Schilderen; met de airbrush (ook voor u geschikt!)

Als u nog nooit met een airbrush heeft gewerkt: Nee het is niet eng en het is ook niet vreselijk duur!!

De airbrush
Op de vele internet pagina;s is heel erg veel over spuiten met de airbrush te lezen maar in de praktijk is evenveel overbodig voor het spuiten van modeltreinen. Een bekend gebruik van de airbrus is het weatheren waarbij dunnen banen stof en gebruikssporen worden aangebracht. Ook kunnen er heel dunnen lijnen mee worden gespoten. Allemaal mooi om te zien maar geheel zinloos voor een trein. Weatheren kan heel makkelijk met de hand, biezen zet je met een trekpen, door afplakken of met transfers. De dunne gespoten biezen zijn nooit 100% stark en dat wilt u op een model wel hebben.

De meeste luxe double-action airbrush spuiten zijn heel fijn om mee te werken maar wij gebruiken niets anders dan de goedkoopste Revell airbrusset van een paar euro zoals hieronder afgebeeld...

Wij gebruiken de hierboven afgebeelde airbrush, niet de versie met beweegbare onderbeker en afwijkende spuitmond. De afgebeelde airbrush geeft een baan van ca 5cm breed, prima geschikt voor modeltreinen waarbij toch per kleur afgeplakt moet worden.

De compressor
Wel hebben we een goede stille compressor in gebruik. Maar voor 1 kleiner model is het zonder problemen mogelijk met een spuitbus lucht te werken. Uw eerste investering van een paar tientjes hoeft dus geen belemmering te zijn voor uw eerste test met de airbrush!

Afgebeeld een paar bruikbare compressors:
1. De Revell Standard Class. Nadeel is het gebrek aan luchttank zodat de luchtstroom iets kan pulseren. Op zich voor klein eenvoudig werk niet echt een probleem. Bij grotere hoeveelheden spuitwerk is een tank wel fijner want dit geeft over een langere tijd een gelijkmatige luchtdruk.
2. De Revell Masterclass, in principe geheel gelijk als de eerste maar dan met luchttank
3. De Rubenco AS-189A. Ook deze bevat exact dezelfde pomp als de Revell compressoren en heeft een luchttank en vochtafscheider. Dit is het eerdere model dat Revell als Masterclass verkocht, het huidige model heeft de tank naast de pomp en niet eronder. Alle bovenstaande modellen zijn heel erg stil en prima geschikt voor modelbouw. Een compressor van de bouwmarkt (maakt niet uit welke!) maakt vreselijk veel lawaai en heeft bijna nooit een aansluiting voor een modelbouw airbrush. Ze zijn wel goedkoper maar zeker niet geschikter. De Revell compressoren vind u bij vele modelbouw winkels, de goedkopere Rubenco compressoren (ook van het 1e afgebeelde model is een Rubenco versie leverbaar) vind u op www.rubenco.nl

Verf; waar op te letten:
De te gebruiken verf is erg belangrijk voor het resultaat!
Er zijn een paar factoren die in de praktijk erg van belang zijn:

Modelspoorverf:
Er zijn vele merken zoals Tamiya, Humbrol, Modell Master, Revell enz. verkrijgbaar. Bijna allemaal zijn ze goed te verdunnen en soms wateroplosbaar. Het spuiten hiermee gaat erg simpel en de verf droogt vrij snel. Let wel op dat u de lagen genoeg laat drogen tussentijds! Er ontstaat snel de neiging een keer extra over het model te gaan met de spuit omdat veel van deze verf over het algemeen niet erg goed dekt. Meer natte verf helpt daar niet aan en geeft als probleem dat de verf van randen bij profielen en klinknagels weg zal trekken. Veel dunne laagjes werkt dan het beste.
Nadeel van deze verven is de lage dekkingsgraad en kwetsbaarheid. Zonder vernislaag kan de verf snel van scherpere delen slijten zoals klinknagels.
Een bruikbaar alternatief voor de duren modelspoor potjes zijn de grotere kunststof potten met acrylverf. Er zijn vele soorten bij knutselwinkels verkrijgbaar, de wat duurdere versies dekken veelal beter. Let wel op dat de verf na drogen anders kan kleuren dan bij het mengen. Eerst goed testen op een plankje dus! Als u een wat grotere hoeveelheid mengt kunt u deze lang goed bewaren zodat u meerdere modellen in dezelfde kleur kunt spuiten. Acrylverf is wel steeds mat na drogen, in tegenstelling tot de Enamell verven. Een zijdeglans vernis lost dit eenvoudig op en beschermt de verflaag beter.

Interieurlak:
Maakt niet uit welk merk: niet gebruiken. Trekt op in randen en droogt erg langzaam. De prijs is vrij gunstig maar de nadelen wegen er niet tegen op.

Er is heel veel lak verkrijgbaar. Autolak, interieurlak enz. Sommige zijn redelijk bruikbaar. Interieurlak heeft als voordeel dat de watergedragen soort niet zo stinkt. De dekking is redelijk maar de verf trekt erg veel op bij hoeken en randen. De droogtijd is meestal het lang met vaak stofjes in de lak tot gevolg. Er zijn een aantal modelspoor fabrikanten die potjes lak leveren in NS kleuren. Deze hebben soms dezelfde nadelige eigenschappen als genoemd, vooral wanneer het de droogtijd betreft.

Autolak:
Er zijn twee soorten: twee componenten en één component verf. De eerstgenoemde is een heel stuk harder na droging maar heeft als nadeel dat een redelijke hoeveelheid moet worden aangemaakt om voldoende harding te krijgen. Ook zal de verf in uw airbrush verharden zodat snel en goed schoonmaken nodig is. In de praktijk veel te lastige verf voor modelspoor doelen.
De één component verf is wel bruikbaar, dekt snel, droogt snel en trekt meestal niet op. Toch is er nog verschil in soort, vooral het optrekken kan wat lastig zijn. Een ander nadeel is de prijs, deze verf is relatief duur maar ook weer niet duurder dan de potjes modelspoorverf. Verdunning kan meestal met thinner en dat is meteen het grootste nadeel: de verf is vrij giftig om mee te werken. U heeft echt een afzuigkap boven uw werkplek nodig! Er gaat veel verdunner bij de verf om deze voor modelspoor doelen geschikt te maken, soms evenveel als u aan verf gebruikt. En deze verdunner verdampt bij het spuiten.... Wij hebben diverse autolakken getest. De verf die het beste werkt hebben we dan ook in ons programma in vele NS kleuren.

Degene die onze verf hebben geprobeerd zijn alle uitstekend tevreden met het resultaat zoals uit reacties op beurzen blijkt. De verf is in twee a drie minuten droog, trekt helemaal niet op bij randen en dekt uitstekend. De glansgraad is zijdeglans tot mat direct na het spuiten als gevolg van de snelle droogtijd. Na het aanbrengen van een vernislaag is de lak echter perfect egaal van kleur en glans. Ook is de verf heel erg slijtvast en overschilderbaar met Revell en Humbroll verf. Deze kunt u gebruiken voor details zoals handgrepen enz. Als er dan iets niet goed lukt kunt u de humbrol verf makkelijk wegpoetsen met een wattenstaafje wasbenzine zonder dat de onderliggende laklaag wordt aangetast.
Op dit moment werkt de leverancier aan een gelijkwaardige lak die niet met thinner verdund hoeft te worden maar een veel minder schadelijke verdunner. Zodra deze beschikbaar is gaan wij ook over op deze verf. De eerste testresultaten waren perfect.

Het spuiten met de airbrush:
De verf dient voor een airbrush altijd verdund te worden. De verf moet behoorlijk dun zijn: Als uer een coctailprikker in houd en eruit haalt hoort de verf eraf te druppelen. Er moeten geen druppels aan blijven hangen. Voor veel soorten verf is dat eigenlijk te dun in vergelijking met wat de fabrikant had bedoeld. Het gevolg is het wegtrekken op hoeken en randen...
Als u spuit mogen er geen spetters vanaf komen. Dan is de verf nog te dik of de luchtregeling staat niet goed. Bij de simpele Revell set draait u het pennetje voor de luchtopening wat omhoog of omlaag om dit te testen. Uiteindelijk behoort u een baan te krijgen die egaal van dekking is. Als dit nieuw is voor u: neem de tijd en test op wat plankjes of stukken kunststof. Niet op papier, de absorbtie daarvan vertekend het resultaat... (wel geschikt om snel kleuren te testen).

Met onze lak verdund u deze met ongeveer evenveel thinner als verf. De verdunning kan per kleur afwijken! Dat heeft met de pigmenten te maken en is niet te voorkomen.

Bij het spuiten van een wagon spuit u eerst het model in de kleur van de bak en na afplakken pas het dak. Onderstellen zijn bijna altijd los te spuiten.

Begin bij het spuiten altijd NAAST het model waarna u in één keer gelijkmatig over het model gaat, wederom tot naast het model. Hierdoor voorkomt u spetters. De spuit houd u op ca 15cm afstand. Dat lijkt dichtbij maar u heeft kans dat de verf anders al deels is gedroogd voordat het op het model komt... Gevolg is slecht vastzittende verf en laklagen die helemaal niet willen vloeien.
Begin steeds aan dezelfde zijde en ga in banen over uw model. Met de Revell airbrush spuit u een baan van ca 5cm breed waarbij 3 a 4cm daarvan nat is op het model. Is dat niet zo dan beweegt u te snel of komt er te weinig verf mee. Als de natte baan breder is kan het zijn dat u te langzaam gaat met als gevolg teveel verf... Beter te dun / snel dan te langzaam!
De tweede baan spuit u zo dat het natte stuk van 3 a 4 cm breed tegen het eerdere natte stuk komt, net zo lang tot u het hele model heeft gehad. De natte stukken zullen glanzender opdrogen dan de wat matte stukken. Bij een tweede spuitgang kunt u de natte stukken iets meer in elkaar laten overlopen maar doe dit niet om een egale glans te krijgen! Alleen om een egale dekking te krijgen!
De verf is met twee a drie minuten (soms nog veel sneller) al stofdroog en kan dan overgespoten worden. U moet er vanuit gaan dat u de eerste laag NIET dekkend spuit! Er blijven altijd wel plekjes over die minder goed dekken. Houd het model voor u de tweede laag aanbrengt goed in het licht, draai het rond en kijk waar u eventueel iets gemist heeft. Begin met die stukjes door lichtjes te spuiten en spuit daarna het model zoals de eerste keer in banen.
Oefen dit alles eerst op een oud model uit de rommeldoos als u geen / weinig ervaring heeft!!! Ook dit model eerst goed ontvetten en van primer voorzien...

Wat kan er fout gaan:

Opschriften:
Na het drogen brengt u de opschriften aan en kunt u kleine details afschilderen. Dit gaat vaak het beste met de Enamel verf van Humbroll en Revell.

Als laatste kunt u het model voorzien van een vernislaag (zie menu).