Afgebeeld: Rijtuig met 1 postafdeling periode 1868-1887 (nog zonder dat al het
lijstwerk zwart is gemaakt).
Na 1887 is het hele model groen geschilderd.
Rond 1910-1912 zijn de bakken van deze postrijtuigen en van de oudste 1e/2e klasse rijtuigen van het onderstel gesloopt en is op de onderstellen een nieuwe serie bagagewagens voor goederentreinen gebouwd.
Kleurstelling rijtuigen 3e klasse: bruin met gouden opschriften, na 1917 groen met witte
opschriften. Dit model is met of zonder remstoel en/of kap te bouwen.
Kleurstelling postafdelingen: Niet bekend is of ook de SS rijtuigen met
postafdeling in 2 kleuren werden geschilderd maar aangezien dit bij vrijwel alle
maatschappijen gebruikelijk was ligt dit wel voor de hand. De postafdelingen
werden daarbij geel, de rest bleef roodbruin. Voor het 3e klasse publiek (dat
niet altijd goed kon lezen!) was een afwijkende kleur zeer praktisch, men opende
zo niet per ongeluk de deur van een postcompartiment. Bij de komst van rijtuigen
voor alleen postvervoer is deze noodzaak komen te vervallen, de postrijtuigen
werden groen zoals de luxe AB rijtuigen en de spoorwegen gingen er vanuit dat
publiek dat van deze rijtuigen gebruik maakte de tekst "Posterijen" op de deur
kon lezen...
Kleurstelling als postrijtuig: De rijtuigen die geheel waren ingericht
voor postvervoer zijn later vrijwel altijd groen. De HSM kende opvallend genoeg
bruine postrijtuigen. Onbekend is wanneer de postrijtuigen en postafdelingen van
geel naar groen zijn overgegaan. Meest voor de hand ligt de periode dat de
gemengde rijtuigen met postafdelingen niet meer gebruikt werden (1887).
Kleurstelling na 1917: Vanaf 1917 werden alle rijtuigen voortaan groen en
kregen ze witte
opschriften met emaille klasseborden (zoals ook NS zou toepassen).