Kunststof ombouwset voor serie NS 8101-8130 "Kikker"(ex. Staatsspoorwegen)
Nu leverbaar!

Dit model is ontworpen als ombouwset voor de nieuwe kleine Fleischmann stoomloc "Beathe". Het model is geheel met de meest moderne 3d technieken ontworpen en bijzonder fijn gedetailleerd uitgevoerd. Desondanks is de ombouw ook geschikt voor modelbouwers met een basis ervaring. De bouwset is voorzien van diverse gegoten messing en nieuwzilver onderdelen voor o.a. het drijfwerk en verder van diverse geëtste onderdelen. Dit model is uit voorraad leverbaar. Klik hier om de bouwbeschrijving te openen. Daarin vind u alle informatie over de inhoud van deze bouwset.
Onderaan deze pagina na de foto's vind u ook meer informatie.

NIEUW: Tramrijtuigen passend bij dit model -klik hier-
NIEUW: Onderstel bouwset voor NS 8100 als alternatief voor de Fleischmann loc (zie verderop)

Bouwset nr. 8100ns-k prijs € 155,-
Bouwset nr. 8100ss-k prijs € 155,-
NIEUW 2024:   Bouwset compleet frame (zie verderop) 8100frame prijs € 55,- 


Staatsspoor uitvoering van de NS 8100


NS uitvoering, hier opgebouwd als tramloc met tramkoppelingen. Verder voorzien van de vergrote waterkasten en machinistenhuis met schuine achterzijde. Ook de versie met rechte versie en oorspronkelijke waterkasten is uit deze bouwset op te bouwen, in NS en SS uitvoering.


Prototype voordat deze werd gespoten. Duidelijk zichtbaar is welke delen van messing en kunststof zijn. De gegoten delen van het drijfwerk zijn in nieuwzilver gegoten hoewel dit op de foto moeilijk zichtbaar is.


Afgebeeld is de enige bewaarde locomotief van dit type die bij de Museum Buurtspoorwegen te Haaksbergen. Tot enkele jaren geleden was de loc als SS 657 in haar oorspronkelijke Staatsspoor uitvoering is te bewonderen, inmiddels heeft deze een donkergroene NS kleur gekregen.


De eerste productie gietdelen uitgestald. Zichtbaar zijn de twee verschillende achterwanden van het machinistenhuis, achteraan de overzetstukken voor de hoge waterkasten, twee types bufferbalk, twee types zandstrooier enz.
De kap met ketel vormt 1 geheel, het frame is ook een compleet deel.


Het model dat voor de ombouw gebruikt wordt (Fleischmann BR 98, o.a. art. 400001)

 

NIEUW: frame voor dit model:


Afbeelding: de meeste onderdelen uit deze bouwset.

Als alternatief voor het helaas lastig verkrijgbare Fleischmann model is vanaf maart 2024 ook een bouwset voor een compleet onderstel beschikbaar.
Deze bestaat in hoofdzaak uit 3d geprinte onderdelen zoals nieuw frame, aandrijving en binnenwerken van de wielen. Het onderstel is voorzien kortkoppelingen en wielen op maat met RP25 profiel en natuurlijk tandwielen en motor.
Deze set is geschikt voor modelbouwers met enige ervaring in het bouwen van rijdende treinmodellen.

Download HIER de handleiding voor dit onderstel, ook ter informatie als u overweegt dit artikel aan te schaffen.

Bouwset nr. 8100frame   prijs € 55,-
 

Geschiedenis

De locomotieven serie NS 8100 zijn aan de Staatsspoorwegen geleverd tussen 1901 en 1907
Ze waren bedoeld als rangeerlocomotieven en kregen de nummers SS 651-680. De meeste machines deden na levering dienst in de havengebieden van o.a. Amsterdam en Rotterdam.

De serie is in meerdere delen geleverd met onderling steeds enkele kleine verschillen. De eerste 10 hadden als voornaamste verschil een rechte achterwand van het machinisten huis. Deze was bij de latere loc's schuin aan de onderzijde en 10cm langer in verband met een aanpassing van de handrem.
Bij NS zijn diverse exemplaren verbouwd. Meest opvallende hierbij is een vergroting van de waterkasten. Deze werden iets breder en een stuk hoger. Bovendien liepen ze verder naar voren door en waren ze geklonken met normale klinknagels. De oorspronkelijke waterkasten hadden verzonken klinknagels die glad geplamuurd werden zodat een strakke zijwand ontstond. Daarnaast zijn diverse locs aangepast voor dienst op diverse tramlijnen. Een deel kreeg daarbij een middenbuffer en tramkoppelingen.
De laatste loc van deze serie overleefde doordat deze was verkocht aan de suikerfabriek te Roosendaal. Deze hebben de loc in 1967 aan de Museum Buurt Spoorwegen geschonken die de machine vervolgens geheel gerestaureerd hebben naar de afleveringstoestand. Sinds mei 2018 is de machine in de NS uitvoering geschilderd van ca 1935.

Kleuren:
De locs zijn in de bekende Staatspoor kleurstelling geleverd, appelgroen met roodbruin frame. Bij NS zijn ze van 1924 t.m. 1932 grasgroen geschilderd met een zwart frame. Na 1932 is het lichte grasgroen gewijzigd in het standaard rijtuigen donkergroen zodra er een schilderrevisie nodig was. Zie o.a. de pagina van de NS 4500 voor meer informatie over de beschildering en kleurenvarianten bij de SS en NS.

Meer informatie over de complete levensloop van deze serie vind u in het rijk geillustreerde boek over deze serie van Paul Henken:
Stoomlocomotieven Serie SS 601-612 en 651-680 (NS 6500 en 8100)
. Uitgeverij Uquilair, 's-Hertogenbosch, 2010. ISBN 90 71513 72 5
daarnaast is op internet ook nog e.e.a. te lezen zoals op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_8100

De bouwset

Deze kit is bedoeld als ombouwset voor het Fleischmann startset stoomlocomotiefje BR 98 (o.a. als industrie loc "Beathe" in startsets geleverd). Het gaat daarbij om het eenvoudige model zonder extra drijfwerk zoals in enkele basis startsets maar ook los geleverd wordt (o.a. art. nr 400001). Het model is al voorbereid op digitaal gebruik.

Van het model wordt het complete frame met aandrijving gebruikt. Drijfwerk en nieuwe cilinders naar model van de NS 8100 wordt deels in messing en nieuwzilver gietwerk en als etswerk compleet bijgeleverd.
De kunststof kap bestaat uit diverse onderdelen die met een zeer nauwkeurige 3D techniek zijn ontwikkeld. De relatief hoge ontwikkelkosten hiervoor wegen op tegen het bouwgemak en de hoeveelheid detail die dit bij de bouwset oplevert. Daarmee kunt met deze kit bijna iedere variant van deze locomotieven opbouwen. Meest opvallende onderlinge verschillen in leveringen of door verbouwingen waren:
- Machinistenhuis met rechte of schuine achterzijde
- Waterkasten met- of zonder de latere vergroting
- Schoorsteen met- of zonder kroon
- Met normale koppelingen of tram koppelingen
- Met oude- of nieuwe zandkisten
- Met oude houten bufferbalken met stangenbuffers of stalen bufferbalken met NS model buffers
Voor alle bovenstaande varianten worden de benodigde onderdelen meegeleverd.

Enkele onderdelen worden in messing of nieuwzilver gietwerk bijgeleverd zoals delen van het drijfwerk, de lantaarns, messing dom en appendages zoals de fluit. Natuurlijk is ook dit model voorzien van waterslide transfers, nummerplaten en een uitgebreide handleiding.

Dit geheel nieuwe model is inmiddels uit voorraad leverbaar.