
Afgebeeld model: H0 model in SS uitvoering
De eerste 3e klasse rijtuigen van de SS waren nog met rechte zijwanden uitgevoerd.
Het voorbeeld van dit model was zo'n 60cm langer dan de eerdere series uit
1864-1868. Het lijstwerk was ook nog wat uitgebreider dan later standaard zou
worden.
Serie: Staatsspoor C 74-81, 85-98 (met schroefrem), 92-95, 112-116, bouwjaren
1868-1870
De rijtuigen waren C 74 en 75 bij aflevering voorzien van 1 baks postinrichting
en C 92-95 van een 2 baks postinrichting (tot 1887, daarna geheel 3e klasse).
De rijtuigen C 85-89 waren bij aflevering voorzien van een open remstoel.
Rond 1875 werd op verzoek van de Raad van toezicht een aantal rijtuigen voorzien van kap over de stoel om wat meer beschutting te bieden (zie onderste model). Dit bleek echter niet voldoende en enkele jaren later raakte de meeste remstoelen in onbruik
en werden ze verwijderd.
Uit een schrijven van de Raad van Toezicht blijkt dat in 1927 bij NS nog enkele
rijtuigen met deze remstoelen aanwezig waren aangezien ze in een brief op
aandringen "de verouderde reminrichtingen met open zetels" te verwijderen.
Kleurstelling rijtuigen 3e klasse: bruin met gouden opschriften, na 1917 groen met witte
opschriften. Dit model is met of zonder remstoel en/of kap te bouwen.
Kleurstelling postafdelingen: Niet bekend is of ook de SS rijtuigen met
postafdeling in 2 kleuren werden geschilderd maar aangezien dit bij vrijwel alle
maatschappijen gebruikelijk was ligt dit wel voor de hand. De postafdelingen
werden daarbij geel, de rest bleef roodbruin. Voor het 3e klasse publiek (dat
niet altijd goed kon lezen!) was een afwijkende kleur zeer praktisch, men opende
zo niet per ongeluk de deur van een postcompartiment. Bij de komst van rijtuigen
voor alleen postvervoer is deze noodzaak komen te vervallen, de postrijtuigen
werden groen zoals de luxe AB rijtuigen en de spoorwegen gingen er vanuit dat
publiek dat van deze rijtuigen gebruik maakte de tekst "Posterijen" op de deur
kon lezen...
Kleurstelling als postrijtuig: De rijtuigen die geheel waren ingericht
voor postvervoer zijn later vrijwel altijd groen. De HSM kende opvallend genoeg
bruine postrijtuigen. Onbekend is wanneer de postrijtuigen en postafdelingen van
geel naar groen zijn overgegaan. Meest voor de hand ligt de periode dat de
gemengde rijtuigen met postafdelingen niet meer gebruikt werden (1887).
Kleurstelling na 1917: Vanaf 1917 werden alle rijtuigen voortaan groen en
kregen ze witte
opschriften met emaille klasseborden (zoals ook NS zou toepassen).