Deze serie HSM drieassers werd gebouwd in eerste instantie gebouwd als tweeasser
(AB 99-110). De AB 111-136 kregen direct een derde as en ook was de bak
"scharnierend" op het onderstel bevestigd. Dit bestond uit gietijzeren steunen
tegen de zijwand met daarop rubber schijven waarop de bak werd vastgezet. Dit
gaf een beter rijcomfort voor deze indertijd luxe rijtuigen. De tweeassige
rijtuigen zijn in 1883 ook van een 3e as voorzien maar niet van de afwijkende
bakbevestiging.
De rijtuigen HSM AB 134-136 waren bestemd voor "doorgaand verkeer" over lijnen buiten het HSM net. Dit waren b.v. SS lijnen maar ook Duitse voor internationaal verkeer. In de 1e klasse waren de banken uitschuifbaar om als slaapbank te kunnen dienen. Bovendien hadden ze in tegenstelling tot het overige "normale" HSM materieel ook lijnogen op het dak. In rijtuigen voor doorgaand verkeer was in 1e klasse plaats voor 6 personen en in de 2e voor 8 personen tegenover 8 en 10 in de normale rijtuigen.
De drie rijtuigen met slaapbanken bleven bij NS als AB in gebruik, alle overige werden bij het vernummeren tot geheel 2e klasse rijtuig gedeklasseerd en deden zo tot midden jaren '30 dienst.