Afgebeeld: Staatsspoor uitvoering in blank
gelakt teak met gouden opschriften
Messing 3e klasse rijtuigen serie NS C 4501-4660 (160 stuks)
Deze rijtuigen waren de derde klasse
rijtuigen die gelijktijdig met de twee series geheel eerste (M-200) en tweede
klasse rijtuigen (M-201) werden gebouwd. Deze rijtuigen met 8 derde klasse
coupes werden vanaf 1900 gebouwd door de Staatsspoorwegen. Ze waren voorzien
van teakhouten buitenbekleding die bij de SS blank gelakt werd. Bij de NS werd
de buitenzijde geheel groen geschilderd. In tegenstelling tot de eerdere
serie drieassige derde klasse rijtuigen met zeven coupés waren deze rijtuigen
van toilet in het midden van het rijtuig voorzien.
De Staatsspoorwegen bouwde dit type rijtuigen langer door dan de bijbehorende A
en B rijtuigen. De rijtuigen die vanaf 1910 werden gebouwd waren dan ook niet
langer enkel bedoeld voor dienst met drieassige A, B en AB rijtuigen maar voor
dienst samen met de eerste nieuwe vierassige rijtuigen in die klassen. Voor de
derde klasse vond de Staatsspoorwegen nog een tijdlang drieassige rijtuigen
toereikend. Tot hun buitendienststelling hebben ze dan ook regelmatig dienst
gedaan in vierassige coupétreinen, al dan niet als versterking.
Vanaf 1926 werden deze rijtuigen verstevigd waarbij ze ijzeren
bufferbalken kregen en extra hoekstukken in de zijwanden bij de aansluiting op
de kopwanden. Hierdoor vervielen de buitenste twee zijramen maar niet alle rijtuigen
hebben deze wijziging daadwerkelijk ondergaan. Uit foto's rond 1950 blijkt dat enkele wagens
niet zijn verstevigd of anders een andere versterkingsconstructie kende waarbij
ze hun ramen hebben behouden.
In 1949 waren nog 41 wagens uit deze serie in dienst. De laatste exemplaren gingen pas in 1954 buiten dienst.