houd rekening met enige levertijd.
Na diverse testen hebben we een zeer goede acryl vernis gevonden die een mooie halfglanzende afwerking geeft aan uw modellen, uitermategeschikt voor materieel. Met een enkele spuitbus kunt u vele modellen spuiten. Breng steeds een dunne laag aan in een vlot tempo en laat de laag ca 15 minuten drogen. Er zijn voor een goede afwerking die tevens de opschriften goed beschermt drie a vier dunne lagen nodig. Oefen altijd eerst op een oud model dat u vooraf goed heeft ontvet.
Een aantal basis kleuren leveren we ook in acrylverf. Het betreft slecht een
beperkt assortiment aangezien niet alle kleuren die we toepassen direct in acryl
leverbaar zijn.
U kunt geen nitrolakken over acryl aanbrengen, andersom is wel mogelijk.
Deze verf is minder slijtvast als de lakken maar werk zeer makkelijk, is goed
handmatig aan te brengen of bij te werken en is vrij van sterke oplosmiddelen.
De verf is bovendien eenvoudig te verdunnen voor gebruik met de airbrush.
Leverbaar in acryl zijn alleen de volgende RAL kleuren:
Bestellen? Het getal in de linker kolom is het bestelnummer. Verf01 is bijvoorbeeld witte verf.
Algemene kleuren | ||||
01 | RAL 9003 | Wit | Wit | |
02 | RAL 9005 | Zwart | Zwart | |
19 | RAL 3002 | Bandenrood | Biezen stroomlijn materieel | |
20 | RAL 3000 | Signaalrood | Bufferbalken stoomlocomotieven | |
NS kleuren | ||||
13 | RAL 6010 | Grasgroen oud | Alle NS locomotieven tot 1931 (incl. "oersikken") | |
Opmerking: volledig andere kleur als de Artitec NS 3700 in "grasgroen" | ||||
15 | RAL 6003+6007 (1:3) | Standgroen 1 | NS personenmaterieel en loc's (gebouwd voor 1954) vanaf 1931 tot jaren '50 | |
Deze kleur is gebaseerd op oude NS kleurstalen. | ||||
11 | RAL 6020 | Standgroen 2 | Als hierboven, iets lichtere tint zoals toegepast op Roco mat '24 (2 kleuren), artitec modellen enz | |
Diverse grootserie fabrikanten hebben RAL 6007 of 6020 als kleur
gebruikt. Indien u liever acryl of andere modelbouw verf gebruikt komt de volgende verf met RAL 6020 overeen: Model Color 70.823 (= Vallejo 086), acryl voor kwast Model Air 71.014, voorverdunde acryl airbrush verf Humbrol 195 Revell 363 |
||||
11SB | RAL 6020 | Standgroen 2 | Spuitbus Motip acryllak, hoogglans, 400ml --NIEUW-- | |
28 | RAL 1014 | Crème | Ivoorkleur voor bovendeel wagenbak mat '24, OmC's, ZHESM mat. | |
36 | Sigma 1120-5 | Berlijns blauw | Elektrische locomotieven en rijtuigen na 1956 (donker) | |
34 | RAL 5013 | Berlijns blauw | Elektrische locomotieven en rijtuigen na 1956 (roco enz, lichter) | |
30 | Sikkens 3155 | NS geel | NS geel vanaf spoorslag '70 tot ca 2000 -Nog niet leverbaar- | |
33 | RAL 1003 | NS geel | NS geel na ca. 2000 -Nog niet leverbaar- | |
38 | RAL 5005 | Blauw | NS blauw voor IC materieel tot 2000 (daarna RAL 5002) -Nog niet leverbaar- | |
27 | RAL 5024 | Lichtblauw | NS 2801 (advies kleur op basis van dia's en foto's, origineel RAL nummer onbekend) | |
21 | nbb | Dieselbruin | NS dieselbruin voor series NS 1200, 2200 en 2400 in roodbruin (Piko NS 2200 is RAL 8012) | |
07 | RAL 7000 | Lichtgrijs | Diesel 3 grijs bij aflevering | |
35 | RAL 5001+5020 (1:1) | Dieselblauw | Diesel treinstellen vanaf 1954 (niet voor blauwe NS 2400, dit was RAL 5015) | |
18 | RAL 3001 | Dieselrood | Diesel treinstellen vanaf 1960 | |
17 | Sigma 4170-5 | Grasgroen nieuw | Grasgroen voor elektrische treinstellen vanaf 1955 | |
29 | RAL 1013+1014 (1:1) | Bandengeel | Biezen / snorren op personenmaterieel vanaf 1954 | |
08 | RAL 9006 | Aluminium | Wit aluminium voor stalen daken bij NS tot 1954 (behalve 1940-1945) | |
06 | RAL 7011 | Dakgrijs | Daken stalen materieel 1954-1970 | |
04 | RAL 7016 | Donkergrijs | NS goederenwagen donkergrijs | |
26 | RAL 8012 | Roodbruin | NS goederenwagens na 1954 | |
Staatsspoor kleuren | ||||
14 | RAL 6012 | Bronsgroen | SS stoomlocomotieven tot 1881 | |
12 | RAL 6025 | Appelgroen |
SS stoomlocomotieven na 1881 (door Artitec
is op de SS 700 RAL 6010 toegepast, zie verf 13) Indien u liever acryl verf gebruik: Vallejo 70.883 is gelijk |
|
23 | RAL 3011 | Roodbruin | SS locomotiefframes na 1881 (door Artitec is op de SS 700 RAL 3009 toegepast) | |
14 | RAL 6012 | Bronsgroen | 1e en 2e klasse rijtuigen, postrijtuigen (na 1917 voortaan voor alle rijtuigen gebruikt) | |
22 | RAL 8015 | Roodbruin | 3e klasse coupe- en bagagerijtuigen (tot 1917) | |
25 | RAL 8007 | Reebruin | Bruin voor gelakte teakhouten rijtuigen (tot 1917) | |
07 | RAL 7000 | Lichtgrijs | SS goederenwagen lichtgrijs tot ca. 1890 | |
04 | RAL 7016 | Donkergrijs | SS / NS goederenwagen donkergrijs vanaf ca. 1890 | |
HSM kleuren | ||||
16 | RAL 6007+9005 (2:1) | Donkergroen | HSM stoomlocomotieven (zeer donker groen) | |
14 | RAL 6012 | Bronsgroen | 1e en 2e klasse rijtuigen | |
24 | RAL 8017 | Roodbruin | HSM 3e klasse rijtuigen, postrijtuigen, goederen- en bagagewagens | |
NBDS kleuren | ||||
14 | RAL 6012 | Bronsgroen | NBDS stoomlocomotieven tot 1881 | |
12 | RAL 6025 | Appelgroen | NBDS locomotieven van 1892-1907 | |
23 | RAL 3011 | Roodbruin | NBDS locomotiefframes na 1892 | |
37 | ACC U0.40.20 | NBDS blauw | Alle NBDS locomotieven na 1907 | |
Helder geel | NBDS 1e klasse coupés tot ca 1900 -Niet meer leverbaar- | |||
14 | RAL 6012 | Bronsgroen | 2e klasse rijtuigen, 1e klasse coupés vanaf ca 1900 | |
22 | RAL 8015 | Roodbruin | 3e klasse couperijtuigen tot 1921 bij alle maatschappijen | |
07 | RAL 7000 | Lichtgrijs | NBDS goederenwagens en NBDS 4e klasse coupés | |
Kleuren op artikelnummer | ||||
01 | RAL 9003 | Wit | ||
02 | RAL 9005 | Zwart | ||
04 | RAL 7016 | Donkergrijs | ||
06 | RAL 7011 | Dakgrijs | ||
07 | RAL 7000 | Lichtgrijs | ||
08 | RAL 9006 | Aluminium | ||
11 | RAL 6020 | Standgroen 2 | ||
12 | RAL 6025 | Appelgroen | ||
13 | RAL 6010 | Grasgroen oud | ||
14 | RAL 6012 | Bronsgroen | ||
15 | RAL 6003+6007 1:3 | Standgroen 1 | ||
16 | RAL 6007+RAL 9005 (2:1) | Donkergroen | ||
17 | Sigma 4170-5 | Grasgroen nieuw | ||
18 | RAL 3001 | Dieselrood | ||
19 | RAL 3002 | Bandenrood | ||
20 | RAL 3000 | Signaalrood | ||
21 | nnb | Roodbruin | ||
22 | RAL 8015 | Roodbruin | ||
23 | RAL 3011 | Roodbruin | ||
24 | RAL 8017 | Roodbruin | ||
25 | RAL 8007 | Reebruin | ||
26 | RAL 8012 | Roodbruin | ||
28 | RAL 1014 | Crème | ||
29 | RAL 1013+1014 (1:1) | Bandengeel | ||
34 | RAL 5013 | Berlijns blauw | ||
35 | RAL 5001+5020 (1:1) | Dieselblauw | ||
36 | Sigma 1120-5 | Berlijns blauw | ||
37 | Sikkens ACC U0.40.20 | NBDS blauw | ||
LET OP: bovenstaande overzicht kan niet 1:1 worden gebruikt voor
museum materieel!
De meeste kleuren zoals wij deze toepassen zijn vastgesteld op basis van onderzoek
op origineel materieel en oude NS kleurstalen. Voor meerdere kleuren is een een
iets lichtere modelkleur gekozen.
Kleur op een afstand wordt in de praktijk lichter door o.a. stof in de lucht
tussen degene die kijkt en het object. Om dit in model na te bootsen dient men
vaak een iets lichtere tint te gebruiken. Zo wordt het "echte" berlijnsblauw op
een model praktisch diep zwart met amper een tint blauw. Ook het "goederenwagen
grijs" heeft deze eigenschap, materieel oogt dan vrijwel diepzwart. Maar ook het
late NS standgroen oogt veel te donker wat afbreuk doet aan de uitstraling. Een
lichtere tint is dan echt noodzakelijk.
Wij hebben ook NIET de kleuren aangehouden zoals toegepast door merken als Roco, Fleischmann enz!
Deze zijn lang niet altijd correct.
Indien men advies wil voor te restaureren museummaterieel dan graag contact opnemen voor een advies en niet de tabel aanhouden.