Foto: NBDS uitvoering
Foto: NS uitvoering zoals deze in 1968 buiten dienst ging.
NS CHC 4602 te Groningen in 1950, J.A. Bonthuis
Het voorbeeld:
Deze 5 wagens werden door de NBDS in dienst gesteld om ingezet te worden in
haar eigen sneltreinen. Ze waren daartoe voorzien van lange treeplanken, remwerk
en schroefrem. Daarmee voldeed de NBDS aan de nieuwe eisen voor treinverkeer in
Duitsland waar een deel van haar lijn lag. De wagens werden o.a. gebruikt voor
snel vrachtvervoer per personentrein zoals voor bederfelijke goederen (melk en
andere zuivel enz).
In 1905 werden 6 nieuwe drieassige rijtuigen met schroefrem (remhuis) door de
NBDS in dienst gesteld en waren de wagens niet lager vereist in de sneltreinen
en werden ze ook in goederentreinen ingezet. Waarschijnlijk was het
snelgoederenvervoer naar Duitsland door oorlogsomstandigheden opgedroogd en
waren de snelgoederenwagens niet meer nodig. In 1916 werd daarom een wagen
aangewezen tot ongevallen wagen. Doordat de wagen ook in sneltreinen mocht lopen
kon deze zo snel ter plaatse worden gebracht.
Bij NS werden de wagens in eerste instantie geschaard onder de gesloten wagens
met 10 i.p.v. 15 ton draagvermogen. In 1929 gingen ze over naar het
rijtuigenpark om als hulp-snelgoederenwagen dienst te gaan doen in
personentreinen.
Deze reden indertijd
in convooien van snelgoederenwagens of als versterking in personentreinen.
In 1937 waren ze hier niet meer voor nodig en werden ze weer als gesloten wagen
genummerd. Rond deze tijd zijn de lange treeplanken en de handrem met
remhuis verwijderd. In de jaren '50 waren ze voor de goederendienst niet meer nodig.
Twee wagens werden
dienstwagen voor eigen gebruik. In deze toestand heeft de laatste wagen nog tot
1968 dienst gedaan.
Het model:
Voor deze ombouw gebruikt u een Fleischmann model. Er zijn twee varianten:
met lang- en korte treeplanken. De versie met korte treeplanken (bv art. nr.
5731, 5380) kunt u vanaf begin jaren '30 inzetten. De wagens met lange
treeplanken voor de NBDS versie (bv art. 5885). Het remhuis en remwerk is later
verwijderd, in dat geval dient u de kopwand dicht te maken. Meest praktisch
hierbij is de hele kopwand eruit te zagen en een nieuw plaatje styreen met
plankprofiel erin te zetten (bv Evergreen plaat).
Het model hoeft verder in principe alleen opnieuw te worden geschilderd en van
nieuwe opschriften worden voorzien. Voor instructies over de verwerking van onze
opschriften kijkt u op de bouwbeschrijvingen van bv de NS 8100 of 4500
stoomlocs.
De opschriften worden geleverd met twee messing roosters die u geheel links op
het bestaande rooster lijmt.
Afbeelding: wagen let lange treeplanken (o.a. Fleischmann cat. nr. 5885, 538003)
of korte treeplanken (o.a. cat. nr. 5380, 5380, 538001, '02, '04, ´05, '06, '07, ´08, 09)
Klik HIER om de NS bouwbeschrijving als PDF bestand te openen De NBDS bouwbeschrijving vind u onderaan deze pagina.
NBDS uitvoering: