Nieuwsbrief november 2021

Deze nieuwsbrief is per e-mail verstuurd. Indien u deze niet heeft ontvangen zit uw e-mail adres niet (meer) in ons bestand voor de nieuwsbrief.
Als u deze per e-mail wilt ontvangen hoeft u niet meer te doen dan een verder lege e-mail te sturen met als titel "nieuwsbrief".


 

Beste modelbouwer,

Allereerst voor degene die al enige tijd op reactie via de e-mail wachten: excuus!
Enige toelichting brengt hopelijk wat duidelijkheid hierover.

Sinds dit voorjaar is duidelijk dat de beschikbare tijd voor de modelbouw tot de helft is afgenomen en dat dit voorlopig niet veranderd. Twee a drie dagen per week worden nu aan geheel een werkzaamheden besteed die niets met de modelbouw te maken hebben (o.a. restauratie van treinen op ware grootte).
Na 25 jaar modelbouw zijn deze andere werkzaamheden een erg leuke nieuwe uitdaging maar ik laat de modelbouw natuurlijk niet achter!
Een gevolg hiervan is wel de noodzaak om de werkwijze geheel te herzien en te stroomlijnen voor komende jaren. Er wordt meer dan voorheen in “blokken” gewerkt waarbij er enkele weken alleen aan bepaalde werkzaamheden worden besteed en de overige zaken dan even geparkeerd worden.
Denk hierbij aan splitsen van verwerken van de e-mail en verzending, de ontwikkelingen en de algemene zaken zoals verpakken, inkoop enz. Deze zaken door elkaar heen doen werkt erg lastig omdat het overzicht dan moeilijk wordt. Met name bij het uitwerken en testbouwen van nieuwe modellen moet de focus er een tijdlang volledig op liggen om niets te vergeten.

Een ander probleem dit jaar was de voorraad. Ontzettend veel spullen waren begin dit jaar op. Om dubbele mail met als bericht alleen “het is er niet, geen idee wanneer wel…” te voorkomen is eerst alle tijd ingezet om alles zoveel mogelijk te bestellen of aan te maken.
Maar de levertijden van leveranciers uit met name Japan, Amerika en Engeland zijn helaas nogal problematisch gebleken, mede door corona. Dit heeft tot het besluit heeft geleid meer dingen geheel in eigen beheer en grotere oplages te laten maken om soms zelfs voor enkele jaren materiaal in voorraad te hebben.
Ook dit kost veel tijd voor het maken van tekeningen, testen van productie wijzes enz. Het voordeel is echter dat vervolgens komende jaren ruim voldoende materiaal beschikbaar is en er geen problemen meer zijn met die voorraden.

En in tussentijd is er een inhaalslag geweest voor de nieuwe modellen die al lange tijd bijna gereed waren. Enkele tientallen nieuwe testetsen zijn inmiddels geleverd en grotendeels opgebouwd zodat komend jaar toch veel nieuws kan worden geleverd.
Diverse andere modellen die soms al bijna twee jaar vrijwel gereed zijn heb ik nogmaals tegen het licht gehouden en waar mogelijk nog wat verbeterd met o.a. steeds meer 3d geprinte onderdelen uit eigen productie.

Inmiddels zijn de voorraden weer op peil op een paar kritische punten na. Zo wacht ik inmiddels al een jaar op nieuwe spaakwielen nadat een grote bestelling retour moest worden gestuurd door een lichte excentriciteit in de wielen. De mal bleek beschadigd en pas over ca. 4 weken zal een eerste nieuwe deellevering worden opgestuurd.
Omdat ik de wielen niet wil nasturen vanwege kans op schade + kosten voor verzending zijn er voorlopig geen modellen leverbaar die spaakwielen behoren te hebben.

Deelname modelspoorbeurzen
Zolang vanwege corona beperkingen gelden in de vorm van mondkapjes tijdens de beurs en een beperkt aantal bezoekers nemen we niet deel aan modelspoorbeurzen.

 

Planning nieuwe modellen:

Wat betreft de status van modellen die nog in de planning staan maar hieronder nog niet specifiek benoemd worden: tot onderstaande artikelen gereed zijn staat dat allemaal stil.

Bestellingen:
In principe zijn de bestaande bouwsets en onderdelen inmiddels alle (weer) uit voorraad leverbaar.
Er wordt nu eerst aan de e-mail en bestellingen gewerkt maar het zal nog ruime tijd duren voor alles is bijgewerkt.
Specials zoals niet gangbare opschriften enz. zullen helaas nog een langere tijd blijven liggen.

Website:
Er zijn wat problemen geweest waardoor de website niet bijgewerkt kon worden. Inmiddels werkt dat weer maar is besloten de huidige website geheel te vervangen.
Deze geheel nieuwe website krijgt tevens een bestelsysteem maar ook zoekfuncties en filters. Via de website stuurt u straks een bestelling met meteen de alle benodigde informatie compleet ingevuld.
Er komt tevens een beperkt voorraad beheer bij zodat u bij bestellen kan zien of een artikel leverbaar is of niet. Dit zal het verwerken van bestellingen hopelijk vereenvoudigen.
Op dit moment moet nog op ruim de helft van de bestellingen eerst een reactie worden gestuurd met de vraag naar ontbrekende informatie (bv. versie NS of SS etc, missende adresgegevens enz) wat ontzettend veel tijd kost.
Het wordt echter geen volledige webshop met betaalsysteem! Het vereenvoudigd en verduidelijkt het bestellen vooral.
U krijgt nog steeds pas op het moment dat ik de bestelling heb verwerkt en klaar gelegd voor verzending, een bericht met rekening toegestuurd.
De hieronder vermelde nieuwe modellen zullen ook niet (of zeer beperkt) op de huidige website verschijnen maar pas bij de nieuwe website te vinden zijn.

Nieuw:    Scheepsmodellen:
Geheel nieuw in het assortiment zijn modellen van originele Nederlandse schepen.
Deze zijn ontwikkeld om enerzijds de mogelijkheden van de nieuwe 3d printer te testen en anderzijds wegens een gemis aan deze types voor een modelbaan in aanbouw.
Het gaat om modellen die bestaan uit een kunststof romp en losse opbouw zoals ruimen, kajuit enz. Daarbij worden veel zeer fijn gedetailleerde 3d geprinte onderdelen geleverd.
De masten zijn grotendeels in messing uitgevoerd en er zit etswerk bij voor hekwerken, katrollen enz. U heeft aanvullend de keus uit verschillende opschriftensets om het schip een naam te geven.
Bij ieder model worden meerdere kajuiten enz. geleverd waardoor iedere bouwset in minimaal 3 geheel verschillende varianten is op te bouwen.
Er worden 3d tekeningen voor de verschillende varianten bijgeleverd met tevens vele foto’s van voorbeelden. Zo heeft u steeds een uniek model, zelfs als u twee maal dezelfde bouwset gebruikt.
Er zijn drie korte standaard binnenvaart schepen die in de jaren ’30 in de meeste kanalen te vinden waren:
Art. k-801 Motorschip 17 meter, bouwjaren 1900-1930
Art. k-802 idem, 19 meter
Art. k-803 Idem, 25 meter


Afbeelding: de drie bouwsets, ieder in twee geheel verschillende uitvoering. De laadmasten ontbreken wegens tijdgebrek nog even!

Daarnaast zijn er twee zgn. “beurtvaartschepen” die lijndiensten onderhielden tussen de grote steden. Ze zijn in zeer veel versies op te bouwen met bijvoorbeeld de oorspronkelijke opbouw om de stoommachine maar ook latere varianten uit de jaren ‘30.
Art. k-804 Stoombeurtvaartschip 31 meter met spitse romp, bouwjaren ca. 1880-1910 (inzet tot ca. 1965)
Art. k-805 Idem, wat stompere romp, bouwjaren ca. 1890-1925 (inzet tot ca. 1965)


Afbeelding: prototypes in aanbouw, vrijwel alle nog zonder de laadmasten.
Voorop een schip waarvan gelijke exemplaren werden ingezet bij o.a. de Hunze en Stanfries, erachter een schip van de NV Koopvaart, daarachter een variant uit 1880-1910 met open stuurhut.
Er zijn enkele tientallen varianten op te bouwen!
Deze modellen worden ook getoond op Eurospoor, op de nieuwe website volgt tzt meer informatie over deze bijzondere en typerende schepen.
Zodra de modellen geheel gereed zijn met laadmasten enz. volgt ook een afzonderlijke nieuwsbrief over deze modellen.

NS 8500 ombouwset voor Roco stoomloc:
Deze bouwset is afgerond en gereed voor levering! Degene die een exemplaar besteld hebben krijgen bericht.

NS tramrijtuigen:
Deze bouwsets zijn afgerond en gereed voor levering! Degene die een exemplaar besteld hebben krijgen bericht.

NS Mat ‘36 treinstellen:
Op Eurospoor waren de eerste afgebouwde exemplaren van een twee- en drie wagen treinstel te zien, beide met de extra tussenwagen.
Dit model is inmiddels in productie nu de laatste testets helemaal naar wens was. De koppen zijn standaard in kunststof uitgevoerd maar messing exemplaren zullen tegen meerprijs ook leverbaar zijn.
Alle varianten zijn tegelijk in productie maar afname in delen is natuurlijk mogelijk als u meerdere varianten heeft besteld.
Medio december hoop ik de bouwbeschrijving af te ronden, levering van de bouwsets volgt dan in het voorjaar.
Enkele bijzonderheden:
- De zeer fijn gedetailleerde pantografen (zowel BBC als Vickers, beide worden ook los leverbaar)
- Geheel nieuw ontwikkkelde koppen met zeer veel detail
- Messing kappen, bodems, draaistellen
- Opschriften voor alle uitvoeringen (standgroen, lichtgroen enz)
- Eenvoudige constructie, ook de oplegging van de rijtuigen met jacobsdraaistel is eenvoudig op te bouwen.

Nieuwe goederenwagens:
Een scala aan oude 10-tons Staatsspoor en NBDS goederenwagens is als messing bouwset bijna productieklaar. Door vertraging in levering is het niet gelukt ze voor Eurospoor af te ronden.
Wel tonen we enkele voorbeelden waaronder twee gesloten wagentjes, een veewagen en paardenwagen.

Spoor 0:
De nieuwe zandwagen, gesloten wagens (CHD) en veewagens zijn in productie. Het etswerk is in huis, de bouwbeschrijving nog niet helemaal. Er volgt bericht zodra ze klaar zijn.
Deze bouwsets worden zonder wielen geleverd aangezien er blijkbaar verschillende voorkeuren en leveranciers zijn. We hebben wel voordelige wielen beschikbaar als fraaie 3d geprinte exemplaren.
Bij voldoende vraag kunnen we ook nieuwzilver gegoten wielen leveren. De kosten per as komen dan uit op ca. 12,- euro.

In ontwikkeling:
Hierna diverse projecten die lopen en al in een vergevorderd stadium zijn. Helaas is doordat minder tijd beschikbaar is, nu niet te zeggen wanneer ze gereed zijn.
We willen u vragen hierover geen mail enz. te sturen aangezien er nu niets over is te zeggen met enige zekerheid.
Zodra modellen daadwerkelijk klaar zijn volgt vanzelf een nieuwsbrief.
Zie het als een voorproefje voor komend jaar…

NS 8100 onderstel:
Het maken van wielen valt niet mee… Voor de NS 8100 zijn inmiddels geheel nieuwzilver wielen gemaakt maar helaas waren de achterste wielen toch weer iets te excentrisch. Deze worden opnieuw gegoten, afgedraaid en pas daarna kunnen de onderstellen worden geleverd. Dit zal nog een tijd gaan duren.
Degene die een onderstel hebben besteld krijgen dan bericht.

NS 1000 stoomlocomotief en wielen…
Er zijn inmiddels veel verschillende opties geprobeerd om wielen te maken, de ene meer succesvol dan de ander. Op vrij korte termijn verwacht ik succesvol wielen met een 3d geprint binnenwerk en nieuwzilver wielband te kunnen produceren wat voor de aangekondigde stoomlocomotieven essentieel is om hiervan de productie te kunnen starten.
Een eerste succes zijn nu spoor 0 spaak- en schijfwielen die we bij de nieuwe bouwsets gaan leveren.
De voornaamste reden voor een dergelijke productiewijze is beheersbaar houden van kosten. Een wielenset op maat met gangbare productiemethode in metaal kost meer dan rest van een messing bouwset die daardoor naar mijn mening, te duur zou worden (rondom 850,- euro).
Tot dit onderdeel gereed is kan de NS 1000 niet worden uitgeleverd want er zijn geen bestaande wielen beschikbaar als alternatief.

Drieassige rijtuigen:
De drieassers zijn in ontwikkeling en deels al in afronding. Het worden zeer fraaie bouwsets met 3d geprinte interieurs en zeer fijne details. Maar dat niet alleen, het assortiment hiervan wordt flink vergroot ten opzichte van eerdere ideeën!
Uit onderzoek bleek dat bepaalde series essentieel zijn voor een bepaalde periode wat is uitgemond in een concept voor een publicatie over de treinstammen, omlopen enz. Dit behandeld vrijwel het hele park binnenlands getrokken NS materieel van NS tot ca 1950.
Daarin komen vele voorbeelden voor rijtuigstammen, aantallen gelijke stammen die werden ingezet enz. Het behandeld ook de tweeassers die tot in de jaren ’30 liepen.
Het resultaat is een elftal drieassers waarmee vrijwel alle series die NS voor deze treinen inzette beschikbaar worden (SS, HSM, NBDS).
De rijtuigen liepen naast de vierassers tot eind jaren dertig en waren al die tijd echt onmisbaar voor NS. Midden jaren ’30 bestond immers zo’n 40% van het rijtuigenpark nog uit deze drieassers!
De modellen en publicatie zullen gelijktijdig beschikbaar komen zodat u een overwogen keus kunt maken en authentieke treinstammen kunt samenstellen.
Het zal echter nog even duren aangezien de publicatie in avonduren als hobby wordt uitgewerkt en het testen en bouwen van 11 verschillende modellen tijd kost…

D-trein rijtuigen:
De Nederlandse D-trein rijtuigen zijn in ontwikkeling, prototypes zijn te zien op Eurospoor.
Wegens tijdgebrek is verdere ontwikkeling hiervan even gepauzeerd.

Gebouwde modellen NS DE3:
De bouw kon gelukkig uitbesteed worden waarmee deze modellen inmiddels (op de laatste 6 in afronding na), alle gereed staan voor technische afbouw, ofwel decoders inbouwen en testen.
Ook dit gebeurd door een collega die hier 1 dag per week mee bezig is. Het testen was een tijdlang niet mogelijk maar inmiddels is de testbaan weer opgesteld. Nadat ze zijn aangesloten en getest krijgt u bericht om de levering af te stemmen. Dit zal komende maanden allemaal worden afgerond door mijn collega.
Voor degene die hierop hopen: Het is niet mogelijk om nieuwe bestellingen voor gebouwde modellen te plaatsten, zodra deze treinstellen zijn geleverd liggen er nog teveel eerdere bestellingen.

Tot slot:
Ik begrijp dat enkele van u het erg vervelend vinden dat leveringen zo lang hebben geduurd en er weinig berichtgeving was. Tijdgebrek blijft een doorlopend probleem hiervoor.
Hopelijk lukt het komend jaar de leveringen te versnellen nu vrijwel alle bouwsets weer in voorraad zijn en de logistiek is verbeter. Dit maakt het afhandelen van uw bestellingen veel eenvoudiger.


Met vriendelijke groeten,

Maykel Kastelijn
 

Nieuwsbrief 1 oktober 2019

Beste modelbouwer,

 

Afgelopen weken is er vooral gewerkt aan het afronden van veel nieuw etswerk zodat deze materialen uit Engeland binnen zijn voor de eventuele Brexit. Het is helaas voor niemand duidelijk wat de gevolgen zijn maar mogelijk zal het een lichte prijsstijging als gevolg hebben van nieuwe import regels en kosten.

Door dit tekenwerk is de e-mail en verwerking van bestellingen even blijven liggen maar komende weken wordt dit weer ingelopen.

Er komen in ieder geval weer een aantal bijzonder modellen aan en de eerste productie van een buitenlands model zit erbij...

Meer hierover volgt als deze modellen zijn getest en vrijwel gereed zijn voor productie.

 

Van een aantal modellen is inmiddels de ontwikkeling afgerond en de productie gestart. Zodra alle onderdelen in huis zijn en de bouwbeschrijvingen klaar zijn kunnen deze worden uitgeleverd.

Aangezien juist het maken van de bouwbeschrijvingen veel tijd kost is niet exact te zeggen wanneer welk model beschikbaar is. Zodra er concreet modellen worden uitgeleverd volgt een korte nieuwsbrief. Het gaat hierbij om o.a. om de volgende bouwsets:

 

Materieel '36, de elektrische stroomlijn treinstellen.

Tegen het eind van het jaar worden de twee- en tot drie verlengde tweewagen stellen uitgeleverd.

Midden volgend jaar komen dan de drie- en tot vier verlengde driewagenstellen.

De productie van de messing koppen is definitief, deze zullen tzt als optie los verkrijgbaar zijn bij deze bouwsets die standaard met kunststof koppen worden geleverd.

Ook zullen aansluiten de twee types pantografen ook als losse nieuwzilver geëtste bouwsetjes leverbaar zijn (BBC en Vickers).

 

NS 8500 stoomlocomotief (ombouwset voor Roco loc)

Dit model is inmiddels in productie. Over enkele weken kan het proefmodel worden gespoten en afgewerkt. Dan volgen foto's op de website en aansluitend een nieuwsbrief hierover met meer informatie.

 

NS 8100 frame:

Na heel veel pogingen is het eindelijk gelukt zeer fijne nieuwzilver wielen in eigen beheer te ontwikkelen. Deze wielen zijn nu in productie. Zodra ze zijn ontvangen kunnen ze worden nabewerkt en gaan de frames in productie. Levering vind rond de jaarwisseling plaats.

 

Tramrijtuigen:

Het NS (ex. SS) tramrijtuig en bijpassende post-bagagewagen zijn in productie. Uitlevering start over ca. 8 weken.

Foto's van de afgebouwde modellen volgen binnenkort op de website.

 

Drieassige couperijtuigen:

De drieassige A4c, B6c en C8c couperijtuigen zijn nagenoeg gereed. De nieuwe etsplaten worden nog eenmaal ter controle opgebouwd waarna de productie exemplaren besteld kunnen worden.

Levering vind in het voorjaar plaats.

 

D-trein rijtuigen:

Er zijn twee Staatspoor AB rijtuigen vrijwel gereed:

- Serie SS AB 621-626 (NS 7151-7156) in oorspronkelijke staat met brede ramen (tot 1094) en de daarna aangepaste versie.

- Serie SS AB 631-652 (NS 7157-7177)

Beide modellen zijn in productie, levering vind in het voorjaar plaats.

De HSM AB en C rijtuigen en de SS 3e klasse rijtuigen worden binnenkort verder uitgewerkt.

 

Diverse overige rijtuigen:

In productie zijn momenteel een aantal messing rijtuigen.

Het gaat steeds om beperkte productie aantallen van ca. 25 stuks, als u interesse heeft dan dit graag laten weten!

Zodra de bouwbeschrijvingen af zijn worden deze uitgeleverd en volgt meer informatie op de website:

- HSM D2, tweeassige bagagewagen (art. M252)

- Tweeassig postrijtuig met midden instap, zonder lichtkap (art. M223 en 224).

   Verschijnt in diverse varianten, ook als Dg. De laatste gingen in 1952 buiten dienst.

- HSM drieassige AB rijtuigen met 5 coupe's art. M208 en M209

 

Spoor 0: Zandwagen m45131

Sinds lange tijd eindelijk weer een nieuw model in de schaal 1:43,5.

Het gaat om de zandwagens die u op de website onder artikel m131 bij de messing H0 bouwsets vind.

De productie is gestart en zodra het testmodel is afgebouwd volgt informatie op de website en in een volgende nieuwsbrief.

 

Onderdelen:

Vanaf het eind van het jaar zullen diverse onderdelen voor rijtuigen beschikbaar zijn zoals in kunststof gegoten banken 1e en 2e klasse (voor rijtuigen met- en zonder zijgang), Pruissische draaistellen, vele varianten van dakluchters en vouwbalgen.

 

 

Levering eerdere modellen:

NS 2000 diesellocomotief bouwset

De NS 2000 is komende weken even nog niet in voorraad, enkele onderdelen zijn nog niet in huis voor de tweede oplage.

Zodra hiervan weer alles in voorraad is krijgt u bericht als u deze recent nog heeft besteld.

Als u besteld heeft voor juni 2019 dan heeft u hierover bericht van ons ontvangen of uw bouwset reeds in huis. Mocht u geen bericht hebben ontvangen dan graag even contact opnemen.

 

Laadkisten trekkers

Ook deze zijn momenteel nog niet veel in voorraad. Naar mate we onderdelen ontvangen kunnen we deze uitleveren. U krijgt nog bericht als u deze recent heeft besteld. Bestellingen die zijn geplaatst voor juni 2019 zijn alle uitgeleverd. Mocht u toch geen bericht hebben ontvangen dan graag even contact opnemen.

 

De overige recente modellen zijn in voorraad zoals:

-M260 drieassige messing bagagewagen, ex SS

- NS 8100 bouwset

- NS 2801 bouwset

- Gaswagen

 

Opschriften (LET OP!!):

Sinds ca. maart gebruiken we voor nieuwe opschriften dragervellen van een andere leverancier. Ze zien er exact hetzelfde uit als voorheen maar zijn beter van kwaliteit. Het materiaal is wat elastischer en scheurt minder snel.

Er is echter 1 groot verschil: het laat veel sneller los in water en drijft dan snel weg van het dragervel. Dat maakt plaatsen dan niet makkelijker. De nieuwe vellen daarom slechts ca. 15 seconden in water en dan nat op een plastic plaatje zodat het water er niet uit wordt gezogen. Even later liggen de opschriften dan los op het lichtblauwe papier en kunt u ze er makkelijk vanaf schuiven.

Over het algemeen geld dat deze vellen voor alle nieuwe modellen zijn gebruikt, voor de oudere modellen wordt eerst de bestaande voorraad opgemaakt. Uiterlijk is er geen verschil, snij daarom een test stukje eraf en leg dat in water. Als het na 30 seconde los is gekomen van het dragervel is het een nieuwe productie, anders een oudere.

 

Algemeen:

Op de modelspoorbeurs in Houten zullen we ook enkele proefmodellen laten zien van ander materieel waaraan gewerkt wordt. Leverdata daarvan zijn nog niet bekend, eerst worden de hiervoor genoemde modellen afgerond.