
In voorbereiding, verschijnt einde 2013. Foto: H0 model in NS
uitvoering
Geschiedenis en gegevens.
De Staatsspoorwegen bouwde deze wagens tussen 1877 en 1881 op onderstellen van buiten dienst gestelde rijtuigen. Ook de NBDS
had een gelijke wagen laten bouwen in 1905 op
het onderstel van het voormalig koninklijk rijtuig nr 43 uit 1895.
Deze
bagagewagens waren gebouwd voor de personentreindienst. Vanaf het begin van de
eeuw werden ze echter ook regelmatig in goederentreinen gebruikt. Na de fusie
tot NS in 1921 deden deze wagens nog maar zelden in personentreinen dienst, en
dan voornamelijk op secundaire lijnen en korte stoptreinen.
De
constructie van deze wagens was eenvoudig, een tweetal ijzeren stelbalken en
bufferbalken, houten dwarsbalken in het onderstel en een houten bak met
plaatijzeren bekleding.
Bij de fusie tot NS waren nog 112 wagens in dienst. In 1927 werden de eerste
wagens afgevoerd, in de jaren daarna telkens een tiental per jaar tot in 1937 de
laatste vier (2038, 2044, 2096, 2100) buiten dienst gingen.
Van enkele van de al eerder gesloopte wagens werd het onderstel opnieuw gebruikt
om (weer) een bagagewagen van te bouwen echter van een ander type.
Deze
wagens zijn in de loop der tijd slechts weinig gewijzigd. Belangrijkste
wijziging was het aanbrengen van gasverlichting rond de eeuwwisseling
Daarbij werden de oude olielampen vervangen door nieuwe gaslampen. Op het
dak verscheen daartoe een gasleiding en onder het rijtuig werd een gascilinder
geplaatst.
Doordat
de wagens steeds meer in goederentreinen liepen die nog niet over de gehele
lengte van stoomleiding waren voorzien werd er een kachel geplaatst rond 1920.
Hiervoor werd op het dak op de hoge uitkijk een T schoorsteen geplaatst.
Bij de NS werden begin jaren dertig de sluitseinen verplaatst tot halverwege de
bakhoogte. Ook werden daarbij de trappen op de kopwand weggenomen.
Dit model verschijnt in de volgende
uitvoeringen: