Afgebeeld: NS uitvoering
Afgebeeld: onderzijde met het remwerk
Deze vrij kleine zandwagens werden in 1882 gebouwd voor de HSM. Ze waren een
voortzetting van een eerdere serie van 72 zandwagens uit 1875. Deze hadden
echter en wat afwijkend onderstel maar alle hoofdafmetingen kwamen met elkaar
overeen.
Er werd ook een serie gebouwd met remhuis, NS serie GZK 80821-80840 (ex HSM
2451-2470 uit 1883).
Alle wagennummers werden in 1897 met 10.000 verhoogd (serie 12402 enz).
Het onberemde onderstel voor de nieuwe zandwagens vertoonde veel gelijkenis met
dat voor de standaard gesloten HSM goederenwagens die in dezelfde periode werden
gebouwd. De wagenbak was zeer laag, ondermeer om te voorkomen dat de zandwagens
overbeladen werden en om het lossen door over de zijwand te scheppen te
vergemakkelijken. Moest er veel zand gelost worden dan konden de zijwanden naar
beneden worden geklapt. De wagens waren tevens geschikt voor tippen door de
opklapbare kopschotten. Daarbij werd de gehele wagen in een installatie omhoog
getild aan één kant en schoof de lading onder het opgeklapte kopschot door uit
de wagen, meestal in een gereed liggende boot.
Van deze serie werden de eerste 80 exemplaren in 1888 omgebouwd tot kolenwagens
HSM 2731-2810. De bak werd hoger, zijwanden vastgezet en van deuren voorzien.
Zoals voorheen kon de kopzijde open klappen. Bij NS kregen de wagens de nummers
NS GTG 36401-'475 en de laatste wagens bleven tot 1940 in gebruik.
In 1930 werden 25 zandwagens zonder remhuis toegewezen aan het dienstwagen park
en uitsluitend nog voor eigen zandvervoer voor weg en werken gebruikt. De
overige wagens bleven in het commerciële wagenpark en konden daarbij ook worden
ingezet voor derden. De dienstwagens kregen de nummers NS 172076-172100 en
bleven in dienst tot de jaren vijftig. De overige wagens werden al eind jaren
dertig afgevoerd. In 1940 was alleen wagen GZK 80124 nog in dienst.
Er was ook en serie zonder remhuis van dit type wagen, zie hiervoor art. M-131 en een kolenwagen versie, zie m-134.
Het model is zeer geschikt voor beginners. De constructie is zeer eenvoudig met voornamelijk wat omzet werk en insteken van onderdelen. In enkele uren is deze wagen al klaar om te schilderen. Het model is niet van compensatie voorzien. Dit model is voorzien van nieuw model messing aspotten en messing verende buffers.
Klik hier voor de meest recente bouwbeschrijving van dit model (pdf bestand,
Adobe reader moet geinstalleerd zijn)
Klik hier voor de bijbehorende "Algemene Bouwbeschrijving messing modellen".